Vappu avaa grillikauden

Vappua juhlitaan tänä keväänä kotona, pienessä piirissä perheen tai läheisten kesken. Kevään karnevaali on hyvä syy kaivaa grilli esiin, tehdä vähän parempaa ruokaa ja nostaa malja uudelle kasvukaudelle. Skoolaisitko tänä keväänä kotimaisella marjamehulla tai pienpanimo-oluella?

Alkoholiton vappujuoma syntyy raikkaiden kotimaisten marjojen inspiroimana. Lammilaisen Kuusamon mansikkatilan emäntä Johanna Mettälä kertoo, että ulkomaisen kausityövoiman saaminen tilalle mietityttää myös Lammilla, mutta normaaleja kevättöitä on aloiteltu tilan oman väen voimin.

• Ensimmäiset herneet on kylvetty, vadelmapensaita kunnostettu ja mansikkamaalta poistettu harsoja, sanoo Mettälä.

Kuusamon tilalla on kesän marjasadon lisäksi myynnissä runsas valikoima marjatuotteita: mehuja, hilloja ja hyytelöitä. Kaikki tuotteet on tehty kotimaisista marjoista. Tilamyymälä on avoinna ja palvelee joustavasti myös marjakauden ulkopuolella.

• Kotimaiset, pienten valmistajien marjatuotteet valmistetaan useimmiten ilman lisä- ja säilöntäaineita perinteisin valmistustavoin. Tuotteissa on näin ollen paljon marjaa ja mahtavasti makua.

Mettälä muistuttaa myös kotimaisten marjojen turvallisuudesta.

• Suomalaisen marjan voi syödä sekä kesällä tuoreena että talvella pakastettuna sinällään, ilman kuumennusta. Marjat ovat oikeita terveyspommeja, ja marjatiloja löytyy ympäri Suomen.

Marjojen ja hedelmien suoramyynti- ja itsepoimintatilat löytyvät Hedelmän- ja marjanviljelijäin liiton karttasovelluksella  täältä

Vappuherkkuja miettivä Mettälä vinkkaa kevään ensimmäisestä rapsakasta varresta, raparperista. Raparperi-mansikkamehu maistuu raikkaana vappujuomana koko perheelle ja raparperimansikkahillo sopii vaikkapa muurinpohjapannulla paistettujen lettujen maustajaksi.

Laaja valikoima pienpanimo-oluita

Suomen pienpanimoliiton hallituksen puheenjohtaja Mikko Mäkelä kannustaa kuluttajaa valitsemaan pienpanimo-oluen.

• Suomessa on valtavan hyviä pienpanimoita, ja näin korona-aikana on panimoiden kannalta elintärkeää, että muistetaan tukea kotimaista tuotantoa, Mäkelä sanoo.
  • Kun ravintolat ovat kiinni, pienetkin ostokset voivat olla ratkaisevia. Pienpanimot työllistävät runsaasti, vireyttävät maaseutua ja matkailua, sekä maksavat runsaasti veroja ja ovat silläkin tapaa merkittäviä oman yhteisönsä jäseniä ja kehittäjiä.

Panimoteollisuus on myös tärkeä viljaketjun lenkki. Panimoteollisuus käyttää vuosittain 55 000 tonnia ohrasta valmistettua mallasta. Oluen, jossa on käytetty kotimaista mallasta, tunnistaa tutusta Hyvää Suomesta- merkistä.

Mäkelä muistuttaa, että pienpanimoilla on valikoimassa valtava skaala erilaisia tuotteita perinteisistä lagereista trendikkäisiin IPA- ja hapanoluisiin. Oluita maustetaan muun muassa hedelmillä, marjoilla ja yrteillä. Vappupöytään Mäkelä vinkkaa kokeilemaan kuplivan korvaamista Brut IPA -tyylisellä oluella.

Pienpanimotuotteita löytää nykyään lähes jokaisesta kaupasta, ja omia suosikkeja voi toivoa valikoimaan. Myös Alkosta löytyy kotimaisia pienpanimotuotteita runsaasti. Usealta pienpanimolta voi käydä ostamassa olutta myös paikan päältä. Lähimmän pienpanimomyymälän aukioloaikoineen voi näppärästi etsiä pienpanimoliiton karttasovelluksella  täältä

Kevään marjamaljan resepti nettisivuillamme https://www.mtk.fi/-/vappu

Mikko Mäkelä, Pienpanimoliiton hallituksen puheenjohtaja, 0400 369 700

Johanna Mettälä, Kuusamon mansikkatila, 040 722 9930

Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, heidi.siivonen@mtk.fi, 040 568 8802

New mailCopy

Maaseudulle EU:n elvytysrahaa ja EU:n maatalousbudjettiin korotus, mutta kokonaistaso jää silti nykykautta pienemmäksi - turvetuotannon kehittämiselle jopa 200 miljoonan euron rahoitus2.6.2020 16:17:41 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että EU:n komission tänään esittämää elvytyspakettia ei kannata ostaa kuin sikaa säkissä. Elvytyspaketin mittakaava vastaa yli viiden vuoden EU-budjettimenoja. Näiden rahojen käyttöön ei kuitenkaan esitetä toimintamalleja eikä pelisääntöjä. MTK:n mielestä EU:n elvytys on tehtävä nykyisiä politiikka-alueita noudattaen ja esitettyä maltillisemmin. Muilta osin finanssipoliittinen elvytys tulisi jättää jäsenmaiden hoidettavaksi. EU:n tulee välttää käytännössä vastikkeettomia tulonsiirtoja.

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden huoltovarmuuskysely: Koronapandemia vaikuttanut usean maa- ja puutarhatilan tuotantopanosten saantiin ja tuotantoon21.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n yhdessä kumppaniensa kanssa tekemän kyselyn mukaan koronapandemia on vaikuttanut maa- ja puutarhatilojen tuotantopanosten saatavuuteen tai tuotantoon 60 %:lla vastanneista tiloista. Yleisimmät vaikutukset ovat kyselyn mukaan olleet hengityssuojainten ja suojakäsineiden sekä kausityövoiman saatavuusongelmat, tietoliikenneverkkojen ruuhkautuminen sekä yrityksen talouden ja rahoitusaseman vaikeutuminen. Myös varaosien toimitus koneisiin ja laitteisiin on hidastunut. Maatalouden perustuotantopanosten osalta saatavuus on kuitenkin tähän saakka ollut hyvä. Siementen, lannoitteiden ja eläinrehun osalta vain muutama prosentti vastaajista ilmoitti kohdanneensa saatavuuden heikentymistä. Kysely toteutettiin viime viikolla osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 765 maatila- ja puutarhayritystä ympäri maan.

Luomuviljelyalan kasvusta Suomessa tulee päättää kuluttajan, ei EU-byrokraatin21.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

EU-komission eilen julkaisemat Pellolta pöytään -strategia ja biodiversiteettistrategia kiinnittävät huomiota ja luovat odotuksia luonnonmukaiseen maataloustuotantoon ja sen tulevaisuuteen. Strategioiden lähtökohtana on EU:n ruokaketjun kestävyyden parantaminen. Luomuviljelijöitä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitossa edustava MTK Luomu näkee ruokaketjun kestävyyden tarkastelun ja parantamisen hyvin tärkeänä asiana, mutta peräänkuuluttaa, että luomualan kasvattamisen tulisi tapahtua markkinalähtöisesti. Tuotannon pinta-alan kasvattaminen poliittisin päätöksin ei takaa luomutuotteiden kysynnän kasvua kuluttajien keskuudessa eikä tuotannon kannattavuutta viljelijöille. Tärkeää olisikin keskustella luomun kokonaisarvon kasvattamisesta.

EU:n Pellolta pöytään -strategia tuo EU-maataloutta kohti Suomen tasoa – MTK kiittää, mutta haluaa tehokkaampia toimia maatalouden kannattavuuden pelastamiseksi20.5.2020 15:42:30 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa lämpimästi ruokaketjun tarkastelua kokonaisuutena pellolta pöytään periaatteen mukaisesti. Tämä lähestymistapa ja huolehtiminen koko ruokaketjun kestävyydestä on ollut kotimaisen ruuantuotannon kulmakivi jo vuosikymmenien ajan. Suomalainen ruuantuotanto on vastuullisuudessaan maailman ehdotonta huippua ja meidän perheviljelmämme voivat jatkossa toimia esimerkkinä muulle Euroopalle.