Varma teki 230 miljoonan euron sijoituksen State Streetin ilmastoystävällisiin yrityslainarahastoihin

Varma sijoitti 230 miljoonaa euroa maailman kolmanneksi suurimman varainhoitotalon State Sreet Global Advisorsin kestävän kehityksen ilmastorahastoihin. Rahastojen tavoitteena on vähentää merkittävästi sijoittajien hiilipäästöjä ja kohdistaa pääomia vähähiiliseen talouteen siirtymiseen. Varma on siemensijoittajana State Streetin uusissa indeksirahastoissa, koska ne tukevat Varman omien ilmastotavoitteiden toteuttamista.

- Ilmastonmuutoksen hillitseminen on ollut yksi Varman vastuullisen sijoittamisen päätavoitteista jo monien vuosien ajan, ja näiden indeksirahastojen kautta saimme mahdollisuuden lisätä sijoituksia ilmastoystävällisiin kohteisiin myös yrityslainasijoituksissa. Sustainable Climate - yrityslainarahastoilla on hyvin yhdenmukaiset ilmastotavoitteet Varman kanssa. Ilmastonmuutoksen hillinnässä tavoitteenamme on hiilineutraali sijoitussalkku vuoteen 2035 mennessä, sanoo Varman korkosijoitusjohtaja Petri Ala-Härkönen.

Uudet ilmastorahastot tuo markkinoille State Street, joka on yhdysvaltalainen pankki, sijoituspalveluyhtiö sekä maailman kolmanneksi suurin varainhoitaja.

- Kestävän kehityksen uusien ilmastorahastojemme tavoitteena on vähentää merkittävästi sijoittajien hiilidioksidipäästöjä ja välttää sijoituksia fossiilisiin polttoaineisiin. Lisäksi tavoitteena on kohdistaa pääomaa sellaisiin investointeihin, jotka aidosti edistävät ilmastonmuutoksen torjuntaa ja siihen sopeutumista. Rahastojen tuotoissa pyritään lähelle vertailuindeksiä, sanoo State Street Global Advisorsin johtaja Carlo Funk, joka vastaa ESG-sijoitusstrategioista Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa.

Rahastoissa huomioidaan laajasti kestävä kehitys

Rahastot sijoittavat eurooppalaisiin ja yhdysvaltalaisiin yritysjoukkovelkakirjalainoihin. Rahastot on rakennettu niin, että niiden sijoitukset ovat Pariisin ilmastokokouksen sopimuksen mukaisia, ja sijoitusten hiilipäästöt ovat yli 70 prosenttia alhaisemmat verrattuna vertailuindeksiinsä. Rahastoissa painotetaan sijoituksia vihreisiin lainoihin ja yrityksiin, jotka ovat varautuneet vähähiiliseen talouteen siirtymiseen. Ympäristön lisäksi rahastoissa minimoidaan myös laajemmin yhteiskuntaan ja sosiaalisiin asioihin sekä hallintotapaan liittyvät vastuullisuusriskit.

Varman seniori salkunhoitajan Ann Brännbackin mukaan rahastoissa huomioidaan kestävän kehityksen tavoitteita hyvin laajasti. Sijoituskohteista on poissuljettu tupakkayhtiöt ja kiistanalaisia aseita valmistavat yritykset sekä YK:n ihmisoikeus- ja korruption vastaisia sääntöjä rikkovat yritykset.

- Myönteistä on, että poissulkemisten lisäksi painoa lisätään vihreisiin yrityslainoihin ja yrityksiin, jotka sopeutuvat hyvin vähähiiliseen talouteen. Monipuolisten ESG-tekijöiden huomioiminen sekä ilmastonmuutoksen hillitsemisen yhdistelmä kustannustehokkaassa hajautetussa yrityslainaindeksirahastossa on Varmalle erittäin kiinnostavaa, Brännback sanoo.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2021 lopussa 52,9 miljardia euroa.

State Street Global Advisors on maailman kolmanneksi suurin varainhoitoyhtiö 3,59 biljoonan dollarin hallinnoimalla asiakasvarallisuudellaan. Yhtiö on edelläkävijä erityisesti indeksi-, ETF- ja ESG-sijoittamisessa.

Mediayhteydenotot

Petri Ala-Härkönen, korkosijoitusjohtaja, Varma, puh. 050 517 5456, petri.ala-harkonen(at)varma.fi

Ann Brännback, seniori salkunhoitaja, Varma, puh. 040 736 0384, ann.brannback(at)varma.fi

Suvi Vesterinen, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 040 555 8029, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi

Varma ja BoKlok rakentavat ympäristöystävällisen puukerrostalokohteen Keravalle5.5.2021 11:00:10 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma ja Skanskan BoKlok rakentavat puukerrostalokohteen Keravan Kurkelaan. Ensimmäinen yhteinen rakennushanke toteutetaan Varman vastuullisuustavoitteiden ja BoKlok-konseptin mukaisesti ympäristö- ja energiatehokkaasti. Varman omistukseen toteutettava kerrostalokohde on ensimmäinen BoKlokin vuokra-asuntoprojekti Suomessa. Keravan keskustan läheisyyteen, osoitteeseen Terhikintie 1, rakennettavan Varman kerrostalokohteen rakentaminen aloitetaan toukokuussa 2021, ja kohde valmistuu elokuussa 2022. Taloyhtiöön tulee 102 Varman vuokra-asuntoa ja se koostuu kahdesta rakennuksesta: yhdestä kuusikerroksisesta ja yhdestä nelikerroksisesta puukerrostalosta. Asunnoista suurin osa on yksiöitä ja kaksioita, ja niissä on lasitettu parveke. Varman kiinteistökehitysjohtajan Sari Raunion mukaan puurakentaminen on tärkeä teema Varman asunto- ja kiinteistösijoittamisessa ja se näkyy myös Keravalle rakennettavassa kerrostalokohteessa. - Terhikintie täydentää hyvin asuntosalkkuamme niin sija

Varma tutki: Suomalaiset haluavat sijoittaa vastuullisesti, mutta harva valitsee sijoituskohteen vastuullisuuden perusteella26.4.2021 08:42:19 EEST | Tiedote

Yli puolet suomalaisista yksityissijoittajista pitää vastuullisuutta tärkeänä kriteerinä sijoituskohteen valinnassa, selviää työeläkeyhtiö Varman teettämästä kyselytutkimuksesta. Siitä huolimatta vain 9 prosenttia kertoo valitsevansa sijoituskohteita vastuullisuuden perusteella. Tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat pitkäaikainen tuotto ja matala riski.

Muistutuskutsu: Varman osavuosituloksen info 29.4.202123.4.2021 09:32:29 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Vielä ehdit ilmoittautua työeläkeyhtiö Varman tammi-maaliskuun 2021 osavuosituloksen mediainfoon. Varma julkistaa osavuosituloksensa torstaina 29.4.2021 klo 9.00 alkaen. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolla. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä sekä Varman liiketoiminnan kehittymisestä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitussalkun kehittymistä alkuvuonna 2021 ja kuluvan vuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 27.4. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 27.4. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumass