Varhaiskasvatuspalveluiden toimivuus on turvattava myös koronakriisin jälkeen

Yksityinen varhaiskasvatusala on joutunut koronakriisin vuoksi poikkeukselliseen taloudelliseen ja toiminnalliseen ahdinkoon. Toimijoiden heikentynyt tilanne on pahimmillaan johtamassa pk- ja yhdistyssektorilla toiminnan alasajoon.

Hyvinvointiala HALIn johtavan asiantuntija Aino Närkin mukaan päiväkotien toiminnan jatkuminen edellyttää, että palveluseteleiden ja kuntalisien maksatus jatkuu niin kauan kuin hoitosopimus on voimassa. Kunnat eivät voi muuttaa toiminnan ehtoja yksipuolisesti koronakriisin aikana.

Varhaiskasvatuksen toimivuus on edellytys sille, että kriisialojen työntekijät voivat jatkaa työtään poikkeusoloissa. Kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ja tukitehtävistä vastaavat työntekijät tarvitaan potilaiden hoitamiseksi ja ihmishenkien pelastamiseksi.

– Toivomme ja vetoamme, että kunnat toimisivat luotettavana sopijaosapuolena siten, että normaalitilanteeseen voida palata kriisin jälkeen mahdollisimman nopeasti. Osa tätä on, että yksityiset toimijat säilyvät elinkelpoisina kriisin yli ja että normaalia yhteistyötä voidaan jatkaa heti, kun se on mahdollista, sanoo Aino Närkki Hyvinvointiala HALIsta.

– Työelämän nopea normalisointi ei onnistu ilman yksityistä palvelutuotantoa ja monituottajamallia, hän jatkaa.

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuhyvitykset maksettava kaikille kuntalaisille

Hyvinvointiala HALIn mukaan kuntien on maksettava asiakasmaksuhyvitykset kaikille kuntalaisille yhdenvertaisesti kunnan päättämien periaatteiden mukaisesti – riippumatta varhaiskasvatuspalveluiden toimintamallista.

Varhaiskasvatuksen käyttöaste on Suomessa suorastaan romahtanut parissa viikossa.

Turun seudun yksityisten päiväkotien yhdistyksen puheenjohtaja Henna Junttilan mukaan toimintaa ei tässä ajassa pystytä sopeuttamaan ja palkat on maksettava.

– Kuntien ja perheiden maksamat päivähoitotulot ovat vaarassa jäädä huhtikuusta lähtien maksamatta. Päivähoitoyritysten kassat tyhjenevät nyt nopeasti, Junttila sanoo.

Yksityisen varhaiskasvatuksen osuus on Suomessa yli 20 prosenttia koko päivähoidon kokonaismäärästä. Eräissä asutuskeskuksissa se on jopa 30 – 40 prosenttia.

Aino Närkki, johtava asiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 436438, aino.narkki@hyvinvointiala.fi

Yksityisellä sote-sektorilla jo noin 60 miljoonan euron suojamateriaalikustannukset – kansallinen korvauspäätös tarvitaan nopeasti4.6.2020 14:02:22 EESTTiedote

Hallitus tukee kuntia yli miljardin euron yleiskatteellisella tuella, mutta ei ohjeista suojautumisesta tai sen kustannusten korvaamisesta mitään. Yksityiset sote-palveluntuottajat uhkaavat joutua taloudelliseen ahdinkoon ilman suojautumiskustannusten korvauksia. Tarvitaan kansallista ohjausta, jotta hallitsematon ja epätasa-arvoinen tilanne kuntien ja kuntayhtymien hyvinvointipalveluissa vältetään.

Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen29.5.2020 13:09:40 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?

Hyvinvointiala HALI ry: Koronakustannusten korvaamiseen kansallinen ratkaisu20.5.2020 13:18:31 EESTTiedote

Koronapandemia on aiheuttanut kansallisen kriisin, joka vaikuttaa kaikkiin – yksilöihin ja organisaatioihin. Tällöin on luonnollista, että kriisin hoidosta aiheutuvista kustannuksista kannetaan yhdessä vastuuta. Hyvinvointiala HALI ry esittää, että valtio sitoutuu korvaamaan koronapandemian aiheuttamat lisäkustannukset kaikille hyvinvointipalvelujen tuottajille, julkisille ja yksityisille.