Varma nousi neljä tähteä saaneiden yritysten joukkoon kiinteistöjen vastuullisuuden GRESB-arvioinnissa

Varma paransi selvästi sijoitustaan kiinteistöjen vastuullisuuden GRESB-arvioinnissa ja ansaitsi neljä tähteä sijoittuen pohjoiseurooppalaisessa vertailuryhmässä 10 parhaan joukkoon. Etenkin kovat ilmastotavoitteet ja systemaattinen vastuullisuuden johtaminen kirittivät Varmaa hyvään tulokseen arvioinnissa.

Varma paransi roimasti sijoitustaan kiinteistöjen GRESB-vastuullisuusarvioinnissa. GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark) on kiinteistö-, infra- ja sijoitusvarojen vastuullisuuden arviointiin ja benchmarkkaukseen käytettävä globaali työkalu ja viitekehys, jolla sijoittajat voivat vertailla vastuullisuuden suorituskykyään. Kiinteistösijoittajat hyödyntävät kansainvälistä työkalua vastuullisuustyönsä arviointiin ja kehittämiseen.

GRESB-arvioinnissa tarkastellaan kiinteistöjen vastuullisuutta koko suoran kiinteistösalkun tasolla. Siinä arvioidaan mm. kiinteistöjen vastuullisuusriskejä ja -mahdollisuuksia, energian- ja vedenkulutusta, kasvihuonekaasupäästöjä ja ympäristöjohtamisjärjestelmiä. Lisäksi arvioinnin kohteena on yhtiön yritysvastuun periaatteet ja niiden johtaminen.

Varma on yksi Suomen suurimmista kiinteistösijoittajista noin 5,0 miljardin euron kiinteistösijoitusomaisuudellaan. Varmalla on yli 4 000 vuokra-asuntoa ja noin 70 toimitilakohdetta ympäri Suomen.

Varma osallistui tänä vuonna kolmatta kertaa GRESB-arviointiin ja sai pisteitä 82/100:sta, kun arvioinnin ensikertalaisena vuonna 2019 yhtiö ylsi 68 pisteeseen. Varman verrokkiryhmä – 113 sijoittajan joukko – sai arvioinnissa keskimäärin 69 pistettä. Varma sai Green Star -tunnustuksen vastuullisuustyöstään ja sijoittui 10. sijalle kaikkiaan 113 pohjoiseurooppalaisten sijoittajan joukossa.

– Meillä on ollut iso vaihde silmässä kiinteistöjen vastuullisuustyössä, mikä näkyy nyt GRESB-tuloksemme roimassa paranemisessa. Olemme saaneet kevennettyä kiinteistöjemme päästöjä peräti 47 prosenttia vuodesta 2015, ja töitä tehdään jatkuvasti mm. kiertotalouden edistämiseksi. Lisäksi yhä useampi kiinteistömme on tulevaisuudessa ympäristösertifioitu, kertoo Varman kiinteistösijoituksista vastaava johtaja Sampsa Ratia.

Vastuullisuuslinjauksista ja johtamisesta täydet pisteet

GRESB-arvioinnissa sijoittajat saavat tähtiluokituksen. Varma ylsi nyt ensimmäisen kerran 4 tähteen (maksimi 5). Tähtiluokitukset riippuvat vuosittain kanssaosallistujien pisteytyksistä.

– Olemme iloisia ja ylpeitä arviointimenestyksestämme. Pistemäärää tärkeämpää meille on kuitenkin se, että voimme hyödyntää arviointia yhtenä työkaluna kiinteistöjen vastuullisuuden kehittämisessä ja toisaalta saamme ulkopuolisen arvion siitä, miten vastuullisuustyömme vertautuu kansainvälisesti, kertoo Varman kiinteistöjen vastuullisuustyötä koordinoiva kiinteistösijoituspäällikkö Johanna Haikala.

Arvioinnin mukaan Varmalla on yhä parannettavaa mm. kulutustietojen kattavuudessa, ilmastoriskien taloudellisten vaikutusten arvioinnissa ja vuokralaisten sitouttamisessa.

Varma sai erityisen hyvät pisteet mm. vastuullisuuslinjauksista ja niiden johtamisesta. Varman tavoitteena on sijoitussalkun hiilineutraalisuus vuoteen 2035 mennessä.

– Tavoitteemme on, että kiinteistöjen sähkö on päästötöntä vuoteen 2025 mennessä ja lämpö päästötöntä 2030 mennessä. Aiomme puolittaa asuntokantamme päästöt 2023 mennessä mm. maalämpöä hyödyntämällä, Johanna Haikala kertoo.

Varma on nyt siirtymässä käyttämään suuressa osassa asuntokantaansa kiinteistöjen lämmönlähteenä lämpöpumppuja. Lämpöpumppuja ja aurinkopaneeleja asennetaan 36 asuinkerrostaloon.

– Osassa kerrostaloista maalämpö korvaa kaukolämmön kokonaan, mikä on myös taloudellisesti järkevä ratkaisu nyt, kun kaukolämmön hinta on nousussa, Johanna Haikala sanoo.

GRESB Real Estate Assessment (REA) on maailmanlaajuisesti vuosittain toteutettava arvio, johon osallistui tänä vuonna 1 520 yritystä ja rahastoa 64 eri maasta. Arviointi perustuu raportointivuoteen 2020.

Lisätietoja:

Sampsa Ratia, kiinteistösijoituksista vastaava johtaja, puh. 040 564 4456, etunimi.sukunimi(at)varma.fi

Johanna Haikala, kiinteistösijoituspäällikkö, puh. 040 820 6696, etunimi.sukunimi(at)varma.fi

Suvi Vesterinen, viestintäpäällikkö, puh. 040 555 8029, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla yli 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2021 lopussa 55,0 miljardia euroa.

Muistutuskutsu Varman osavuosituloksen mediainfoon 29.10.202125.10.2021 09:49:03 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Vielä ehdit ilmoittautua työeläkeyhtiö Varman osavuosituloksen mediainfoon. Varma julkistaa tammi-syyskuun osavuosituloksensa 2021 perjantaina 29.10.2021 klo 9.00 alkaen mediatilaisuudessa. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä livenä että etäyhteydellä Varman toimistolta. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Mediatilaisuudessa toimitusjohtaja Risto Murto kertoo Varman liiketoiminnan kehittymisestä ja talouden näkymistä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitustoiminnan tuloksen ja loppuvuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 28.10. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 28.10. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen pa

Kutsu Varman osavuosituloksen infoon 29.10.202118.10.2021 11:21:27 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Työeläkeyhtiö Varma julkistaa tammi-syyskuun tuloksensa 2021 perjantaina 29.10.2021 klo 9.00 alkaen mediatilaisuudessa. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolta. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Mediatilaisuudessa toimitusjohtaja Risto Murto kertoo Varman liiketoiminnan kehittymisestä ja talouden näkymistä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitustoiminnan tuloksen ja loppuvuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 28.10. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 28.10. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen etäyhteydellä vai paikan päällä Varman toimistolla. Lämpimästi tervetulo