Vapaaehtoisuus tulee säilyttää palokuntalaisuuden perustana - Sopimuspalokuntatoiminta ei saa muodostua pelkästään työksi

Vapaaehtoisuuteen perustuva sopimuspalokuntatoiminta ei saa muodostua pelkästään työksi, sillä hälytystoiminnan korostuminen kuormittaa monia palokuntia. Erityisesti harvaan asutuilla alueilla tilanne on huolestuttava. Palokuntalaisuus on perinteisesti perustunut vapaaehtoisuuteen, ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön mukaan vapaaehtoinen kansalaistoiminta tulee jatkossakin säilyttää palokuntalaisuuden perustana, sillä se turvaa hälytystoiminnan jatkuvuuden tulevaisuudessakin.

Harvaan asutuilla seuduilla palokuntatoimintaan on vaikea löytää uusia sitoutuneita tekijöitä. Asukkaiden määrä vähenee, jolloin nykyiset toimijat kuormittuvat; heille kasautuu sekä pelastustoimen palveluiden tuottamista että yleisesti palokuntayhdistystoimintaan liittyviä tehtäviä. Tilanteeseen kaivataan ratkaisuja, jotta palokuntatoiminta voidaan säilyttää elinvoimaisena ja turvata kansalaisille pelastustoimen palveluiden kattava saatavuus.

Kansalaisyhteiskunta on ollut viime aikoina vahvasti esillä turvallisuutta koskevassa keskustelussa. Kansalaisten sitouttaminen ja vastuuttaminen ovat erinomainen keino edistää yhteiskunnan turvallisuutta.

SPEK on kuitenkin huolissaan siitä, että järjestölähtöinen auttamistyö ja palokuntien osallistuminen pelastustoimen palveluihin nähdään liian yksipuolisesti tilaaja-tuottaja -suhteena. Kestäviä ratkaisuja tarvitaan.

– Vaihtoehtona on alan ammatillistuminen ja palokuntalaisuuden muuttaminen palkkatyöksi, SPEKin palokuntajohtaja Petri Jaatinen hahmottelee. – Kansantaloudellisesti se ei kuitenkaan ole kestävä tie, ja samalla menetetään myös kansalaistoiminnan muut hyödyt, kuten turvallisuuskasvatusta edistävä palokuntanuorisotyö, palokuntien tekemä ennaltaehkäisevä turvallisuusviestintätyö sekä mielekäs turvallisuus- ja pelastusosaamiseen pohjaava harrastustoiminta ja sen yhteisölliset vaikutukset.

– Sopimuksellinen hälytystoiminta on jo pitkään korostunut alan sisäisessä keskustelussa, järjestöpäällikkö Valtteri Tervala toteaa. – Palokuntatyössä hälytystoiminta on nähty tärkeimmäksi ja muu toiminta sitä tukevaksi. Nyt on aika kääntää asetelma ja panostaa elinvoimaiseen kansalaistoimintaan, jotta Suomessa ei käy niin kuin Ruotsissa, jossa vapaaehtoinen palokuntatoiminta on loppunut. Aktiivisella ja elinvoimaisella kansalaistoiminnalla varmistetaan sopimuspalokuntatoiminnan saatavuus myös tulevaisuudessa.

Ongelman ratkaisu edellyttää yhtälailla päätöksiä julkisella ja kolmannella sektorilla. Palokunnissa tarvitaan uudistumista; uusia ja erityyppisiä osallistumisen muotoja.

– Palokuntalaisuus on tähän asti perustunut pitkään sitoutumiseen, mutta myös lyhytaikainen osallistuminen pitäisi mahdollistaa. Kaikki palokuntalaiset eivät sammuta tulipaloja, tekijöitä tarvitaan yhdistystoimintaan ja tapahtumajärjestelyihinkin, Jaatinen painottaa.

Aiheesta keskustellaan 12.7. Porissa SuomiAreenassa. Palokuntatoiminta – työtä vai harrastus? -nimeä kantavan keskustelutilaisuuden järjestävät Suomen Palopäällystöliitto, Suomen Sopimuspalokuntien Liitto ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö klo 13.30–14.45 Kauppakeskus Puuvillassa.

Suomessa palokunnilla on erittäin keskeinen rooli pelastustoimen palveluiden tuottamisessa. Palokunnat osallistuvat päivittäin liki 60 prosenttiin pelastustoimen kiireellisistä tehtävistä. Maaseudulla ja harvaan asutulla alueella osuus on vielä tätä suurempi. Suomessa on noin 700 sopimuspalokuntaa, joiden hälytysosastoissa toimii yhteensä 13 400 henkeä, ja kaikkiaan palokuntien toiminnassa on mukana 33 000 suomalaista.

Lisätietoja:

palokuntajohtaja Petri Jaatinen, 0400 535 441

järjestöpäällikkö Valtteri Tervala, 050 530 5124

Tulitöiden aiheuttamat suurpalot ovat romahtaneet 30 vuodessa – Tulityökoulutusta pidetään tärkeänä12.9.2018 13:33:17 EEST | Tiedote

Ennen kuin tulitöiden turvallisuuskoulutus aloitettiin vuonna 1988, tulitöiden tekeminen aiheutti noin 40 prosenttia suurpaloista. Nykyisin hitsaus, laikkaleikkaus ja muut tulityöt aiheuttavat suurpaloista alle viisi prosenttia. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämän kyselyn mukaan tulitöiden turvallisuuskoulutusta pidetään tärkeänä, joskin koulutuksen suhde työelämän realiteetteihin vaatii jatkuvaa kehittämistä.

”Jos kriisi puhkeaa tai sota syttyy” - Riskiviestintä informoi ja herättää epäilyksiä28.8.2018 14:35:24 EEST | Tiedote

Om krisen eller kriget kommer -esite herätti keväällä paljon keskustelua niin julkaisumaassa Ruotsissa kuin Suomessakin. Onko kyseessä vain informaation jakaminen, vai yritetäänkö ihmisten asenteisiin piilovaikuttaa tai suorastaan rivien välistä kertoa jotain, mitä ei ääneen voi sanoa? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö järjesti maanantaina 27.8. keskustelutilaisuuden, jossa tutkija Minna Lundgren Keski-Ruotsin yliopiston Risk and Crisis Research Center -yksiköstä kertoi ruotsalaisten kotitalouksien varautumisesta ja kotitalouksille suunnatusta riskiviestinnästä.