Varma sijoitti 200 miljoonaa euroa BlackRockin vastuullisen sijoittamisen rahastoon

Työeläkeyhtiö Varma sijoitti 200 miljoonaa euroa globaalin varainhoitoyhtiön BlackRockin vastuullisen sijoittamisen pörssinoteerattuun rahastoon eli ETF:ään. Sijoituksellaan Varma haluaa tukea yrityksiä hiilipäästöjensä vähentämisessä sekä pienentää omien sijoitustensa hiilijalanjälkeä. BlackRock on yksi maailman suurimmista varainhoitajista.

Pörssinoteerattu ETF (BlackRock U.S. Carbon Transition Readiness ETF) sijoittaa suuriin ja keskisuuriin yhdysvaltalaisiin yhtiöihin, jotka voivat hyötyä vähähiiliseen liiketalouteen siirtymisestä. ETF:n perustana on Russell 1000 -indeksi, joka edustaa tuhatta markkina-arvoltaan suurinta yritystä Yhdysvalloissa. Hiilipäästöjen vähentämisen ohella rahasto painottaa ympäristöön, sosiaalisiin asioihin ja hyvään hallintoon liittyviä vastuullisuuskriteerejä.

ETF listattiin New Yorkin pörssiin 8.4.2021 ja siinä on mukana myös muita merkittäviä globaaleja sijoittajia Varman lisäksi. Varma on ainoa ETF:n pohjoismainen ankkurisijoittaja. Rahaston koko oli yli miljardi euroa listautumispäivän päätteeksi, mikä tekee siitä suurimman ETF-lanseeraukseen tähän mennessä.

- Olemme hyvin ylpeitä siitä, että voimme yhteistyössä BlackRockin ja muiden suurten kansainvälisten sijoittajien kanssa edistää vastuullista sijoittamista. Näin voimme käytännössä osoittaa tukemme yhtiöille, jotka pyrkivät hiilipäästöjensä vähentämiseen, sanoo Varman listatuista sijoituksista vastaava johtaja Timo Sallinen.

- Lisäksi Varman tavoitteena on pienentää omien sijoitustensa hiilipäästöjä ja tehdä sijoitussalkustaan hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Sijoitus tähän BlackRockin ETF:ään on yksi keino pienentää Varman sijoitustoiminnan hiilijalanjälkeä, Sallinen sanoo.

- Energiamurros luo merkittäviä sijoitusmahdollisuuksia. Me BlackRockilla sitoudumme jatkamaan innovaatiotyötä uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Haluamme auttaa asiakkaitamme, jotta he ovat hyvässä asemassa vähähiiliseen talouteen siirryttäessä, sanoo Wilhelm Schauman, BlackRockin iShares-tuotteiden instituutiomyynnistä Pohjoismaissa vastaava johtaja.

Rahasto ylipainottaa vähähiilisestä liiketoiminnasta hyötyjiä

ETF-rahasto ylipainottaa suhteessa indeksiin yrityksiä, joilla arvioidaan olevan paremmat mahdollisuudet hyötyä muutoksesta vähähiiliseen liiketalouteen ja alipainottaa yrityksiä, jotka ovat valmistautuneet muutokseen huonommin. Kriteerit, joiden avulla muutosvalmiutta arvioidaan ja pisteytetään, ovat fossiiliset polttoaineet, cleantech, energiatehokkuus sekä jätteiden - ja vedenkäsittely.

- Tässä rahastossa sijoituksia tehdään yrityksiin, joilla on toimenpiteitä ja linjauksia siirtyä vähähiilisempään liiketoimintaan. Pisteytyksen avulla painotetaan liiketoiminnoiltaan muutoshalukkaimpia yrityksiä, Sallinen sanoo.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2020 lopussa 50,2 miljardia euroa.

BlackRock on globaali, maailman suurin varainhoitoyhtiö. Yhtiö hallinnoi noin 8700 miljardin dollarin varoja sijoittajien puolesta maailmanlaajuisesti.

Lisätietoja:

Timo Sallinen, sijoitusjohtaja, listatut sijoitukset, puh. 040 543 9587, timo.sallinen(at)varma.fi

Suvi Vesterinen, viestintäpäällikkö, puh. 040 555 8029, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi

Timo SallinenSijoitusjohtaja, listatut sijoitukset

Puh:+358405439587

Varma ja BoKlok rakentavat ympäristöystävällisen puukerrostalokohteen Keravalle5.5.2021 11:00:10 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma ja Skanskan BoKlok rakentavat puukerrostalokohteen Keravan Kurkelaan. Ensimmäinen yhteinen rakennushanke toteutetaan Varman vastuullisuustavoitteiden ja BoKlok-konseptin mukaisesti ympäristö- ja energiatehokkaasti. Varman omistukseen toteutettava kerrostalokohde on ensimmäinen BoKlokin vuokra-asuntoprojekti Suomessa. Keravan keskustan läheisyyteen, osoitteeseen Terhikintie 1, rakennettavan Varman kerrostalokohteen rakentaminen aloitetaan toukokuussa 2021, ja kohde valmistuu elokuussa 2022. Taloyhtiöön tulee 102 Varman vuokra-asuntoa ja se koostuu kahdesta rakennuksesta: yhdestä kuusikerroksisesta ja yhdestä nelikerroksisesta puukerrostalosta. Asunnoista suurin osa on yksiöitä ja kaksioita, ja niissä on lasitettu parveke. Varman kiinteistökehitysjohtajan Sari Raunion mukaan puurakentaminen on tärkeä teema Varman asunto- ja kiinteistösijoittamisessa ja se näkyy myös Keravalle rakennettavassa kerrostalokohteessa. - Terhikintie täydentää hyvin asuntosalkkuamme niin sija

Varma tutki: Suomalaiset haluavat sijoittaa vastuullisesti, mutta harva valitsee sijoituskohteen vastuullisuuden perusteella26.4.2021 08:42:19 EEST | Tiedote

Yli puolet suomalaisista yksityissijoittajista pitää vastuullisuutta tärkeänä kriteerinä sijoituskohteen valinnassa, selviää työeläkeyhtiö Varman teettämästä kyselytutkimuksesta. Siitä huolimatta vain 9 prosenttia kertoo valitsevansa sijoituskohteita vastuullisuuden perusteella. Tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat pitkäaikainen tuotto ja matala riski.

Muistutuskutsu: Varman osavuosituloksen info 29.4.202123.4.2021 09:32:29 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Vielä ehdit ilmoittautua työeläkeyhtiö Varman tammi-maaliskuun 2021 osavuosituloksen mediainfoon. Varma julkistaa osavuosituloksensa torstaina 29.4.2021 klo 9.00 alkaen. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolla. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä sekä Varman liiketoiminnan kehittymisestä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitussalkun kehittymistä alkuvuonna 2021 ja kuluvan vuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 27.4. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 27.4. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumass

Kutsu Varman osavuosituloksen infoon 29.4.202115.4.2021 10:47:03 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Työeläkeyhtiö Varma julkistaa tammi-maaliskuun osavuosituloksensa 2021 torstaina 29.4.2021 klo 9.00 alkaen mediatilaisuudessa. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolla. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä sekä Varman liiketoiminnan kehittymisestä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitussalkun kehittymistä alkuvuonna 2021 ja kuluvan vuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 27.4. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 27.4. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen etäyhteydellä vai paikan pää