Varma investoi Elisan pääkonttorin energiaremonttiin - hiilijalanjälki supistuu 40 prosenttia

Työeläkeyhtiö Varman omistamaan Elisan pääkonttorikiinteistöön valmistui juuri energiaremontti, joka pienentää kiinteistön energiankulutusta ja hiilijalanjälkeä noin 40 prosenttia. Kellareissa sijaitsevien konesalien lauhdelämpö otetaan hyötykäyttöön.
Elisan pääkonttori Pasilassa.

Konesalien lauhdelämmöt ohjataan rakennuksen lämmitysverkoston ja ilmanvaihdon käyttöön. Näin tuotettu energia vähentää kaukolämmön kulutusta ja jäähdytysenergian tarvetta. Samalla pienevät sekä kiinteistön omistajan että käyttäjän kustannukset.

– Tällaisia investointeja on ilo tehdä, koska niiden tuotot ylittävät selvästi kiinteistösijoitustoiminnan tyypillisen tuottotason. Saavutetut kustannussäästöt vaikuttavat merkittävästi kiinteistöjen arvoon, sanoo Varman kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi.

Elisan pääkonttorissa vuosittain saavutettava noin 250 CO2-tonnin säästö vastaa yli 1 000 aurinkopaneelin vuosituottoa tai sillä voidaan kompensoida yli 2 000 Tukholmaan suuntautuvan meno-paluulennon päästöt.

– Tämä on hyvä esimerkki ilmastonmuutosta hillitsevästä ratkaisusta, joka parantaa myös yrityksen kilpailukykyä, Ilkka Tomperi kertoo.

Varman tavoitteena on vähentää vuoteen 2025 mennessä 20 prosenttia kiinteistöjensä hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi Varma on sitoutunut 10 prosentin energiansäästötavoitteeseen vuosien 2017–2025 aikana. Yhtiö sijoittui viidenneksi viime vuonna AODP:n toteuttamassa kansainvälisessä vertailussa, jossa arvioitiin maailman sadan suurimman eläkesijoittajan varautumista ilmastonmuutokseen.

– Vastuullisesti toimivat yritykset vievät taloudellisesti kannattavat energiatehokkuusinvestoinnit viipymättä toteutukseen. Energiaremonttien taloudellinen kannattavuus on parantunut selvästi viime vuosien aikana nopean teknisen kehityksen ansiosta. Varma on kiristänyt omia energiatehokkuustavoitteitaan, koska aiemmat tavoitteet saavutettiin etuajassa, kertoo Ilkka Tomperi.

Elisa haastaa suuryritykset energiaremontteihin

Elisa pyrkii vähentämään oman toimintansa päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2025 mennessä vuoden 2016 tasosta.

– Elisa haluaa olla voimakkaasti mukana rakentamassa kestävämpää yhteiskuntaa. Jos kaikkien Suomessa sijaitsevien pääkonttoreiden energiatehokkuus laitettaisiin kuntoon, vaikutus järjestelmän tasolla olisi merkittävä. Siksi haluamme haastaa kaikki suomalaiset suuryritykset selvittämään kiinteistöjen energiaremonttien mahdollisuuksia, kuten lämmön talteenottoratkaisuja, lämpöpumppuja ja aurinkosähkön tuotantoa. Ankeuttavan säästämisen sijaan meidän kannattaa miettiä, kuinka voimme tehdä asioita aiempaa älykkäämmin, tehokkaammin ja kestävämmin, sanoo yhtiön yritysvastuusta vastaava johtaja Minna Kröger.

Elisan konesalien lämmön talteenottoratkaisun suunnittelusta ja asennuksesta vastasi energiapalveluyhtiö LeaseGreen.

– Järjestelmä suunniteltiin siten, ettei se voi edes vikaantuessaan häiritä konesalien jäähdytystä, sillä vanha jäähdytysratkaisu jätettiin taustalle varmistukseksi. Olemme iloisia, kun saimme toteuttaa kiinteistön omistajalle ja käyttäjälle erittäin kannattavan energiaremontin, jonka voittajiin kuuluvat myös yhteiskunta ja ilmasto, sanoo LeaseGreenin toimitusjohtaja Tomi Mäkipelto.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2019 lopussa 45,8 miljardia euroa.

Ilkka Tomperi, Varma, sijoitusjohtaja, kiinteistöt, puh. 050 379 1903 tai etunimi.sukunimi@varma.fi

Minna Kröger, Elisa Oyj, yritysvastuujohtaja, puh. 050 572 7620 tai etunimi.sukunimi@elisa.com

Tomi Mäkipelto, LeaseGreen Group, toimitusjohtaja, puh. 050 370 4092 tai etunimi.sukunimi@leasegreen.fi

Elisan pääkonttori Pasilassa.

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.

Uudet tekoälyn eettiset ohjeet ohjaavat tekoälyn hyödyntämistä Varmassa27.3.2024 08:57:39 EET | Tiedote

Haluamme Varmassa tarttua rohkeasti tekoälyteknologian hyödyntämismahdollisuuksiin. Nopeaan kehitykseen liittyy kuitenkin myös eettisiä haasteita, jotka täytyy osata tunnistaa ja arvioida. Varman tekoälyn eettiset ohjeet tehtiin varmalaisten asiantuntijoiden työryhmässä, ja niissä kiteytyvät ne tavoitteet, toimintamallit ja rajat, joita tekoälyn eettisesti kestävä hyödyntäminen edellyttää.

Varma has updated its environmental policy. The new environmental policy is more comprehensive than the previous one, as the revised policy guidelines for Varma’s activities recognise the importance of environmental impacts throughout the value chain. Biodiversity preservation and climate mitigation are given equal weight.

Varma huomioi vastuullisuudessa entistä paremmin luonnon monimuotoisuuden – ruoka- ja vaateteollisuuden yritykset salkunhoitajien erityisseurantaan14.3.2024 09:44:58 EET | Tiedote

Varma on päivittänyt ympäristöpolitiikkaansa. Uusi ympäristöpolitiikka on edellistä kattavampi, sillä uudistetuissa Varman toimintaa ohjaavissa linjauksissa on tunnistettu ympäristövaikutusten merkitys koko arvoketjussa. Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen saa yhtä suuren painoarvon kuin ilmastonmuutoksen hillintä.