Varma nousi vastuullisen sijoittamisen kansainväliseen kärkijoukkoon PRI:n arviossa

Vastuullista sijoittamista edistävä, YK:n alainen PRI (Principles for Responsible Investment) nosti Varman vastuullisten sijoittajien kärkijoukkoon tänään Pariisissa julkaistussa arvioinnissa.

Ensimmäistä kertaa tehdyssä arviossa PRI keskittyi tunnistamaan sijoittajia, joilla olisi erinomaiset käytännöt vastuullisesta sijoittamisesta, kun ne valitsevat ja arvioivat ulkoisia managereja ja niiden toimintaa. Omaisuuslajeista tarkastelussa olivat listatut osakerahastot ja pääomarahastot. Varma sijoittui vastuullisten sijoittajien kärkijoukkoon molemmissa omaisuuslajeissa.

– Vastuullisuus on integroitu osaksi Varman sijoitustoimintaa. Valitessamme rahastoja kiinnitämme huomiota, että rahastot sopivat meidän omiin vastuullisen sijoittamisen linjauksiin. Seuraamme myös, miten valitsemiemme kohteiden käytännöt ja toiminnat menevät eteenpäin vuosittain, sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä sanoo.

Listaamalla esimerkillisiä sijoittajia PRI haluaa nostaa esille parhaita toimintamalleja vastuullisuuden edistämiseksi. Arviointia varten PRI vertaili, miten sijoittajat huomioivat ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja yhtiöiden hallintoon liittyvät näkökulmat. Tarkastelukulmina olivat erityisesti hyvä hallinnointitapa, vastuullisuuden toteutuminen ja läpinäkyvyys.

– Vaatimuksenamme on, että osakerahastolla on vastuullisen sijoittamisen politiikka. Teemme seulonnan, jolla selvitämme, että osakerahastot täyttävät kansainväliset normit mm. lapsityövoiman käytöstä ja ihmisoikeuksien toteutumisesta. Hiilijalanjäljen laskentaan sisällytämme myös passiiviset indeksirahastot, ja raportoimme rahastojen hiilijalanjäljen vuosittain, vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela kertoo.

– Vastuullisuuden kehittäminen sijoitustoiminnassa on jatkuvaa työtä. Saamme entistä paremmin tietoa sijoituskohteista, kun datan hyödyntäminen paranee, Rytsölä sanoo.

– Indeksirahastojen kehittyminen vastuullisemmiksi on yksi avaintekijä vastuullisen sijoittamisen kehittymisessä globaalisti. Muutosta tarvitaan eritoten niiden osalta, Kaskela sanoo.

PRI:n listaamaan kärkijoukkoon kuuluu 47 sijoittajaa. Parhaimpien yritysten joukkoon nousi vain noin joka kymmenes vastuullisen sijoittamisen periaatteet allekirjoittanut sijoittaja. Lista sijoittajista julkaistaan PRI:n sivuilla, jonne on koottu myös yhteenveto kärkijoukkoon kuuluvien sijoittajien parhaista vastuullisuuden käytännöistä.

Uusi sijoitusten ilmastopolitiikka valmisteilla

Varma valmistelee parhaillaan uusia ilmastotavoitteita. Nykyinen ilmastopolitiikka on julkaistu 2016, ja siinä Varma sitoutui muokkaamaan sijoituksistaan Pariisin ilmastosopimuksen mukaisen.

– Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportista ilmeni, että tarvitaan kiireellisiä toimia päästöjen vähentämiseksi. Fossiilienergiasta luopuminen edellyttää toimia kaikilta, myös sijoittajilta, Kaskela sanoo.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2019 lopussa 46,5 miljardia euroa

Lyckat placeringsår för Varma: placeringarna avkastade 12 procent och kundrekryteringen slog nytt rekord14.2.2020 09:07:28 EETTiedote

Varmas placeringar gav en rekordhög avkastning på 5,2 miljarder euro, det vill säga 12,0 (-2,0) %, under 2019. Placeringarnas marknadsvärde steg till 48,7 (44,0) miljoner euro i slutet av året. Varmas pensionsmedel har fördubblats sedan finanskrisen. Effektiviteten låg kvar på en utmärkt nivå, vilket innebär att Varma kommer att betala ut de största kundåterbäringarna i bolagets historia.

Successful investment year for Varma: 12% return on investments, and customer acquisition at record-high level14.2.2020 09:02:24 EETPress release

In 2019, Varma’s investments yielded a record-high return of EUR 5.2 billion, or 12.0% (–2.0%). By year-end, the market value of the investments rose to EUR 48.7 (44.0) billion. Varma’s pensions assets have doubled since the financial crisis. Efficiency remained at an excellent level, which means that Varma is able to pay the highest client bonuses ever.

Varmalla onnistunut sijoitusvuosi: sijoitukset toivat 12 % tuoton ja asiakashankinta ennätyksellistä14.2.2020 09:00:08 EETTiedote

Varman sijoitukset toivat vuonna 2019 ennätyksellisen 5,2 miljardin euron eli 12,0 (-2,0) %:n tuoton. Sijoitusten markkina-arvo nousi vuoden lopussa 48,7 (44,0) miljardiin euroon. Varman eläkevarat ovat kaksinkertaistuneet finanssikriisistä. Tehokkuus säilyi erinomaisella tasolla, minkä ansiosta Varma maksaa asiakkailleen historiansa korkeimmat asiakashyvitykset.

Varma to cut emissions of its housing stock in half by 2023 – some apartment buildings will give up district heating completely7.2.2020 08:37:21 EETPress release

Varma will switch to using heat pumps as the heating source for a large part of the properties in its housing stock. Heat pumps and solar panels will be installed in 36 apartment buildings, which means the emissions from Varma’s total housing stock will decrease by an estimated 48% by 2023. In some apartment buildings, geothermal heating will entirely replace district heating.