Varma sai ilmastoteoistaan tunnustuksen Aktivistimummoilta

Varma sai tunnustusta ilmastonmuutoksen vastaisesta työstään, kun Aktivistimummot-liike antoi perjantaina historiansa ensimmäisen Pelargonia-tunnustuksen Varmalle. Aktivistimummojen tavoite on turvata lapsenlapsille maailma, jossa voi elää.

Seija Kurunmäki ojensi Aktivistimummojen Pelargonia-tunnustuksen Varman toimitusjohtaja Risto Murrolle kiitoksena yhtiön ilmastotyöstä.

Syksyllä 2019 perustettu Aktivistimummot-liike palkitsee tekoja, jotka osoittavat tekijänsä ottaneen ilmastomuutoksen tosissaan ja jotka innostavat yhä uusia tahoja vaikuttavien tekojen tielle. Aktivistimummot haluavat turvata kaikille lapsenlapsille maailman, jossa voi elää.

Mummojen ensimmäinen Pelargonia-tunnustus myönnettiin Varmalle, koska yhtiö on muuttamassa sijoitustoimintaansa hiilineutraaliksi.

– Kun Varman kokoinen yritys julkaisee suunnitelman ja aikataulun sijoitusomaisuutensa muuttamiseksi hiilineutraaliksi, sillä on valtava ohjaus- ja esimerkkivaikutus rahoitusmarkkinoilla, aktivistimummo Seija Kurunmäki perustelee valintaa. Valintaan vaikutti myös läpinäkyvyys ja tapa, jolla Varma on viestinyt asiasta ja sen merkityksestä.

– Suuri osa viidestätuhannesta Aktivistimummosta on eläkkeensaajia. He voivat nukkua yönsä rauhassa, kun tietävät, että myös oma eläke maksetaan hiilineutraalien sijoitusten tuotoista, Kurunmäki jatkaa.

Sijoituspäätöksillä rakennetaan kestävää tulevaisuutta

Ilmastonmuutoksen hillintä on ollut yksi Varman tärkeimpiä vastuullisuustavoitteita viime vuosina.

– Me Varmassa iloitsemme, että Aktivistimummot päätti antaa ensimmäisen tunnustuksensa juuri meille. Teemme työtämme sekä ihmisille, jotka ovat työssä nyt että niille, jotka ovat jo eläkkeellä – sekä tuleville sukupolville, jotka vielä odottavat työelämään tuloa. Mummojen palkinto osoittaa, että vastuullinen toimintamme on huomattu ja sitä arvostetaan, sanoo Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

Viime vuonna Varma julkaisi uudet ilmastotavoitteet, joissa se sitoutuu kehittämään sijoitussalkustaan hiilineutraalia vuosina 2020–2035. Varma on keventänyt selvästi sijoitustensa päästöjä ja saavuttanut vastuullisuustyöllään tunnustusta kansainvälisissä vertailuissa.

Varman vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela toteaa, että sijoituspäätöksillä voi rakentaa maailmaa, joka on turvallinen ja kestävä myös tuleville sukupolville.

– Ilmastonmuutoksen hillintä edellyttää meiltä sijoittajilta toimintaa, jonka seurauksena fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee. Uskomme, että hiilitehokkailla ja päästöjään vähentävillä sijoituskohteilla on myös parhaat edellytykset menestyä, Kaskela sanoo.

Aktivistimummojen verkostossa 5 000 asiantuntijaa

Syksyllä 2019 kahdentoista isoäidin perustama Aktivistimummot-liike kasvoi parissa kuukaudessa yli 5 000 henkilön Facebook-ryhmäksi. Ryhmässä on monien eri alojen asiantuntijoita, jotka tuovat työhön osaamisensa ja elämänkokemuksensa. Aktivistimummot järjestävät tilaisuuksia, välittävät tietoa ja aktivoivat vuoropuheluun innostaen päättäjiä, yrityksiä ja kuluttajia ilmastotekoihin.

Aktivistimummot arvostavat kaikenkokoisia tekoja ilmastonmuutoksen torjunnassa. Mummoja huolestuttaa, että ilmastopuheessa toivoa antavat hyvät uutiset jäävät huonojen uutisten jalkoihin. Se on omiaan lisäämään yleistä ilmastoahdistusta ja toivottomuutta. Ilmastonmuutosta hillitsevät teot ja niistä kertominen sen sijaan lisäävät toivoa ja rohkaisevat ihmisiä toimintaan.

Lisätietoja:

Hanna Kaskela, Varman vastuullisen sijoittamisen johtaja, puh. 040 584 5045, etunimi.sukunimi@varma.fi

Katri Viippola, johtaja HR, viestintä ja vastuullisuus, puh. 0400 129 500, etunimi.sukunimi@varma.fi

Seija Kurunmäki, Aktivistimummo, puh. 0400 460 894, seija.kurunmaki@kuule.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2020 lopussa 43,6 miljardia euroa.

Varman uudistettu kestävän kehityksen osakesalkku edistää YK:n tavoitteita ja omia ilmastotavoitteitaan14.9.2020 10:45:58 EESTTiedote

Työeläkeyhtiö Varma uudistaa vastuullisiin sijoituskohteisiin sijoittavan osakesalkkunsa, jotta salkku vastaisi paremmin Varman sijoitustoiminnan ilmastotavoitteisiin sekä edistäisi valittuja YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Valittuina teemoina ovat mm. ilmastonmuutoksen torjunta ja vastuullinen kuluttaminen. Salkun tavoitekoko on pitkällä aikavälillä 500-1 000 miljoonaa euroa.

Varma mukana järjestämässä Sara Hildénin taidemuseon kansainvälistä arkkitehtuurikilpailua31.8.2020 10:00:08 EESTTiedote

Sara Hildénin taidemuseon uudisrakennuksen suunnittelusta Tampereelle on käynnistynyt kansainvälinen, yleinen arkkitehtuurikilpailu. Sen järjestävät työeläkevakuutusyhtiö Varma, Sara Hildénin Säätiö ja Tampereen kaupunki. Suunnittelukilpailu käydään 31.8.–2.12.2020, ja kilpailutulokset julkistetaan alkuvuodesta 2021. Investointi uuteen taidemuseorakennukseen on Varmalle ainutlaatuinen.