Värikkäät kaivonkansitarrat muistuttavat: älä heitä roskia hulevesikaivoon!

Maahan tai kadulla olevaan hulevesikaivoon heitetty roska, kuten tupakantumppi, voi päätyä sotkemaan lähivesistöä. Pääkaupunkiseudulla elokuussa näkyvä kampanja muistuttaa, että hulevesikaivoon heitetty roska voi ajautua hulevesiviemäriä pitkin vesistöön kuten puroon tai mereen.

Värikkäässä kaivonkansitarrassa on kala, jonka kita on ammollaan. Tämä muistuttaa siitä, että kaivoon päätyvät roskat voivat pahimmassa tapauksessa päätyä kalan mahaan. (kuva: Pidä Saaristo Siistinä kuvapankki)

Mahanpuruja muovista -kampanja on Pidä Saaristo Siistinä ry:n luoma kampanja, jossa kaivonkansia tarroittamalla herätetään tietoisuutta ja keskustelua vesistöjen roskaantumisesta. Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty kampanja näkyy tänä vuonna myös pääkaupunkiseudulla. Tarroitettuja kaivonkansia voi nähdä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n järjestämänä Helsingissä, Vantaalla ja Kauniaisissa. Mukana yhteiskampanjassa ovat myös Espoo, Turku, Lahti ja Lieto. Kampanja-aika on 17.-31.8.2020.

Värikkäässä kaivonkansitarrassa on kala, jonka kita on ammollaan. Tämä muistuttaa siitä, että kaivoon päätyvät roskat voivat pahimmassa tapauksessa päätyä kalan mahaan. Vantaalla tarroja voi löytää Myyrmäestä Myyrmäenraitilta Kinorinteestä sekä Martinlaakson aseman tuntumasta. Kauniaisissa kampanja näkyy keskusta-alueella Tunnelitiellä ja Thurmaninaukiolla. Helsingissä kalatarroja voi bongata Baanalta Kiasman ja Sanomatalon liepeiltä sekä Ateneumin ympäristöstä.

Kampanjalla halutaan nostaa esille, että suurin osa vesistöjen roskista on peräisin kaupungeista ja ne kulkeutuvat sinne joko suoraan ihmisen kädestä tai esimerkiksi hulevesiviemäreitä pitkin.

- Kaupungissa maahan tai suoraan hulevesikaivoon heitetty roska voi päätyä huleveden mukana suoraan lähivesistöön. Hulevettä eli pintoja pitkin valuvaa sade- ja sulamisvettä ei pääsääntöisesti puhdisteta tai suodateta, vaan se päätyy puhdistamatta esimerkiksi puroon tai mereen. Niinpä esimerkiksi maahan heitetyt tupakantumpit voivat päätyä sellaisenaan likaamaan vesistöjä. Tämä voi olla monelle yllätys, ja siksi pyrimme lisäämään tietoa roskien kohtalosta tämän kampanjan avulla. Jokainen voi vaikuttaa asiaan huolehtimalla omat roskansa roska-astioihin, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Marika Visakova.

Pidä Saaristo Siistinä ry järjestää Mahanpuruja muovista -kampanjan yhteistyössä HSY:n, Espoon kaupungin, Lahden kaupungin, Liedon kunnan, Liedon Veden ja Turun kaupungin kanssa.

Infolaatikko:

• Hulevedellä tarkoitetaan sade- ja sulamisvesiä rakennetussa ympäristössä sekä rakennusten perustusten kuivatusvesiä.
  • Hulevesi johdetaan yleensä hulevesiviemäreihin tai avo-ojiin, joiden kautta se lopulta päätyy vesistöön.
  • HSY huolehtii huleveden runkoviemäriverkoston rakentamisesta ja kunnossapidosta erikseen määritellyllä huleveden viemäröintialueella.
  • Hulevesiviemäriverkostoon johdettavaa hulevettä ei pääsääntöisesti puhdisteta, vaan se johdetaan vesistöihin sellaisenaan. Hulevettä ei saa johtaa jätevesiviemäriverkostoon.
    Hulevesiviemäriverkostoa on HSY-alueella noin 2800 km.
  • Helsingin kantakaupunki on pääosin sekaviemäröityä aluetta, jossa sekä jäte- että hulevedet johdetaan samassa viemärissä Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle. Sekaviemäröityä aluetta eriytetään vähitellen verkostosaneerauksien yhteydessä yhteistyössä kaupungin kanssa.

Yhteyshenkilöt

ympäristöasiantuntija Marika Visakova, marika.visakova(a)hsy.fi, puh. 050 308 6014

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.