Sponsor Capital OySponsor Capital Oy

Vantaan Kiinnike ja Rak Oy ja Kopadi Oy yhdistyvät

Järjestelyn myötä syntyy Helsingistä Ouluun ulottuvalla maantieteellisellä alueella toimiva konserni, joka palvelee asiakkaitaan laajalla valikoimalla kiinnitys- ja pientarvikkeita, timantti- ja purkutuotteita sekä pölyn- ja kosteudenhallinnan tuotteita.

Tammikuussa 2023 allekirjoitettu yritysjärjestely toteutuu viranomaislupien saamisen jälkeen arviolta maaliskuun loppuun mennessä. Kopadi Oy ja sen tytäryhtiöt Strong - Finland Oy ja TTK Oy Turun Työkone (”Kopadi”, ”Strong” ja ”TTK”) ja Vantaan Kiinnike ja Rak Oy (”Van-ki”) yhdistyvät. Kopadi jatkaa timantti- ja purkutuotteiden sekä pölyn- ja kosteudenhallinnan tuotteiden johtavana toimittajana Vantaalla, Turussa ja Oulussa tiiviissä yhteistyössä Van-ki:n toimipisteiden kanssa. Tulevaisuudessa uusi konserni kykenee entistä kattavammin palvelemaan asiakkaitansa niin maantieteellisen verkoston kuin tuotevalikoimansa puolesta.

Van-ki:n toimitusjohtaja Aki Laine näkee kahden, oman alansa vahvan toimijan yhdistymisessä paljon potentiaalia.

Kopadi tunnetaan asiakkaittensa keskuudessa erittäin laadukkaista tuotteista ja asiantuntevasta asiakaspalvelusta. Kopadin ja Van-ki:n yhdistymisen myötä konsernin maantieteellinen laajentuminen jatkuu Ouluun ja Turkuun. Lisäksi saamme valikoimaamme Kopadin timanttityökalut sekä huoltopalvelut ja Strong:n kosteuden- ja pölynhallinnan tuotteet.

– Van-ki:n ja Kopadin yhdistyminen on luonteva seuraava askel meidän kasvupolullamme, joka alkoi Van-ki:n ja Suomen Kiinnikekeskus Oy:n yhdistymisellä toukokuussa 2022. Nyt Kopadi -järjestelyn myötä saamme lisää osaamista yhtiöön ja tuotetarjontamme laajenee merkittävästi erityisesti korjausrakentamisen asiakkaille.

Kopadi Oy:n toimitusjohtaja Janne Niemi näkee yhdistymisessä merkittäviä hyötyjä.

­– Yhdistymisen myötä pystymme tarjoamaan asiakkaillemme tuotteita myös Van-ki:n valikoimasta ja kehittämään toimintaamme laajemman konsernin voimin. Van-ki:n osaaminen kiinnike- ja pientarvikkeissa tuo varmasti hyötyjä myös Kopadin asiakkaille. Haluan lämpimästi kiittää ammattitaitoista henkilökuntaamme hyvästä työpanoksesta. On hienoa lähteä rakentamaan kasvavaa konsernia yhdessä Van-ki:n kanssa.

Maaliskuussa 2022 Van-ki:n kasvua tukemaan tuli myös Sponsor Capital pääomasijoitusyhtiö. Sponsorin osakas ja Van-ki:n hallituksen puheenjohtaja Matti Virolainen kommentoi järjestelyä

– Kopadi tunnetaan erinomaisista tuotteistaan, asiakaspalvelustaan ja hyvästä toimitusvarmuudestaan. Vahvuudet ovat pitkälti samoja, kuin Van-ki:lla. On hienoa olla mukana tukemassa molempia yhtiöitä niiden matkalla kohti valtakunnallista palveluverkostoa.

Kaikkien toimipisteiden henkilökunta jatkaa normaalisti konsernin palveluksessa. Asiakkaiden ja tavarantoimittajien suuntaan palvelut jatkuvat kuten ennenkin.

Järjestelyssä syntyvän konsernin liikevaihto oli vuonna 2021 noin 33 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee noin 80 työntekijää.

Aki Laine
Vantaan Kiinnike ja Rak Oy
aki.laine@vantaankiinnike.fi

Janne Niemi
Kopadi Oy
janne.niemi@kopadi.fi

Matti Virolainen
matti.virolainen@sponsor.fi

Vantaan Kiinnike ja Rak Oy on ammattirakentajan luotettava kumppani jo vuodesta 1993. Van-ki tarjoaa asiakkailleen kiinnitystarvikkeet, työkalut ja rakennustarvikkeet nopealla, edullisella ja luotettavalla toimituspalvelulla jo saman päivän aikana. Van-ki:n logistiikkakeskukset sijaitsevat Helsingissä, Tampereella ja Porissa. Van-ki -konsernin yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli noin 21 miljoonaa euroa.

Kopadi Oy on vuonna 2006 perustettu timanttituotteisiin ja purkulaitteisiin erikoistunut teknisen kaupan toimija. Yhtiö palvelee asiakkaitaan valtakunnallisesti ja sen päätoimipiste sijaitsee Vantaalla. Kopadi konserniin kuuluu myös kosteuden- ja pölynhallinnan tuotteisiin keskittyvä Strong-Finland Oy sekä TTK Oy Turun Työkone, jonka palveluihin kuuluu mm. pientarvikemyynti ja korjaamopalvelut. Kopadin konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 12 miljoonaa euroa.

Sponsor Capital on vuonna 1997 perustettu suomalainen pääomasijoittaja. Yritys tekee pääosin enemmistösijoituksia keskisuuriin suomalaisiin yrityksiin, joilla on erinomainen johto, vahva markkina-asema sekä ennustettava kassavirta. Sponsor Capital toimii vastuullisesti, pitkäjänteisesti, tulosorientoituneesti ja aina uskoen yrittäjähengen tärkeyteen. Suuret suomalaiset instituutiot sijoittavat pääomiaan Sponsor Capitalin kautta.