Varma tuo asiakkaille uusia työkaluja työkyvyttömyysriskin hallintaan

Tarjoamme asiakkaillemme uusia kyselytyökaluja työkyvyn tilannekuvan ja riskitekijöiden kartoittamiseen.

Työkyvyn johtaminen ja työkyvyttömyysriskin hallitseminen edellyttää mahdollisimman kirkasta tilannekuvaa työkyvystä ja sen riskitekijöistä.

Varman uudistuneiden Tunne työkykysykli -kyselyiden avulla asiakasyrityksemme voivat kartoittaa laaja-alaisesti henkilöstön kokemuksia keskeisistä työkykyyn yhteydessä olevista tekijöistä. Kyselyt tarjoavat tietoa muun muassa työn voimavara- ja kuormitustekijöistä.

- Työkyvyttömyysriskin hallinnan lähtökohta on mahdollisimman tarkka tieto riskeistä. Kyselyt ovat yksi väline kerätä tätä tietoa, sanoo työkykypalveluista vastaava johtaja Pauli Forma.

Työkalut perustuvat Varman työkykysykli-ajatteluun, joka on saanut asiakkailta hyvää palautetta.

- Sen keskeisenä ajatuksena on, että työkyky vaihtelee, ja se on luonnollinen osa organisaatioiden ja ihmisten elämää. Työkyvyn johtamisen kannalta tärkeää on, että tiedetään, missä vaiheessa sykliä kulloinkin mennään, Pauli Forma kertoo.

Kyselytyökalut pohjautuvat tutkittuun tietoon työkyvystä

Kyselytyökaluja on tarjolla nopeasta tilannearviosta laajaan kyselyyn. Kaikki kyselyt syventävät ymmärrystä työkyvystä sekä antavat näkymää niistä asioista, joihin työpaikoilla on hyvä kiinnittää huomiota työkyvyttömyysriskin hallinnan kannalta.

- Olemme käyneet huolella läpi työkyvyttömyyteen liittyvää tutkimuskirjallisuutta. Kyselyt pohjautuvat tutkittuun tietoon työkyvystä, ja ne ovat varmalaisten asiantuntijoiden laatimia. Tutkimustietoon nojaaminen lisää kyselyjen luotettavuutta ja fokusoi niiden käytön nimenomaan työkyvyttömyysriskin hallintaan, Forma painottaa.

Kyselyillä saatavaa tietoa hyödynnetään myös Varman omassa tutkimustoiminnassa, jossa selvitetään työkyvyttömyyteen liittyviä ilmiöitä.

Kyselyitä voivat hyödyntää Varmasta TyEL-vakuutuksen ottaneet asiakkaat. Kyselyt saa käyttöön Varman asiointipalvelussa toimivassa Työkykyjohtamisen tietopalvelussa. Kyselyissä on huomioitu tietosuoja niin, että yksittäinen vastaaja ei ole tunnistettavissa. Kyselyt ovat tarjolla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2020 lopussa 43,6 miljardia euroa.

Drawing inspiration from the forest, Spring wins architectural competition for Katajanokan Laituri24.6.2020 14:02:01 EESTPress release

Proposal Spring by Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy has won the architectural competition for timber office premises planned in Katajanokka. The carbon neutral building, named Katajanokan Laituri and owned by Varma, will house Stora Enso’s head office, a hotel and other business facilities. In its selection of the winner, the jury emphasised, among other things, the versatile uses offered to citizens in the building.

Metsästä innoitusta ammentava Spring voitti Katajanokan Laiturin arkkitehtuurikilpailun24.6.2020 14:00:08 EESTTiedote

Katajanokalle suunnitteilla olevasta puisesta toimitilasta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun on voittanut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n työ Spring. Katajanokan Laituriksi nimettyyn ja Varman omistamaan hiilineutraaliin rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä muita toimitiloja. Voittajan valinnassa painotetiin muun muassa rakennuksen kaupunkilaisille tarjoamia hyviä käyttömahdollisuuksia.

Työn murros edellyttää uudenlaisia keinoja työkyvyttömyysriskin hallintaan22.6.2020 07:36:27 EESTTiedote

Työelämässä on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä, mutta samalla tutkimukset antavat huolestuttavia signaaleja työkyvyn haasteista. Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet, mielenterveyden ongelmat kasvaneet ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kääntynyt kasvuun. Varman Tietoa työkyvystä -raporttisarjan ensimmäinen osa Työn murros ja työkyky – näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi kokoaa yhteen työkykyyn ja työkyvyttömyy­teen liittyvää tutkimustietoa sekä tarjoaa myös uusia käytännön työvälineitä työkyvyn edistämisen asiantuntijoille.