Varma tutki: Suomalaiset haluavat sijoittaa vastuullisesti, mutta harva valitsee sijoituskohteen vastuullisuuden perusteella

Yli puolet suomalaisista yksityissijoittajista pitää vastuullisuutta tärkeänä kriteerinä sijoituskohteen valinnassa, selviää työeläkeyhtiö Varman teettämästä kyselytutkimuksesta. Siitä huolimatta vain 9 prosenttia kertoo valitsevansa sijoituskohteita vastuullisuuden perusteella. Tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat pitkäaikainen tuotto ja matala riski.

Valtaosa (62 %) suomalaisista sijoittajista pitää vastuullisuutta tärkeänä tekijänä sijoituskohteen valinnassa, selviää Varman teettämässä kyselyssä, jossa tutkittiin suomalaisten näkemyksiä sijoittamisesta ja vastuullisuudesta.

Vaikka valtaosa vastaajista pitää vastuullisuutta tärkeänä, vain 9 prosenttia kertoo valitsevansa sijoituskohteita vastuullisuuden perusteella. Tärkeimmiksi kriteereiksi sijoituskohteen valinnassa nousivat pitkäaikainen tuotto ja matala riski.

Kyselytutkimuksessa selvisi, että suomalaiset pitävät yleisesti vastuullisuutta yrityksen kilpailuvalttina. Neljä viidestä (80 %) suomalaisesta kokee, että vastuullisuus on yrityksille kilpailuetu, ja lähes yhtä suuri määrä (77 %) uskoo, että vastuullisesti toimivat yritykset ovat todennäköisesti kannattavampia tulevaisuudessa. Toisaalta lähes joka viides (19 %) oli sitä mieltä, että vastuullisuus on ristiriidassa tuotto-odotusten kasvattamisen kanssa.

Vastuullisuuden ja hyvien tuottojen suhdetta on tarkasteltu pitkään myös Varmassa, joka sijoittaa suomalaisten eläkevaroja yli 50 miljardin euron arvosta.

– Vastuullisuus ja hyvät tuotto-odotukset eivät ole ristiriidassa keskenään. Päinvastoin vastuullisuus on tärkeä osa riskienhallintaa, sanoo Varman vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela.

– Yritys, joka on hoitanut vaikkapa ihmisoikeus- ja ympäristöasiansa kunnialla, on houkuttelevampi ja pitkällä aikavälillä tuottavampi sijoituskohde kuin sellainen, joka laiminlyö vastuullisuusasioita, Kaskela lisää.

Varman havaintojen mukaan etenkin viime vuosi oli monessa suhteessa käänteentekevä vastuullisen sijoittamisen tuottojen suhteen.

– Monien vastuullisuusperiaatteet (ESG) huomioivien indeksirahastojen tuotot päihittivät vuonna 2020 vastaavien ns. perinteisten indeksien tuotot. Esimerkiksi energiasektorilla tämä kehitys oli poikkeuksellisen voimakasta, Hanna Kaskela sanoo.

Yksityissijoittajat kokevat haasteita sijoituskohteiden vastuullisuuden selvittämisessä

Varman kyselytutkimuksessa vastaajat sanoivat, että tiedon saaminen sijoituskohteiden vastuullisuudesta koetaan hankalaksi. Vain vajaa kolmasosa (31 %) kokee, että tietoa sijoitusten ympäristövaikutuksesta on helppoa saada, ja kolmanneksella on (33 %) selkeä kuva sijoitustensa hiilijalanjäljestä.

Hanna Kaskelan mukaan vastuullisuustiedon saatavuudessa ja vertailtavuudessa on ollut takavuosina haasteita, mutta data on kehittynyt aimoharppauksin parin viime vuoden aikana.

– Nyt sijoittaja pystyy seuraamaan taloudellisten tunnuslukujen rinnalla esimerkiksi jätteiden ja päästön määrän kehitystä, hän sanoo

Haasteena on yhä se, että vastuullisuustiedot ovat useimmiten taaksepäin katsovia, kun taas sijoittajaa kiinnostaisivat tulevat näkymät.

Vastuullisuudesta tulee suomalaiselle mieleen ympäristö

Mitä yrityksen vastuullisuus sitten suomalaisille tarkoittaa? Spontaanisti nimettynä suomalaiset määrittelevät sen ympäristövastuullisuuden kautta (47 %). Toiseksi keskeisimmäksi määritteeksi nousee sosiaalinen vastuu ja ihmisoikeuksien noudattaminen (40 %). Kotimaisuus on suomalaisten mielissä vastuullisuusvaltti: lähes kolme neljästä (72 %) suomalaisesta mieltää kotimaiset yritykset ulkomaalaisia vastuullisemmiksi.

Kyselytutkimus toteutettiin yhdessä Bilendin kanssa helmikuussa 2021 ja tutkimukseen osallistui 1 000 täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimuksen kokonaisotoksen virhemarginaali on 3 %.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2020 lopussa 50,2 miljardia euroa.

Varma ja BoKlok rakentavat ympäristöystävällisen puukerrostalokohteen Keravalle5.5.2021 11:00:10 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma ja Skanskan BoKlok rakentavat puukerrostalokohteen Keravan Kurkelaan. Ensimmäinen yhteinen rakennushanke toteutetaan Varman vastuullisuustavoitteiden ja BoKlok-konseptin mukaisesti ympäristö- ja energiatehokkaasti. Varman omistukseen toteutettava kerrostalokohde on ensimmäinen BoKlokin vuokra-asuntoprojekti Suomessa. Keravan keskustan läheisyyteen, osoitteeseen Terhikintie 1, rakennettavan Varman kerrostalokohteen rakentaminen aloitetaan toukokuussa 2021, ja kohde valmistuu elokuussa 2022. Taloyhtiöön tulee 102 Varman vuokra-asuntoa ja se koostuu kahdesta rakennuksesta: yhdestä kuusikerroksisesta ja yhdestä nelikerroksisesta puukerrostalosta. Asunnoista suurin osa on yksiöitä ja kaksioita, ja niissä on lasitettu parveke. Varman kiinteistökehitysjohtajan Sari Raunion mukaan puurakentaminen on tärkeä teema Varman asunto- ja kiinteistösijoittamisessa ja se näkyy myös Keravalle rakennettavassa kerrostalokohteessa. - Terhikintie täydentää hyvin asuntosalkkuamme niin sija

Muistutuskutsu: Varman osavuosituloksen info 29.4.202123.4.2021 09:32:29 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Vielä ehdit ilmoittautua työeläkeyhtiö Varman tammi-maaliskuun 2021 osavuosituloksen mediainfoon. Varma julkistaa osavuosituloksensa torstaina 29.4.2021 klo 9.00 alkaen. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolla. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä sekä Varman liiketoiminnan kehittymisestä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitussalkun kehittymistä alkuvuonna 2021 ja kuluvan vuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 27.4. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 27.4. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumass