Varma luopui sijoituksista kivihiileen ja öljyyn

Varman 50,2 miljardin euron sijoitussalkusta on karsittu sijoituksia fossiilisiin polttoaineisiin. Hiilikaivokset on suljettu pois, samoin kivihiileen tukeutuva sähköntuotanto ja öljynporausyhtiöt. Fossiilisijoituksista luopuminen on osa Varman taivalta kohti hiilineutraalia sijoitussalkkua.

Varma on leikannut rajusti fossiilisten polttoaineiden osuutta sijoituksissaan muokatakseen sijoitussalkustaan hiilineutraalin vuoteen 2035 mennessä. Ilmastotavoitteissaan Varma on sitoutunut poistumaan hiilisijoituksista vuoteen 2025 mennessä ja sulkemaan öljynporauksen pois 2030 mennessä.

Vuonna 2020 fossiilisijoituksista irtautumisessa päästiin Varmassa jo maaliviivalle, sillä kyseisiä sijoituksia oli enää rippunen jäljellä.

Vuoden 2020 lopussa Varman salkussa ei ollut kaivosyhtiöitä, jotka tuottavat kivihiiltä.

Hiilentuottajien lisäksi poissulkemiset ulottuvat öljynporaukseen ja sähköntuottajiin, joiden liiketoiminta nojaa kivihiileen. Varman suorista osakesijoituksista ja pörssinoteeratuista rahastoista (ETF) oli vuoden 2020 lopussa enää 0,5 prosenttia öljynporaustoimialan osakkeissa. 1,6 prosenttia osakkeista ja ETF:stä oli sijoitettuna yhtiöissä, joilla yli 5 prosenttia liiketoiminnasta perustuu hiileen.

Varman tavoitteena on, että hiilivoimaloiden alasajoa nopeutetaan niin, että Varman salkussa olevien yhtiöiden hiilivoimalat on suljettu viimeistään 2030 mennessä.

– Muussa tapauksessa irtaudumme sijoituksesta. Emme näe tulevaisuutta hiileen perustavalle sähköntuotannolle, sanoo Varman vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela.

Kivihiilen ja öljyn poissulkemiset koskevat suoria sijoituksia kuten osake- ja yrityslainoja; esimerkiksi aktiivisissa osakerahastoissa Varma sijoittaa vain vähähiilisiin rahastoihin.

Fossiilisijoitusten poissulkeminen on vastuullista ja riskienhallintaa

Fossiilisijoituksista poistuminen on eläkesijoittajalle sekä vastuullista että mandaatin – tuottavan ja turvaavan sijoittamisen – mukaista.

– Ilmastonmuutoksen hillintä edellyttää meiltä sijoittajilta toimintaa, jonka seurauksena fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee. Emme halua olla tukemassa sellaista liiketoimintaa, joka vaarantaa tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet, sanoo Hanna Kaskela.

Samaan aikaan ilmastoviisas sijoittaminen on osa riskienhallintaa. Ilmaston näkökulmasta riskipitoiset sijoituskohteet eivät sovi tuottomielessäkään eläkesijoittajalle, jolla on pitkä sijoitushorisontti.

– Fossiilisissa polttoaineissa piilee ns. stranded assets- tai hiiliriski, joka tarkoittaa, että kaikkia olemassa olevia fossiilivaroja tuskin voidaan hyödyntää, jos ilmaston lämpenemistä halutaan hillitä. Päästöjen aiheuttamisesta tehdään myös koko ajan kalliimpaa, kun päästöoikeuksien hinta nousee, Hanna Kaskela kertoo.

Ilmastonmuutoksen hillintä tarjoaa myös sijoitusmahdollisuuksia

Ilmastonmuutos tuo sijoittajalle riskien ohessa myös mahdollisuuksia.

– Uskomme, että hiilitehokkailla ja päästöjään vähentävillä sijoituskohteilla on myös parhaat edellytykset menestyä, Hanna Kaskela toteaa.

Varma on vuoden ajan koonnut erityistä sijoituskokonaisuutta, ilmastoallokaatiota, johon on poimittu mm. sellaisia sijoituskohteita, joiden liiketoiminta hyötyy ilmastonmuutoksen hillinnän toimista ja joilla on selkeä tavoite vähentää kasvihuonepäästöjä. Vuoden 2020 lopussa ilmastoallokaation osuus koko sijoitussalkusta oli 12,4 prosenttia.

– Eri toimialoilla on paljon mahdollisuuksia, ja esimerkiksi uusiutuva energia on usein osoittautunut hyväksi sijoituskohteeksi. Jos katsotaan vaikka Texasin osavaltiota: siellä on sähköntuotannossa tuulivoimaa jo neljännes, selvästi enemmän kuin kivihiiltä.

Ilmastotavoitteisiin päästäkseen Varma vähentää asteittain eri omaisuuslajien päästöjä. Viime vuosina tässä on edistytty hyvin, ja esimerkiksi osakesijoitusten hiilijalanjälki on keventynyt 29 prosenttia viidessä vuodessa, kiinteistöjen peräti 47 prosenttia.

– Olemme pienentäneet omistuksiamme hiili-intensiivisimmissä yhtiöissä ja valinneet tietyn toimialan sisällä puhtaammin toimivia yhtiöitä. Kiinteistöissä on otettu käyttöön päästötöntä kaukolämpöä ja sähköä, ja esimerkiksi vuokra-asunnoissa hyödynnetään maalämpöä, Hanna Kaskela sanoo.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2020 lopussa 50,2 miljardia euroa.

Kutsu Varman osavuosituloksen infoon 29.4.202115.4.2021 10:47:03 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Työeläkeyhtiö Varma julkistaa tammi-maaliskuun osavuosituloksensa 2021 torstaina 29.4.2021 klo 9.00 alkaen mediatilaisuudessa. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolla. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä sekä Varman liiketoiminnan kehittymisestä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitussalkun kehittymistä alkuvuonna 2021 ja kuluvan vuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 27.4. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 27.4. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen etäyhteydellä vai paikan pää

Naiset suhtautuvat miehiä tiukemmin kannabikseen, aikuisviihteeseen ja aseisiin – Varma tutki, mihin suomalaiset eivät halua eläkevaroja sijoitettavan13.4.2021 08:41:40 EEST | Tiedote

Suomalaiset eivät halua, että eläkevaroja sijoitetaan ilmastoa tuhoaviin kohteisiin, kiistanalaisiin aseisiin, kannabisteollisuuteen tai uhkapeleihin. Naiset suhtautuvat miehiä jyrkemmin eläkevarojen sijoittamiseen etenkin aikuisviihteeseen ja aseisiin. Tämä selviää työeläkeyhtiö Varman kyselytutkimuksessa, jossa kartoitettiin suomalaisten asenteita eläkesijoittamiseen.

Varma invested EUR 200 million in BlackRock’s sustainable investment fund12.4.2021 09:01:30 EEST | Press release

Earnings-related pension insurance company Varma invested EUR 200 million in the sustainable ETF by the global asset management firm BlackRock. Through its investment, Varma’s intention is to support companies in lowering their carbon emissions and to reduce the carbon footprint of its own investments. BlackRock is one of the largest asset managers in the world. The BlackRock U.S. Carbon Transition Readiness ETF invests in large- and mid-capitalization U.S. companies that may be better positioned to benefit from the transition to a low-carbon economy. The ETF’s benchmark is the Russell 1000 index, which represents the 1,000 top companies ranked by market value in the U.S. Along with lowering carbon emissions, the ETF focusses on sustainability criteria related to the environment, social issues and good governance. The ETF was listed on the New York Stock Exchange on 8 April 2021, and in addition to Varma, other significant global investors will invest in the fund. Varma is the only Nor

Varma sijoitti 200 miljoonaa euroa BlackRockin vastuullisen sijoittamisen rahastoon12.4.2021 09:00:44 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma sijoitti 200 miljoonaa euroa globaalin varainhoitoyhtiön BlackRockin vastuullisen sijoittamisen pörssinoteerattuun rahastoon eli ETF:ään. Sijoituksellaan Varma haluaa tukea yrityksiä hiilipäästöjensä vähentämisessä sekä pienentää omien sijoitustensa hiilijalanjälkeä. BlackRock on yksi maailman suurimmista varainhoitajista. Pörssinoteerattu ETF (BlackRock U.S. Carbon Transition Readiness ETF) sijoittaa suuriin ja keskisuuriin yhdysvaltalaisiin yhtiöihin, jotka voivat hyötyä vähähiiliseen liiketalouteen siirtymisestä. ETF:n perustana on Russell 1000 -indeksi, joka edustaa tuhatta markkina-arvoltaan suurinta yritystä Yhdysvalloissa. Hiilipäästöjen vähentämisen ohella rahasto painottaa ympäristöön, sosiaalisiin asioihin ja hyvään hallintoon liittyviä vastuullisuuskriteerejä. ETF listattiin New Yorkin pörssiin 8.4.2021 ja siinä on mukana myös muita merkittäviä globaaleja sijoittajia Varman lisäksi. Varma on ainoa ETF:n pohjoismainen ankkurisijoittaja. Rahaston koko oli y