Varhaiskasvatuksen opettajat siirretään opettajasopimukseen – Opettajien sopimuksiin useita parannuksia kunta-alalla

OAJ:n monikymmenvuotinen tavoite varhaiskasvatuksen opettajien siirrosta opetusalan sopimukseen toteutuu. OAJ ja neuvottelujärjestö JUKO hyväksyivät tänään kunta-alan uuden virka- ja työehtosopimuksen, jossa muun muassa ammatillisten opettajien vuosityöaikaan ja nuorten peruskoulun luokanopettajien palkkaan saatiin parannusta.

OAJ:n hallitus oli ratkaisuun hyvin tyytyväinen ja piti varhaiskasvatuksen opettajien historiallista sopimusalasiirtoa erinomaisena saavutuksena.

– Varhaiskasvatuksen opetushenkilöstön siirto opettajasopimukseen on ollut työn ja tuskan takana, vaikka kaikki järkisyyt ovat sitä jo pitkään puoltaneet. Tälläkin neuvottelukierroksella pääsopijajärjestöistä JUKO oli alussa yksin tämän tavoitteen takana, OAJ:n ja JUKOn puheenjohtaja Olli Luukkainen kuvaa.

Varhaiskasvatuksen opettajien, erityisopettajien ja esimiesten työehtosopimusten siirto kunnan yleisestä sopimuksesta opetusalan OVTES-sopimukseen toteutuu 1.9.2021.

– Sopimusalasiirrolla on todella suuri merkitys varhaiskasvatuksen opettajien asemalle ja arvostukselle. Varhaiskasvatus on erottamaton osa koulutus- ja kasvatuspalveluiden kokonaisuutta, ja varhaiskasvatuksen opettajat kuuluvat samaan sopimukseen muiden opettajien kanssa, Luukkainen sanoo.

Pitkä sopimus tuo vakautta

OAJ on tyytyväinen siihen, että koko kevään ajan kestäneissä kunnan neuvotteluissa nyt vihdoin saatiin ratkaisu. Pitkällä 23 kuukautta voimassa olevalla sopimuskaudella JUKO ja OAJ hakivat vakautta ja työrauhaa.

Opettajat saivat palkkoihinsa samaa tasoa olevat prosenttikorotukset kuin mitä on maksettu yksityisten alojen työntekijöille tällä sopimuskierroksella. Viime sopimuskierroksella tulleet 24 vuosittaista kiky-tuntia jäävät historiaan 31.8.2020 lähtien.

Palkka-ohjelma alkuun

Aivan viime hetkelle torstaina sopimukseen saatiin vielä kirjaus palkkaohjelmasta.

– Neuvotteluissa sovittiin pysyvästä järjestelystä, jossa vuosittain seurataan kuntasektorin ja yksityisen sektorin palkkakehitystä ja selvitetään mahdollisia syitä ansiokehityseroihin. Varsinaista palkankorotusvaraa tähän ei ole varattu, mutta tämä on kuitenkin pohjatyötä mahdolliselle tulevalle palkkaohjelmalle. Olen hyvin tyytyväinen siihen, että JUKO sai auki tien palkkaohjelman toteutumiselle, Luukkainen sanoo.

Yhdenvertaisuutta opettajien palkkoihin

Uudessa sopimuksessa saatiin yhdenmukaistettua peruskoulun luokanopettajien palkkoja. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneen opettajakelpoisen peruspalkka nousi, ja tällä on suurin vaikutus uraansa aloittaville opettajille. Myös muun muassa lukion opettajien palkkaukseen tuli lisää yhdenvertaisuutta.

Ammatillisten opettajien vuosityöaika hiersi näissä OVTES-neuvotteluissa tiukimmin. Sopimukseen kuitenkin lopulta päästiin, ja suurin osa OAJ:n keskeisistä ammatillista vuosityöaikaa koskevista tavoitteista toteutui.

OAJ:n kysely: Kunnat varautuneet heikosti varhaiskasvatuksen lakimuutoksiin24.6.2020 07:55:00 EESTTiedote

Moni kunta on laiminlyönyt siihen varautumisen, että elokuun alussa jokaisella lapsella on jälleen subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja ryhmäkoot pienenevät. Kuntien pitää ymmärtää, että lakimuutosten seurauksena tarvitaan todennäköisesti lisää henkilökuntaa, uusia lapsiryhmiä ja mahdollisesti jopa uusia päiväkoteja, toteaa OAJ:n erityisasiantuntija Kirsi Sutton.

OAJ: Oppivelvollisuuslaki ei lähellekään valmis9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ kannattaa oppivelvollisuuden laajentamista. Järjestö kuitenkin kritisoi lakiluonnosta siitä, että siitä puuttuvat konkreettiset toimenpiteet, joilla saadaan kaikille toisen asteen tutkinto. Jokaisen oppijan pitää saada riittävästi tukea osaamisensa rakentamiseen sekä kiinnostuksensa kohteensa ja omien vahvuuksiensa löytämiseen. Vain siten uudistus vahvistaa työllisyyttä ja osallisuutta.