Varma palkittiin parhaana kesätyönantajana suurten yritysten sarjassa

Varma valittiin vuoden 2020 parhaimmaksi kesätyönantajaksi suurten yritysten sarjassa Vastuullisin kesäduuni -kilpailussa. Vastuullinen kesäduuni -kampanjan järjestämässä kilpailussa palkitaan vuosittain parhaat työnantajat kesätyöntekijöiden antamien arvioiden perusteella.

Varma nousi vastuullisimmaksi kesätyönantajaksi vuonna 2020 suurten yritysten joukossa. Vastuullinen kesäduuni -kampanjan toteuttamassa tutkimuksessa kesätyöntekijöiden kokemuksia kartoitettiin kuudelta kesätyön osa-alueelta eli hakijakokemuksen, perehdytyksen ja ohjaamisen, työtehtävien mielekkyyden, tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden, kirjallisen työsopimuksen ja yleisen tyytyväisyyden osalta.

– Sijoittuminen Vastuullisin kesäduuni -kilpailussa suurten yritysten kärkeen on meille tärkeä palaute. Kesätyö on merkittävä askel nuoren työidentiteetin rakentamisessa, ja siksi haluamme olla käytännön teoin tukemassa nuorten kiinnittymistä työelämään. Olemme jo useana vuonna peräkkäin tarjonneet kesätyöntekijöillemme juuri sen ensimmäisen oman alan työpaikan. Erityinen kiitos palkinnosta kuuluu meidän upeille kesätyöntekijöillemme sekä heidän esihenkilöilleen, kiittää Varman HR-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Katri Viippola.

Viippola muistuttaa, että kesätöiden kautta vahvistetaan nuorten kiinnostusta ja ymmärrystä työelämää kohtaan. Myös nuorten mielikuvat yritysten vastuullisuudesta luodaan jo varhaisessa vaiheessa.

Tutkimuksen tulosten mukaan Varman kesätyöntekijät ovat viihtyneet erinomaisesti kesätöissään. Kokonaistyytyväisyys sekä suositteluhalukkuus arvioitiin sarjan parhaaksi. Kesätyön osa-alueista kolme, työhakuvaihe, perehdytys ja ohjaaminen sekä oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, ylsivät kolmen parhaan joukkoon ja työtehtävien mielekkyys sijalle 4. Kesätyöntekijät antoivat kesätyökokemukselleen keskiarvosanaksi 3.80 asteikolla 1-4.

Kesätyö auttaa selkeyttämään omia uranäkymiä

Poikkeuksellinen kevät ja etätyöskentely haastoivat varmalaisia miettimään, kuinka hyvä kesätyökokemus varmistetaan.

– Perehdytykset ja tiimiin tutustuminen hoituivat hyvin videoyhteyksillä. Korostimme esihenkilöiden suuntaan, että näinä aikoina on erityisen tärkeää vahvistaa ja pitää huolta yhteisöllisyydestä, kun töitä tehdään etänä. Kesätyöntekijöille painotimme, että heillä tulee olla matala kynnys esittää kysymyksiä, jotta ei synny tilannetta, jossa jäädään yksin pähkäilemään asioita. Palautteen mukaan tässä onnistuimmekin hyvin, kertoo HRD-päällikkö Pauliina Heiskanen.

Huolellisen perehdytyksen ja yhteisöllisyyden varmistamisen lisäksi kesätyöntekijöitä kannustetaan verkostoitumaan asiantuntijoiden ja muiden kesätyöntekijöiden kanssa.

– Kannustan kesätyöntekijöitä aina rohkeasti sparrailemaan asiantuntijoidemme kanssa. Keskustelu alan asiantuntijan kanssa voi selkeyttää omia uranäkymiä ja kiinnostuksen kohteita. Joka vuosi kesän loppupuolella pidämme kesätyöntekijöille yhteisen päätöstilaisuuden, jossa joku johtajistamme kertoo oman uratarinansa ja omia kesätyökokemuksiaan. Näissä tilaisuuksissa pyydämme aina myös palautetta kesästä ja ideoita siitä, mitä voisimme vielä kehittää, sanoo Heiskanen.

Merkityksellistä työtä kannustavassa tiimissä

Julia Kilpi työskenteli kesän Varman tietohallinnossa, ja hän on jatkanut kesän jälkeen Varmassa tuntityöntekijänä opintojen ohessa.

– Alun perehdytys oli monipuolinen ja keskusteluun kannustava, mikä helpotti orientoitumista erikoiseen etätyötilanteeseen. Kesän aikana sai oppia paljon uutta kannustavien työkavereiden ympäröimänä. Kehitystyö ketterässä tiimissä sai oman työn tuntumaan jatkuvasti merkitykselliseltä – myös itse työtehtävät olivat sopivan haastavia.

Varmassa Kilpi kokee saaneensa hyvän kuvan siitä, miten vastuullisuuden tulisi näkyä yrityksen sisäisessä toiminnassa.

– Täällä tunnutaan aidosti välittävän työntekijöiden hyvinvoinnista.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2020 lopussa 45,3 miljardia euroa.

Kutsu Varman osavuosituloksen infoon 30.10.202019.10.2020 11:28:18 EESTTiedote

Hyvä taloustoimittaja, Varma julkistaa tammi-syyskuun 2020 tuloksensa perjantaina 30.10.2020 klo 11.00 alkaen mediatilaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Varman toimistolla osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee tilaisuudessa Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä, ja sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä kertoo Varman sijoitussalkun kehittymisestä ja markkinanäkymistä koronapandemian keskellä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 28.10. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 28.10. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä mahdollisesta erikoisruokavaliostasi ja oletko osallistumassa tilaisuuteen paikan päällä Varman toimistolla vai etäyhteydellä. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lä

Ansiokas ilmastoraportointi nosti Varman jälleen kansainväliseen vastuullisen sijoittamisen kärkijoukkoon PRI:n arviossa5.10.2020 10:42:00 EESTTiedote

Vastuullista sijoittamista edistävä, YK:n alainen PRI (Principles for Responsible Investment) nosti toistamiseen työeläkeyhtiö Varman vastuullisten sijoittajien kansainväliseen kärkijoukkoon arvioinnissaan. Teemana tänä vuonna oli ilmastoraportointi, ja kärkijoukkoon pääsi yli 2 000 jäsenorganisaation joukosta 36 sijoittajaa ympäri maailmaa.

Varman uudistettu kestävän kehityksen osakesalkku edistää YK:n tavoitteita ja omia ilmastotavoitteitaan14.9.2020 10:45:58 EESTTiedote

Työeläkeyhtiö Varma uudistaa vastuullisiin sijoituskohteisiin sijoittavan osakesalkkunsa, jotta salkku vastaisi paremmin Varman sijoitustoiminnan ilmastotavoitteisiin sekä edistäisi valittuja YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Valittuina teemoina ovat mm. ilmastonmuutoksen torjunta ja vastuullinen kuluttaminen. Salkun tavoitekoko on pitkällä aikavälillä 500-1 000 miljoonaa euroa.