Vapaa abortti on ihmisoikeus

Suomen aborttilaki täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Siinä, missä lakia voitiin vuonna 1970 pitää yhtenä Euroopan edistyksellisimmistä, on aika ajanut rajusti sen ohi. Nykymalli on paitsi hidas ja raskas myös lääketieteellisesti vanhentunut. Demarinuoret antaa täyden tukensa OmaTahto2020-kansalaisaloitteelle ja haastaa koko sosialidemokraattisen liikkeen tukemaan sitä.

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

“Naisten kehollinen itsemääräämisoikeus ei ole omantunnon kysymys, vaan keskeinen ihmisoikeus. Jokaisella, joka kokee abortin tarvitsevansa ja pyytää sitä, tulee olla oikeus sen saamiseen ilman lääkärinlausuntoja. Yhdenkään raskaana olevan ei tule joutua nöyryytetyksi tai perustelemaan tahtoaan, sillä syyt raskaudenkeskeytykseen kuuluvat vain ja ainoastaan raskaana olevalle – eivät lääkäreille tai muillekaan ulkopuolisille”, jyrähtää puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Lääkärinlausuntojen vaatimisesta luopuminen on ensiarvoisen tärkeä muutos lain päivittämiseksi tähän päivään. Demarinuoret katsoo kuitenkin, että lakia tulee tarkastella myös sen muilta osin.

“Aidosti vapaan abortin takaaminen on keskeinen muutos kohti parempaa lainsäädäntöä. Tarvitaan kuitenkin laajempaa keskustelua myös vapaan abortin viikkorajaan liittyen. Naapurimaa Ruotsissa raskauden voi keskeyttää omasta tahdosta 18. raskausviikkoon saakka ilman perusteluja. Tätä tulisi pohtia vakavasti myös Suomessa”, päättää puheenjohtaja Perholehto.

OmaTahto2020 on kansalaisaloite, joka esittää, että Suomen vanhentunut lainsäädäntö raskauden keskeyttämisestä päivitetään vastaamaan tämän päivän eettisiä ja lääketieteellisiä standardeja. Nimien kerääminen kansalaisaloitteeseen alkoi eilen 23.9.2020. Aloitteen voi allekirjoittaa kansalaisaloite.fi -palvelussa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/7233.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.