Varma mukaan kansainväliseen hiilen alasajoa edistävään aloitteeseen

Varma liittyy ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukaan PPCA-aloitteeseen (Powering Past Coal Alliance), jonka tarkoitus on edistää luopumista hiilivoimasta.

Alun perin Kanadan ja Iso-Britannian luomassa yhteenliittymässä on mukana valtioita, itsehallintoalueita, organisaatioita ja yrityksiä.

Aloitteeseen sitoutuneiden jäsenmaiden ja organisaatioiden tavoitteena on edistää EU- ja OECD-maiden irtautumista hiileen perustuvasta sähkön- ja lämmöntuotannosta vuoteen 2030 mennessä, ja koko maailmassa vuoteen 2050 mennessä. Tämä vaaditaan, jotta ilmaston lämpeneminen jäisi alle kahden asteen verrattuna esiteolliseen aikaan.

– Varmalla on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, ja suurena sijoittajana katsomme myös, että meillä on velvollisuus edistää kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja siirtymistä päästöttömiin energiamuotoihin. Tähän tarvitaan yhteistyötä ja oikeudenmukainen siirtymä, vastuullisen sijoittajan johtaja Hanna Kaskela sanoo.

PPCA-aloitteeseen liittyneet sijoittajat ovat sitoutuneet siihen, etteivät ne rahoita uusia hiilivoimalahankkeita, joilla ei ole selkeitä päästövähennystavoitteita. Myöskään investoinnit jo toiminnassa oleviin hiilivoimaloihin eivät ole mahdollisia, jos investoinnit johtavat toiminnan jatkumiseen yli PPCA:n tavoiteaikojen. Sijoittajat sitoutuvat välttämään sijoituskohteita tai -tuotteita, joilla mahdollistetaan hiilen polttaminen yli aikarajojen.

– Meillä on ilo toivottaa Varma mukaan PPCA-aloitteeseen. Sähköyhtiöiden omistajina sijoittajat voivat osaltaan vauhdittaa siirtymistä hiilestä uusiutuviin energianlähteisiin. Climate Action 100+ ja sijoittajien vähähiilisen talouden Investor Agenda tuovat yhteen paikallisen osaamisen ja maailmanlaajuiset sijoitusvarat hiilen alasajoon tähtäävien käytäntöjen edistämiseksi sekä kotimarkkinoillamme että muualla, toteaa Helen Wildsmith, johtaja, Climate Change, CCLA.

Varman oma ilmastotavoite on hiilineutraali sijoitussalkku vuoteen 2035 mennessä. Osakkeissa ja yrityslainoissa Varma on sitoutunut poistumaan hiilisijoituksista vuoteen 2025 mennessä. Lue lisää Varman ilmastotavoitteista.

PPCA-aloitteeseen on liittynyt tähän mennessä yhteensä 97 jäsentä. Mukana on 33 valtiota Suomi mukaan lukien, 27 itsehallintoaluetta tai liittovaltiota sekä 37 yritystä ja organisaatiota. Varman jäsenyys julkistettiin PPCA:n tapahtumassa Madridin ilmastokokouksen yhteydessä.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2019 lopussa 47,4 miljardia euroa.

Ennakkokutsu Varman puolivuositulosinfoon 21.8.202014.7.2020 12:19:05 EESTKutsu

Hyvä taloustoimittaja, Varma julkistaa puolivuosituloksensa 2020 perjantaina 21.8.2020 klo 9.00-10.00 mediatilaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Varman toimistolla osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki sekä samanaikaisesti etäyhteydellä. Merkitsethän päivän jo nyt kalenteriin. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee tilaisuudessa Varman puolivuosituloksen ja kertoo talouden näkymistä, ja sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä kertoo Varman sijoitussalkun kehittymisestä ja markkinanäkymistä koronapandemian mullistamassa sijoitusympäristössä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Voit ilmoittautua jo tilaisuuteen Voit jo nyt ilmoittautua tilaisuuteen viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029 (tavoitettavissa 24.7. saakka ja 4.8. alkaen). Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen paikan päällä Varman toimistolla vai etäyhteydellä. Lähetämme uuden kutsun lähemp

Drawing inspiration from the forest, Spring wins architectural competition for Katajanokan Laituri24.6.2020 14:02:01 EESTPress release

Proposal Spring by Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy has won the architectural competition for timber office premises planned in Katajanokka. The carbon neutral building, named Katajanokan Laituri and owned by Varma, will house Stora Enso’s head office, a hotel and other business facilities. In its selection of the winner, the jury emphasised, among other things, the versatile uses offered to citizens in the building.

Metsästä innoitusta ammentava Spring voitti Katajanokan Laiturin arkkitehtuurikilpailun24.6.2020 14:00:08 EESTTiedote

Katajanokalle suunnitteilla olevasta puisesta toimitilasta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun on voittanut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n työ Spring. Katajanokan Laituriksi nimettyyn ja Varman omistamaan hiilineutraaliin rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä muita toimitiloja. Voittajan valinnassa painotetiin muun muassa rakennuksen kaupunkilaisille tarjoamia hyviä käyttömahdollisuuksia.

Työn murros edellyttää uudenlaisia keinoja työkyvyttömyysriskin hallintaan22.6.2020 07:36:27 EESTTiedote

Työelämässä on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä, mutta samalla tutkimukset antavat huolestuttavia signaaleja työkyvyn haasteista. Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet, mielenterveyden ongelmat kasvaneet ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kääntynyt kasvuun. Varman Tietoa työkyvystä -raporttisarjan ensimmäinen osa Työn murros ja työkyky – näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi kokoaa yhteen työkykyyn ja työkyvyttömyy­teen liittyvää tutkimustietoa sekä tarjoaa myös uusia käytännön työvälineitä työkyvyn edistämisen asiantuntijoille.