Varma teki siemensijoituksen BlackRockin uuteen Pariisin ilmastosopimuksen mukaiseen rahastoon

Työeläkeyhtiö Varma on tehnyt noin 50 miljoonan euron siemenvaiheen sijoituksen maailman suurimman varainhoitajan BlackRockin vastuullisen sijoittamisen ETF-rahastoon. Euromääräisiin yritysten joukkovelkakirjalainoihin sijoittava pörssinoteerattu rahasto vähentää sijoitusten päästöjä Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti.

– Varman tavoitteena on hiilineutraali sijoitussalkku vuoteen 2035 mennessä, ja sijoitus rahastoon tukee tämän keskeisen vastuullisuustavoitteen saavuttamiseksi tekemäämme työtä. Pariisin ilmastosopimuksen mukaiset vertailuarvot täyttävä ja vastuullisuusasiat monipuolisesti huomioiva rahasto on sopiva täydennys yrityslainasalkkuumme, sanoo Varman seniori salkunhoitaja Ann Brännback.

Brännbackin mukaan Varma toivottaa markkinoille tervetulleeksi ETF-rahastot, jotka auttavat sijoittajia muuttamaan salkkunsa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisiksi. Pariisin ilmastosopimuksella ilmaston lämpeneminen pyritään rajoittamaan 1,5 asteeseen esiteolliseen aikaan verrattuna. Kyseessä on BlackRockin ensimmäinen Pariisin ilmastosopimuksen mukainen korkosijoitustuote.

Päästövähennystavoitteet täyttävien sijoitusten painoa kasvatetaan rahastossa

Rahasto sijoittaa euromääräisiin yritysten joukkovelkakirjalainoihin ja seuraa äskettäin lanseerattua Bloomberg MSCI -indeksiä. ETF-rahaston absoluuttiset kasvihuonekaasupäästöt ja hiili-intensiteetti ovat 50 prosenttia pienemmät tavanomaiseen indeksiin verrattuna, ja jatkossa tavoitteena on 10 prosentin vuosittainen vähennys.

Rahastossa hiilipäästöjen vähennystavoitteet täyttävien liikkeeseenlaskijoiden painoa kasvatetaan. Lisäksi rahaston vastuullisuusprofiili kohentuu, kun sijoituskohteista suljetaan pois yhtiöt, joiden toiminta liittyy öljyyn ja kaasuun, kivihiileen, kiistanalaisiin aseisiin tai tupakkaan, sekä paljon saastuttavat sähköntuottajat, yhteiskunnan normeja rikkovat yhtiöt sekä yhtiöt, joilla on matala ESG-luokitus.

Brännbackin mukaan rahasto vastaa hyvin Varman vastuullisen sijoittamisen periaatteita ja pian julkaistavia Varman uudistettuja sijoitusten ilmastopolitiikan tavoitteita.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 909 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2021 Varman maksutulo oli 5,6 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,2 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2022 lopussa 57,6 miljardia euroa.

BlackRock on globaali, maailman suurin varainhoitoyhtiö. Yhtiö hallinnoi noin 9600 miljardin dollarin asiakasvaroja maailmanlaajuisesti.

Mediayhteydenotot

Ann Brännback, seniori salkunhoitaja, Varma, puh. 040 736 0384, ann.brannback(at)varma.fi

Suvi Vesterinen, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 040 555 8029, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi

Uudet tekoälyn eettiset ohjeet ohjaavat tekoälyn hyödyntämistä Varmassa27.3.2024 08:57:39 EET | Tiedote

Haluamme Varmassa tarttua rohkeasti tekoälyteknologian hyödyntämismahdollisuuksiin. Nopeaan kehitykseen liittyy kuitenkin myös eettisiä haasteita, jotka täytyy osata tunnistaa ja arvioida. Varman tekoälyn eettiset ohjeet tehtiin varmalaisten asiantuntijoiden työryhmässä, ja niissä kiteytyvät ne tavoitteet, toimintamallit ja rajat, joita tekoälyn eettisesti kestävä hyödyntäminen edellyttää.

Varma has updated its environmental policy. The new environmental policy is more comprehensive than the previous one, as the revised policy guidelines for Varma’s activities recognise the importance of environmental impacts throughout the value chain. Biodiversity preservation and climate mitigation are given equal weight.

Varma huomioi vastuullisuudessa entistä paremmin luonnon monimuotoisuuden – ruoka- ja vaateteollisuuden yritykset salkunhoitajien erityisseurantaan14.3.2024 09:44:58 EET | Tiedote

Varma on päivittänyt ympäristöpolitiikkaansa. Uusi ympäristöpolitiikka on edellistä kattavampi, sillä uudistetuissa Varman toimintaa ohjaavissa linjauksissa on tunnistettu ympäristövaikutusten merkitys koko arvoketjussa. Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen saa yhtä suuren painoarvon kuin ilmastonmuutoksen hillintä.