Varma investoi Elisan pääkonttorin energiaremonttiin - hiilijalanjälki supistuu 40 prosenttia

Työeläkeyhtiö Varman omistamaan Elisan pääkonttorikiinteistöön valmistui juuri energiaremontti, joka pienentää kiinteistön energiankulutusta ja hiilijalanjälkeä noin 40 prosenttia. Kellareissa sijaitsevien konesalien lauhdelämpö otetaan hyötykäyttöön.

Elisan pääkonttori Pasilassa.

Konesalien lauhdelämmöt ohjataan rakennuksen lämmitysverkoston ja ilmanvaihdon käyttöön. Näin tuotettu energia vähentää kaukolämmön kulutusta ja jäähdytysenergian tarvetta. Samalla pienevät sekä kiinteistön omistajan että käyttäjän kustannukset.

– Tällaisia investointeja on ilo tehdä, koska niiden tuotot ylittävät selvästi kiinteistösijoitustoiminnan tyypillisen tuottotason. Saavutetut kustannussäästöt vaikuttavat merkittävästi kiinteistöjen arvoon, sanoo Varman kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi.

Elisan pääkonttorissa vuosittain saavutettava noin 250 CO2-tonnin säästö vastaa yli 1 000 aurinkopaneelin vuosituottoa tai sillä voidaan kompensoida yli 2 000 Tukholmaan suuntautuvan meno-paluulennon päästöt.

– Tämä on hyvä esimerkki ilmastonmuutosta hillitsevästä ratkaisusta, joka parantaa myös yrityksen kilpailukykyä, Ilkka Tomperi kertoo.

Varman tavoitteena on vähentää vuoteen 2025 mennessä 20 prosenttia kiinteistöjensä hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi Varma on sitoutunut 10 prosentin energiansäästötavoitteeseen vuosien 2017–2025 aikana. Yhtiö sijoittui viidenneksi viime vuonna AODP:n toteuttamassa kansainvälisessä vertailussa, jossa arvioitiin maailman sadan suurimman eläkesijoittajan varautumista ilmastonmuutokseen.

– Vastuullisesti toimivat yritykset vievät taloudellisesti kannattavat energiatehokkuusinvestoinnit viipymättä toteutukseen. Energiaremonttien taloudellinen kannattavuus on parantunut selvästi viime vuosien aikana nopean teknisen kehityksen ansiosta. Varma on kiristänyt omia energiatehokkuustavoitteitaan, koska aiemmat tavoitteet saavutettiin etuajassa, kertoo Ilkka Tomperi.

Elisa haastaa suuryritykset energiaremontteihin

Elisa pyrkii vähentämään oman toimintansa päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2025 mennessä vuoden 2016 tasosta.

– Elisa haluaa olla voimakkaasti mukana rakentamassa kestävämpää yhteiskuntaa. Jos kaikkien Suomessa sijaitsevien pääkonttoreiden energiatehokkuus laitettaisiin kuntoon, vaikutus järjestelmän tasolla olisi merkittävä. Siksi haluamme haastaa kaikki suomalaiset suuryritykset selvittämään kiinteistöjen energiaremonttien mahdollisuuksia, kuten lämmön talteenottoratkaisuja, lämpöpumppuja ja aurinkosähkön tuotantoa. Ankeuttavan säästämisen sijaan meidän kannattaa miettiä, kuinka voimme tehdä asioita aiempaa älykkäämmin, tehokkaammin ja kestävämmin, sanoo yhtiön yritysvastuusta vastaava johtaja Minna Kröger.

Elisan konesalien lämmön talteenottoratkaisun suunnittelusta ja asennuksesta vastasi energiapalveluyhtiö LeaseGreen.

– Järjestelmä suunniteltiin siten, ettei se voi edes vikaantuessaan häiritä konesalien jäähdytystä, sillä vanha jäähdytysratkaisu jätettiin taustalle varmistukseksi. Olemme iloisia, kun saimme toteuttaa kiinteistön omistajalle ja käyttäjälle erittäin kannattavan energiaremontin, jonka voittajiin kuuluvat myös yhteiskunta ja ilmasto, sanoo LeaseGreenin toimitusjohtaja Tomi Mäkipelto.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2019 lopussa 45,8 miljardia euroa.

Ilkka Tomperi, Varma, sijoitusjohtaja, kiinteistöt, puh. 050 379 1903 tai etunimi.sukunimi@varma.fi

Minna Kröger, Elisa Oyj, yritysvastuujohtaja, puh. 050 572 7620 tai etunimi.sukunimi@elisa.com

Tomi Mäkipelto, LeaseGreen Group, toimitusjohtaja, puh. 050 370 4092 tai etunimi.sukunimi@leasegreen.fi

Elisan pääkonttori Pasilassa.

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.

Muistutuskutsu medialle: Ajankohtaista Varman kiinteistösijoituksissa Tampereella ti 28.5. klo 1323.5.2019 09:57:46 EESTKutsu

Varma rakentaa Finlaysonin alueen kupeeseen Puuvillatehtaankatu 6:een uusia vuokra-asuntoja käyttöikänsä loppuun tulleiden asuintalojen tilalle. Samaan kohteeseen tulee myös Varman ensimmäinen helpotetun asumisen asuintalo. Uusi Aika koteja -konsepti huomioi yhteisöllisyyden, asumista helpottavat palvelut ja esteettömän liikkumisen jo suunnitteluvaiheessa. Rakentaminen käynnistyy tänä vuonna. Kutsumme median edustajia kuulemaan ja keskustelemaan Varman omistaman asuintalokorttelin tulevasta muutoksesta. Aika: tiistaina 28.5.2019 klo 13 Paikka: VarmaWorks coworking -tila, Väinö Linnan aukio 15, 4. krs., 33210 Tampere. Liitteenä olevassa kartassa kohta 15. Ohjelma: Varman kiinteistösijoitukset ja vastuullisuus (Kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi) Puuvillatehtaankatu 6:n rakennushanke ja Aika koteja (Kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio) Finlaysonin alue kulttuuri- ja tapahtumakeskuksena (Kiinteistöpäällikkö Kai Niinimäki) Finlayson Art Area 2019 -kuvataidetapahtuma (Ta