Vantaa sijoittui 27 kaupungin joukosta kolmanneksi Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupunkien houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta arvioivan rankingin ykkössijan vei Tampere. Suuret kaupungit pärjäsivät rankingissa yleisesti hyvin. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän kuluvan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Vantaa Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa pääkaupunkiseudun ykkönen ja koko maan kolmonen. Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevin kaupunki on Tampere. Kakkossijan vei Turku ja kolmossijan Vantaa.

”Vantaa pärjäsi rankingissa parhaiten pääkaupunkiseudun kaupungeista. Vantaan vahvuuksia ovat kaupungin keskeinen sijainti pääkaupunkiseudun työmarkkinoilla ja hyvät liikenneyhteydet Helsinkiin, muualle maahan sekä maailmalle. Koronapandemia on iskenyt kovaa Vantaalle ja erityisesti kaupungin tärkeimmälle työpaikka-alueelle lentokentälle. Lentokentän toiminnan palautumisella on iso vaikutus kehäradan varren kaupunginosien vuokra-asuntojen kysyntään”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen toteaa.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin. Vantaalaiset vuokranantajat arvioivat kaupunkinsa kehitysnäkymät viime kevään Vuokranantaja-barometrissa neljänneksi parhaaksi.

”Asuntojen neliöhinnat ovat Vantaalla muuta pääkaupunkiseutua edullisemmat, mutta vuokratasossa erot ovat kaupunkien välillä pienemmät. Ennustettu vuokratuotto onkin Vantaalla suurten kaupunkien paras. Toisaalta taas ennustettu arvonnousu jää suurten kaupunkien pienimmäksi. Vantaa sopii hyvin kohteeksi asuntosijoittajalle, joka painottaa strategiassaan vuokratuottoa, mutta haluaa välttää asuntojen arvonlaskuun tai tyhjiin kuukausiin liittyviä riskejä”, Rokkanen pohtii.

Rokkasen mukaan moni asuntosijoittaja suosii Vantaata ja muita kasvukeskuksia juuri sen vuoksi, että asuntojen arvokehitykseen tai uuden vuokralaisen löytymiseen liittyy vähemmän riskejä kuin pienemmissä kaupungeissa. Rokkasen mukaan on kuitenkin tärkeää samaan aikaan tiedostaa, että suurissa kaupungeissa erot kaupunginosien välillä ovat suuret. Esimerkiksi Vantaalla alueiden yhteyksissä ja lähipalveluissa on suurta vaihtelua.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Viime vuosien voimakas vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on hidastanut vuokrakehitystä kasvukeskuksissa ja kääntänyt vuokrat jopa pieneen laskuun monessa keskisuuressa kaupungissa. Vantaalla vapaarahoitteiset vuokrat nousivat tammi-maaliskuussa 0,7 prosenttia vuodentakaisesta. Vastaava muutos koko pk-seudulla oli 0,9 prosenttia. Vantaalla pitkittynyt koronatilanne on vaikuttanut leikanneen erityisesti kaksioiden ja suurempien vuokra-asuntojen kysyntää ainakin hetkellisesti.

”Korona ei kyselyidemme perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut alkuvuonna koko maassa. Rajoitukset ovat iskeneet opiskelijoiden sekä esimerkiksi monen palvelualojen työntekijöiden vuokra-asuntojen kysyntään. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa”, Rokkanen arvioi.

”Vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on alkuvuonna jatkunut kysynnän kasvua vahvempana, mikä on vaikeuttanut vuokralaisen löytymistä. Erityisesti pääkaupunkiseudulla näkyy edelleen matkailun pysähtyminen ja vuokra-asuntotarjonnan kasvu lyhytaikaisen majoituksen puolelta. Muualla Suomessa on nähtävillä merkkejä palautumisesta. Heinä-elokuu on vuokramarkkinoiden kuumin sesonki. Vaikka alkuvuosi on ollut vuokralaisen markkinat, loppukesästä varsinkin yksiöt liikkuvat todennäköisesti nopeasti. Siksi opiskelu- tai työpaikan varmistuttua kannattaa nopeasti käynnistää asunnon etsintä”, kertoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Katso lisätietoa kaupunkirankingista Suomen Vuokranantajien sivuilta. Kaupunkikohtaiset arviot ovat tarkemmin luettavissa jäsensivuiltamme maksutta Suomen Vuokranantajien jäsenille.

Median edustajana voit saada kaupunkikohtaiset tiedot ekonomisti Sakari Rokkaselta, sakari.rokkanen@vuokranantajat.fi (lomalla 9.7.2021-1.8.2021) tai yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkoselta, ville.valkonen@vuokranantajat.fi 12.7.-30.7. Sakari Rokkasen loman aikana.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet ympäri Suomen – pääkaupunkiseutu poikkeus8.10.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen helpottuminen näkyy tuoreimman Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Vuokranantajien arvioit kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä ovat kohentuneet lähes kautta linjan läpi Suomen. Poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jossa muun muassa uuden vuokralaisen löytymisen on arvioitu vaikeutuneen suhteellisesti eniten. Vuokranantaja-barometriin vastasi lähes 1800 yksityistä vuokranantajaa.

Pienten yksityisten asuntosijoittajien vaikutus taloyhtiöön usein positiivinen28.9.2021 11:49:35 EEST | Tiedote

YLE uutisoi eilen, että sijoitusasuntojen suuri määrä taloyhtiössä voi tietää kalliimpia remonttilainoja. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että riskit piilevät erityisesti omistuksen keskittymisessä – ei yksittäisissä asuntosijoittajissa. Selvitysten mukaan yksityiset piensijoittajat hoitavat säntillisesti lainanlyhennyksensä ja ovat kiinnostuneita taloyhtiön pitkäjänteisestä hoidosta.

Vakuuden säilyttäminen huolellisesti on vuokranantajan vastuulla22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Valtaosassa vuokrasopimuksista käytetään edelleen vakuutena perinteistä vuokranantajan tilille maksettavaa rahavakuutta. Tuoreet oikeustapaukset korostavat, että vakuuden palauttaminen vuokrasuhteen päättyessä on nimenomaan vuokranantajan velvollisuus, vaikka vakuus olisi annettu jollekin ulkopuoliselle hoidettavaksi. Suomen Vuokranantajat peräänkuuluttaa vakuusriitojen nopeampaa ratkaisua.