Varhainen tuki edesauttaa uusperheiden hyvinvointia – StepApp-toiminta rantautuu Lempäälään

Lempäälä tarjoaa kuntalaisilleen uutena palveluna maksutonta ja tutkitusti uusperheiden hyvinvointia edistävää valmennusta. Valmennuksesta uusperheiden pariskunnat saavat vertaistukea, tietoa ja konkreettisia työkaluja uusperheen arkeen Lempäälään koulutettujen StepApp-valmentajien ohjauksessa.

Lempäälään uusperheasiantuntijoiksi koulutettiin syksyllä 2021 seitsemän StepApp-valmentajaa ja ensimmäinen valmennusryhmä Lempäälässä on 5.5.-1.6.2022. Lisäksi Lempäälä-talolla järjestetään maksuton uusperheneuvojan luento “Ihana, kamala bonusperhe “ 7.4.2022. Lisätietoja ja ilmoittautumiset valmennukseen ja luennolle oheisen linkin kautta.

”Haluamme tarjota palveluita monenlaisille perheille ja vastata nykyajan perhe-elämästä nouseviin tarpeisiin. StepApp-valmennus® mahdollistaa meille ryhmämuotoisen tuen järjestämisen uusperheille tavalla, jossa asiakkaiden osallisuus vahvistuu ja työntekijöiden osaaminen lisääntynyt”, Lempäälän perhekeskuspalveluiden palvelupäällikkö Marja Olli kertoo.

Valmennus auttaa uusperheitä ennaltaehkäisemään ongelmia perheessä tai ratkomaan jo syntyneitä haasteita, vahvistamaan perheen vuorovaikutustaitoja, arjen hallintaa sekä ongelmanratkaisutaitoja.

StepApp-valmennus tarjoaa vertaistukea ja tietoa

Maksutonta valmennusta ohjaa työpari, jotka ovat sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan ammattilaisia, joilla on StepApp-valmentajan pätevyys. Valmennusta suositellaan uuspareille, jotka kaipaavat tietoa uusperheen eri vaiheista ja lisää ymmärrystä uusperhedynamiikasta.

”Tutkimukset ja kokemustieto osoittavat, että uusperheiden haasteet liittyvät tavallisimmin bonusvanhemmuuteen, lasten ja nuorten sopeutumiseen uuteen perheeseen, perheenjäsenten välisiin suhteisiin, ex-elämään, sekä parisuhteeseen. Näihin teemoihin StepApp-valmennuksessa etsitään ratkaisuja.” Suomen Uusperheiden Liiton uusperheneuvoja ja StepApp-toiminnan asiantuntija Elisa Jyllikoski kertoo.

Valmennuksessa perheet saavat käyttöönsä uusperheille kehitetyn StepApp-mobiilisovelluksen, jota koko perhe voi käyttää valmennuksen ohessa, ja sen avulla myös lapset ja nuoret pääsevät mukaan valmennukseen.

Perheet hyötyvät valmennuksesta

Valmennuksen hyötyjä on arvioitu Stepping-tutkimuksessa, joka on toteutettu yhteistyössä Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen kanssa. Soveltuvuustutkimuksen alustavien tulosten mukaan 94% valmennukseen osallistuneista aikuisista koki hyötyvänsä valmennuksesta. Osallistujat kertoivat saaneensa vertaistuen lisäksi uutta ymmärrystä ja tietoa uusperhedynamiikasta. Lisäksi valmennus tarjosi käytännön vinkkejä, ideoita sekä työkaluja uusperhe-elämään.

Myös valmennusta osana oleva StepApp-sovellus koettiin hyödylliseksi. Soveltuvuustutkimuksen mukaan 97% uusperheen aikuisista käytti sovellusta valmennuksen aikana. Erityisesti sovelluksen kyselyt, harjoitukset ja vinkit saivat aikuisilta kiitosta.Lapset ja nuoret pitivät erityisesti sovelluksen tehtävistä, kyselyistä ja videoista. Lisäksi sovelluksen käyttö herätteli lapsia ja nuoria pohtimaan, lisäsi tietoa sekä antoi mahdollisuuden keskustella asioista perheessä.

Suomen Uusperheiden Liiton StepApp-toiminnan päätavoitteena on uusperheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen, ongelmien ennaltaehkäisy sekä oikea-aikaisen tuen tarjoaminen. StepApp-konsepti käsittää StepApp-valmennuksen® uusperheille, StepApp-valmentajakoulutuksen sote-alan ammattilaisille sekä StepApp-sovelluksen, joka on suunnattu ammattilaisille ja StepApp-valmennukseen osallistuville uusperheille. StepApp-toiminta jatkaa Stepping-hankkeessa (2018-2021) aloitettua työtä tarjoamalla StepApp-valmennuksia uusperheille sekä vahvistamalla uusperheosaamista yhdessä kuntien ammattilaisten kanssa.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Videossa uusperheelliset ja asiantuntijat kertovat uusperhe-elämästä sekä uudesta valmennuksesta uusperheille.Siirry videokanavalle

Lisätiedot:

Minna Kairesalo
perhekeskuspalvelujen päällikkö
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä
minna.kairesalo@keusote.fi
(arkisin klo 9.00-16.00)

Elisa Jyllikoski
Hankepäällikkö/Stepping-hanke
elisa.jyllikoski@supli.fi
puh. 040-732 0076 (arkisin klo 8.00-18.00)

Suomen Uusperheiden Liitto ry:n StepApp-toiminta jatkaa Stepping-hankkeessa (2018-2021) aloitettua työtä. Hankkeessa kehitettiin haastavissa tilanteissa eläville uusperheille suunnattu mobiiliavusteinen StepApp-valmennus®. Valmennusta suositellaan uuspareille, jotka kaipaavat tietoa uusperheen eri vaiheista ja lisää ymmärrystä uusperhedynamiikasta. Valmennus tähtää uusperheen hyvinvoinnin edistämiseen ja perheen toimivuuteen. Lisäksi hankkeessa kehitetään uusperheitä työssään kohtaaville ammattilaisille suunnattu StepApp-valmentajakoulutus.

Hankkeen keskeinen arvo on ollut yhdessä kehittäminen. Palvelun kehittämisessä on ollut alusta asti mukana niin uusperheitä työssään kohtaavia ammattilaisia kuin uusperheiden aikuisia, lapsia ja nuoria.

StepApp-toiminnassa sekä ammattilaisten että uusperheiden näkökulmat ja ajatukset tarjoavat aineksia yhteiseen tutkimuksen-, kehittämisen- ja oppimisen polkuihin. Asiakkaiden ja ammattilaisten tarpeisiin vastaaminen, uusperheiden haasteiden tunnistaminen ja ratkaisujen löytäminen on mahdollista yhdessä tekemisen ja yhteisen ymmärryksen saavuttamisen kautta.

StepApp-toiminnan keskeisinä ydinkumppaneina kuntakumppanien lisäksi ovat Opintokeskus Sivis ja Turun Yliopiston tutkimusohjelma Connected Health UTU (Gamification for Health Promotion) sekä hankkeen rahoittaja STEA.

Suomen Uusperheiden Liitto jakoi vuoden 2021 Uusperheteko -palkinnon3.12.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Lasten- ja nuortenkirjailija Tittamari Marttisen kirjoittama ja kuvittaja Johanna Ilanderin kuvittama lastenkirja valittiin Suomen Uusperheiden Liiton (Supli) Vuoden Uusperheteoksi. Huomionosoituksella palkitaan vuosittain tekoja, jotka ovat tuoneet uusperheitä koskettavia teemoja näkyväksi, tukeneet tai edesauttaneet uusperheiden hyvinvointia tai vahvistaneet uusperheiden asemaa yhteiskunnassa.

Supli 25 vuotta uusperheiden asialla - Hulda Leinon päivä Suomen Uusperheiden Liiton toiminnanjohtajana4.3.2021 00:00:00 EET | Tiedote