Varma teki 300 miljoonan euron sijoituksen vähäpäästöisiin yhtiöihin Japanissa

Työeläkeyhtiö Varma sijoitti 300 miljoonaa euroa japanilaisiin yhtiöihin kehittämänsä pörssinoteeratun ETF-rahaston kautta. Varmalle räätälöity vähäpäästöinen rahasto listattiin Tokion pörssiin 8.4.2022. Kyseessä on kaikkien aikojen suurin Japaniin listattu vastuullisen sijoittamisen ETF-rahasto.

- Halusimme tehdä vastuullisuusnäkökohdat huomioivan ESG-sijoituksen myös Japanin markkinoille. Tämä on systemaattista jatkoa meidän Yhdysvaltain, Euroopan ja kehittyvien markkinoiden räätälöidyille ESG-sijoituksille. Japanissa pörssinoteerattuja ESG-rahastoja on vielä melko vähän, sanoo Varman listatuista sijoituksista vastaava johtaja Timo Sallinen.

Rahasto sijoittaa tiukkojen vastuullisuuskriteerien mukaan valikoituun n. 100 suureen ja keskisuureen japanilaiseen yhtiöön ottaen huomioon myös osakkeiden likviditeetin. Sijoituskohteiden joukossa ovat esimerkiksi lääkeyhtiö Takeda, maailman johtava lämpöpumppujen valmistaja Daikin Industries, monialayhtiö Hitachi, autonvalmistaja Toyota ja peliyhtiö Nintendo.

- Rahastoon valittiin sijoituskohteeksi vähäpäästöiset toimialat, joiden kasvunäkymiin uskomme myös pidemmällä aikavälillä. Tämän lisäksi toimialojen sisältä valittiin niiden vastuullisimmat yhtiöt. Yhtenä esimerkkinä toimialasta, johon uskomme myös tulevaisuudessa on teknologia, Sallinen kertoo.

Rahaston salkunhoidosta vastaa Japanin yksi suurimmista varainhoitotaloista Nomura

ETF-rahaston (NEXT FUNDS Solactive Japan ESG Core Index) salkunhoidosta vastaa Japanin yksi suurimmista varainhoitotaloista Nomura Asset Management, jonka hoidossa oleva varallisuus on n. 467 miljardia euroa. Rahaston indeksin on räätälöinyt Varman toiveiden mukaisesti indeksitalo Solactive.

- Rahasto ei pyri seuraamaan laajaa Japanin markkinaa, koska se ei kata lähellekään kaikkia toimialoja tai yhtiöitä, joita laajoissa indekseissä on. Tässä mielessä räätälöity rahasto tarjoaa meille perinteisiä laajoihin markkinoihin sijoittavia ETF-rahastoja enemmän aktiivista näkemystä, Sallinen kertoo.

Rahasto listattiin Tokion pörssiin 8.4.2022 ja Varma sijoitti siihen huhtikuussa 300 miljoonaa euroa, mikä tekee rahastosta suurimman Tokion pörssiin listatun ESG-ETF-rahaston.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 917 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2021 Varman maksutulo oli 5,6 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,2 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2021 lopussa 59,0 miljardia euroa.

Vårt företagsansvarsprogram grundar sig på omsorgsfull förvaltning av pensionsmedlen samt aktuella teman som biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och en hållbar värdekedja11.5.2022 15:02:25 EEST | Tiedote

Ansvarsfullhet är en integrerad del av all vår verksamhet. Varmas ansvar för pensionsmedlen, våra kunder, vår personal och vår gemensamma miljö sträcker sig långt in i framtiden. Vårt mål är att vara en föregångare inom ansvarsfullhet i arbetspensionsbranschen. Utvecklingen av ansvarsfrågor styrs av ett företagsansvarsprogram som vi nyligen uppdaterat.

Our Sustainability Programme’s cornerstone is taking care of pension assets – increasing significance in biodiversity, human rights, and a sustainable value chain11.5.2022 13:26:03 EEST | Press release

Sustainability is at the core of all Varma's operations. Varma’s responsibility for managing pension assets, and for our customers, employees and shared environment, spans far into the future. Our goal is to be a sustainability pioneer in the pension insurance sector. The development of sustainability is steered by the Sustainability Programme that we have recently updated.

Varman vastuullisuusohjelman kivijalkana eläkevaroista huolehtiminen, nousevia teemoja luonnon monimuotoisuus, ihmisoikeudet ja arvoketjun vastuullisuus6.5.2022 10:39:55 EEST | Tiedote

Vastuullisuus on osa kaikkea Varman toimintaa. Varmalla on pitkälle tulevaisuuteen ulottuva vastuu eläkevarojen hoitamisesta, asiakkaistamme, varmalaisista ja yhteisestä ympäristöstämme. Tavoitteenamme on olla työeläkealan vastuullisuuden suunnannäyttäjä. Vastuullisuuden kehittämistä ohjaa vastuullisuusohjelma, jonka olemme juuri päivittäneet.