Vantaan Martinlaaksoon uusia yhteisöllisiä vuokrataloja

Lähivuosina Y-Säätiön M2-Kodit rakentaa Martinlaaksoon ARA-vuokra-asuntoja täydennysrakentamalla. Vuokrakotien lisäksi taloihin tulee uudenlaisia yhteistiloja, kuten vuokrattava vierashuone. Kohde on M2-Kotien suurin täydennysrakennushanke.
Vantaan Martinlaaksoon, Laajaniitynkujalle rakentuu lähivuosina 192 uutta M2-Kotien ARA-vuokra-asuntoa. Vuokrakotien lisäksi taloihin rakennetaan uudenlaisia yhteistiloja.

Uusien talojen rakennustyöt alkavat Laajaniitynkujalla marraskuussa. M2-Kodit rakentaa tontille kaksi 8-kerroksista taloa sekä 15-kerroksisen tornitalon. M2-Kodit on osa yhteiskunnallista Y-Säätiö-konsernia.

Lähivuosina valmistuviin taloihin tulee yhteensä 192 modernia vuokra-asuntoa. Ensimmäinen talo on muuttovalmis vuoden 2022 lopussa. Tornitalo rakennetaan viimeisenä. Siihen asukkaat pääsevät muuttamaan syksyllä 2023. Talot rakentaa YIT Suomi Oy.

Osa Laajaniitynkujan täydennysrakentamista

Martinlaakson Laajaniitynkuja on M2-Kotien suurin täydennysrakennushanke. Tontilta on purettu yhteensä viisi 1970-luvulla rakennettua, kolmikerroksista taloa. Purettujen talojen tilalle on jo rakennettu kolme uutta M2-Kotien kerrostaloa vuosina 2018 ja 2019.

Täydennysrakentamisen avulla voidaan rakentaa kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja valmiiden palveluiden ja liikenneyhteyksien varrelle. A-Insinöörien tutkimuksen mukaan purkava täydennysrakentaminen on ilmastoystävällisempää kuin vanhojen talojen peruskorjaus.

”Tämä täydennysrakennushanke tukee Y-Säätiö-konsernin strategista tavoitetta. Tähtäämme hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä”, Y-Säätiö-konsernin toimitusjohtaja Juha Kaakinen sanoo.

Monimuotoisia tilaratkaisuja ja palveluita

Uusiin taloihin rakennetaan viihtyisien vuokra-asuntojen lisäksi uudenlaisia yhteistiloja. Kahteen 8-kerroksiseen taloon tulee myös kuraeteiset, joissa voi huuhdella lasten kuravaatteet ennen kotiin menoa.

Yksi uudenlaisista yhteistiloista on tornitaloon rakennettava vuokrattava vierashuone, lempinimeltään Mummola. ”Se on yksiö, jossa vaikkapa isovanhemmat voivat yöpyä vierailun aikana”, projektipäällikkö Riku Lehtiö Y-Säätiöstä kertoo.

Tornitalon aulaan tehdään lisäksi etätyöpisteitä ja neuvottelutila, jotka ovat asukkaiden käytössä. Lisäksi ylimpään kerrokseen rakennetaan saunaosasto terasseineen ja yhteistila esimerkiksi perhetapahtumille.

Muut Laajaniitynkujan M2-Kotien asukkaat voivat hyödyntää tornitalon palveluita ja yhteistiloja. Lisäksi yhteen taloon tulee yksityinen päiväkoti. Samaan pihapiiriin, Laajavuoren puiston reunalle, rakennetaan myös omistusasuntoja. Kuusikerroksisen talon rakentaa T2H.

Martinlaakson tilat ja palvelut ovat M2-Kodeille uusi kokeilu, jonka tavoitteena on lisätä asumisviihtyvyyttä.

”Emme halua tarjota asukkaillemme pelkkiä asuntoja, vaan luoda yhteisöllisiä ja viihtyisiä pihapiirejä, joiden avulla voimme edistää asukkaidemme hyvinvointia. Jos uudet tilaratkaisut osoittautuvat toimiviksi, voimme tulevaisuudessa kokeilla niitä myös muissa sopivissa M2-Kotien kohteissa", Juha Kaakinen sanoo.

Projektipäällikkö Riku Lehtiö
riku.lehtio@ysaatio.fi