Varma teki siemensijoituksen BlackRockin uuteen Pariisin ilmastosopimuksen mukaiseen rahastoon

Työeläkeyhtiö Varma on tehnyt noin 50 miljoonan euron siemenvaiheen sijoituksen maailman suurimman varainhoitajan BlackRockin vastuullisen sijoittamisen ETF-rahastoon. Euromääräisiin yritysten joukkovelkakirjalainoihin sijoittava pörssinoteerattu rahasto vähentää sijoitusten päästöjä Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti.

– Varman tavoitteena on hiilineutraali sijoitussalkku vuoteen 2035 mennessä, ja sijoitus rahastoon tukee tämän keskeisen vastuullisuustavoitteen saavuttamiseksi tekemäämme työtä. Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset vertailuarvot täyttävä ja vastuullisuusasiat monipuolisesti huomioiva rahasto on sopiva täydennys yrityslainasalkkuumme, sanoo Varman seniori salkunhoitaja Ann Brännback.

Brännbackin mukaan Varma toivottaa markkinoille tervetulleeksi ETF-rahastot, jotka auttavat sijoittajia muuttamaan salkkunsa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisiksi. Pariisin ilmastosopimuksella ilmaston lämpeneminen pyritään rajoittamaan 1,5 asteeseen esiteolliseen aikaan verrattuna. Kyseessä on BlackRockin ensimmäinen Pariisin ilmastosopimuksen mukainen korkosijoitustuote.

Päästövähennystavoitteet täyttävien sijoitusten painoa kasvatetaan rahastossa

Rahasto sijoittaa euromääräisiin yritysten joukkovelkakirjalainoihin ja seuraa äskettäin lanseerattua Bloomberg MSCI -indeksiä. ETF-rahaston absoluuttiset kasvihuonekaasupäästöt ja hiili-intensiteetti ovat 50 prosenttia pienemmät tavanomaiseen indeksiin verrattuna, ja jatkossa tavoitteena on 10 prosentin vuosittainen vähennys.

Rahastossa hiilipäästöjen vähennystavoitteet täyttävien liikkeeseenlaskijoiden painoa kasvatetaan. Lisäksi rahaston vastuullisuusprofiili kohentuu, kun sijoituskohteista suljetaan pois yhtiöt, joiden toiminta liittyy öljyyn ja kaasuun, kivihiileen, kiistanalaisiin aseisiin tai tupakkaan, sekä paljon saastuttavat sähköntuottajat, yhteiskunnan normeja rikkovat yhtiöt sekä yhtiöt, joilla on matala ESG-luokitus.

Brännbackin mukaan rahasto vastaa hyvin Varman vastuullisen sijoittamisen periaatteita ja pian julkaistavia Varman uudistettuja sijoitusten ilmastopolitiikan tavoitteita.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 909 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2021 Varman maksutulo oli 5,6 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,2 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2022 lopussa 57,6 miljardia euroa.

BlackRock on globaali, maailman suurin varainhoitoyhtiö. Yhtiö hallinnoi noin 9600 miljardin dollarin asiakasvaroja maailmanlaajuisesti.

Mediayhteydenotot

Ann Brännback, seniori salkunhoitaja, Varma, puh. 040 736 0384, ann.brannback(at)varma.fi

Suvi Vesterinen, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 040 555 8029, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi

Varma tuo inklusiivisen asumisen konseptin Tampereelle – rakennuksen erityispiirteet helpottavat arkea29.6.2022 15:54:54 EEST | Tiedote

Varma lanseeraa Tampereella Finlaysonin alueella uudenlaisen inklusiivisen asumisen konseptin, jolla tavoitellaan monimuotoista vuokralaiskuntaa. Ensimmäisissä Aika Koteja -asunnoissa yhdistyvät esteettömyyden huomiointi ja yhteisöllisyys. Lisäksi asukkailla on mahdollisuus tilata ulkopuolisten palveluntarjoajien tuottamia kauneus-, hyvinvointi- ja kotipalveluita.

Varma skärper sin klimatpolicy: Placeringsportföljens absoluta utsläpp ska halveras fram till 203017.6.2022 08:18:10 EEST | Tiedote

Arbetspensionsbolaget Varma skärper klimatpolicyn för sina placeringar och sina placeringsmål för att bekämpa klimatförändringarna. Målet är att minska de absoluta utsläppen för hela placeringsportföljen med en fjärdedel fram till 2025 och med hälften fram till 2030. Att ställa upp absoluta utsläppsmål för hela portföljen är sällsynt både i Finland och internationellt.

Varma kiristää ilmastopolitiikkaansa: Sijoitussalkun absoluuttiset päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä17.6.2022 08:00:27 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma kiristää sijoitustensa ilmastopolitiikkaa ja ilmastonmuutoksen vastaisia sijoitustavoitteitaan. Tavoitteena on leikata koko sijoitussalkun absoluuttisia päästöjä neljänneksellä vuoteen 2025 mennessä ja puolittaa päästöt vuoteen 2030 mennessä. Absoluuttisten päästötavoitteiden asettaminen koko sijoitussalkulle on harvinaista Suomessa ja kansainvälisesti.