Varma uudistaa ilmastotavoitteitaan: Sijoitussalkusta hiilineutraali 2035 mennessä, hiilivoimalojen alasajoa vauhditetaan, öljynporaus suljetaan pois

Sijoitussalkusta hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja lisää painoarvoa ilmastonmuutoksen etenemistä hillitseville sijoituskohteille, Varma linjaa uusissa ilmastotavoitteissa.

– Kuluneen vuoden aikana on selvinnyt, että päästöjen vähentämisen tulee tapahtua paljon oletettua nopeammin, jotta ilmaston lämpeneminen saadaan rajatuksi kahteen asteeseen. Koska ilmastonmuutoksen etenemisestä ja vaikutuksista on tullut lisää tietoa, myös meidän täytyy uusia ilmastotavoitteemme, Varman sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä sanoo.

Varman tavoite on hiilineutraali sijoitussalkku vuoteen 2035 mennessä. Tämä edellyttää, että myös sijoitusympäristössä tapahtuu muutoksia, jotka mahdollistavat hiilineutraaliuden toteuttamisen. Varma sijoittaa kohteisiin, jotka mahdollistavat päästövähennykset ja sopeutumisen ilmaston lämpenemisen tuomiin muutoksiin. Varma sitoutuu edistämään rahoitusmarkkinoiden yhteistyötä ja toimimaan kansainvälisissä yhteistyöaloitteissa ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Vuoteen 2025 mennessä tavoitteena on, että sijoitussalkusta viidennes on sijoituskohteissa, jotka suoraan tai välillisesti hillitsevät ilmastonmuutoksen etenemistä. Tämä tarkoittaa sijoittamista yrityksiin ja kohteisiin, jotka ovat vähäpäästöisiä, tarjoavat ratkaisuja päästöjen vähentämiseen, edesauttavat uusiutuvan energian käyttöä tai tarjoavat hiilinieluja.

– Ilmastonmuutoksen hillintä edellyttää sijoittajalta toimintaa, jonka seurauksena fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee. Uskomme, että hiilitehokkailla ja päästöjään vähentävillä sijoituskohteilla on myös parhaat edellytykset menestyä, Rytsölä sanoo.

Hiilisijoituksista poistutaan 2025 mennessä osakesijoituksissa

Uudistetut ilmastotavoitteet kattavat kaikki omaisuuslajit. Osakkeissa ja yrityslainoissa kasvihuonepäästöjen suhdetta liikevaihtoon vähennetään asteittain. Tavoitteena on, että päästöt vähenevät 50 % vuoteen 2027 mennessä vuoden 2016 tasosta.

Ilmastoriskeille merkittävästi altistuvilla toimialoilla, kuten öljy- ja kaasuteollisuudessa, sähkön- ja lämmöntuotannossa, auto-, kaivos-, betoni-, kuljetus- ja kemianteollisuudessa Varma painottaa sijoituskohteita, jotka tarjoavat vaihtoehtoja fossiilisen energian ja raaka-aineiden käytölle.

Osakesijoituksissa öljynporaus suljetaan pois 2030, ja jo tätä aikaisemmin 2025, Varma sitoutuu poistumaan hiilisijoituksista. Ilmastoriskien vuoksi sijoituskohteena oleva yhtiö voidaan laittaa myös erityisseurantaan, jolloin Varma luo tätä varten vaikuttamisprosessin nopeuttaakseen hiilitoiminnan alasajoa.

– Tavoitteenamme on, että vaikuttamisprosessien kohteena olevien yhtiöiden hiilivoimalat on suljettu vuoteen 2030 mennessä. Emme näe tulevaisuutta hiileen perustuvalle sähköntuotannolle, vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela sanoo.

Kiinteistöjen käyttämä lämpö ja sähkö päästöttömiksi

Kiinteistösijoituksissa Varman ilmastotavoitteena on, että kiinteistöjen käyttämä lämpö on päästötöntä 2030 ja kiinteistöjen käyttämä sähkö vuoteen 2025 mennessä. Kaikille Varman merkittäville kiinteistölle tullaan hakemaan BREEAM-ympäristösertifikaatti 2025 mennessä.

Rahastosijoituksissa Varma välttää ilmastonmuutoksen riskeille altistuvia ja päästöjä tuottavia kohteita ja sijoittaa kohteisiin, jotka kehittävät ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Uusiutuvan energian osuus sähköntuotannon sijoituksista nostetaan 50 % vuoteen 2030 mennessä pääomarahastoissa. Indeksirahastoissa vähähiilisten rahastojen osuus kasvatetaan 35 % vuoteen 2025 mennessä.

– Kiinnitämme huomioita manageri- ja rahastovalintoihin. Pyrimme muiden sijoittajien kanssa yhdessä vaikuttamaan siihen, että varainhoitajat ottavat toiminnassaan huomioon ilmastonäkökulmat osana vastuullista sijoittamista, Kaskela sanoo.

Varma julkaisi sijoitusten ilmastopolitiikan vuonna 2016, jolloin Varma jo sitoutui muokkaamaan sijoitussalkusta Pariisin ilmastosopimuksen mukaisen. Uudessa ilmastopolitiikassaan Varma on linjannut, että yhtiö päivittää ilmastotavoitteitaan vähintään kolmen vuoden välein.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2019 lopussa 47,4 miljardia euroa.

Ennakkokutsu Varman puolivuositulosinfoon 21.8.202014.7.2020 12:19:05 EESTKutsu

Hyvä taloustoimittaja, Varma julkistaa puolivuosituloksensa 2020 perjantaina 21.8.2020 klo 9.00-10.00 mediatilaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Varman toimistolla osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki sekä samanaikaisesti etäyhteydellä. Merkitsethän päivän jo nyt kalenteriin. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee tilaisuudessa Varman puolivuosituloksen ja kertoo talouden näkymistä, ja sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä kertoo Varman sijoitussalkun kehittymisestä ja markkinanäkymistä koronapandemian mullistamassa sijoitusympäristössä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Voit ilmoittautua jo tilaisuuteen Voit jo nyt ilmoittautua tilaisuuteen viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029 (tavoitettavissa 24.7. saakka ja 4.8. alkaen). Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen paikan päällä Varman toimistolla vai etäyhteydellä. Lähetämme uuden kutsun lähemp

Drawing inspiration from the forest, Spring wins architectural competition for Katajanokan Laituri24.6.2020 14:02:01 EESTPress release

Proposal Spring by Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy has won the architectural competition for timber office premises planned in Katajanokka. The carbon neutral building, named Katajanokan Laituri and owned by Varma, will house Stora Enso’s head office, a hotel and other business facilities. In its selection of the winner, the jury emphasised, among other things, the versatile uses offered to citizens in the building.

Metsästä innoitusta ammentava Spring voitti Katajanokan Laiturin arkkitehtuurikilpailun24.6.2020 14:00:08 EESTTiedote

Katajanokalle suunnitteilla olevasta puisesta toimitilasta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun on voittanut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n työ Spring. Katajanokan Laituriksi nimettyyn ja Varman omistamaan hiilineutraaliin rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä muita toimitiloja. Voittajan valinnassa painotetiin muun muassa rakennuksen kaupunkilaisille tarjoamia hyviä käyttömahdollisuuksia.

Työn murros edellyttää uudenlaisia keinoja työkyvyttömyysriskin hallintaan22.6.2020 07:36:27 EESTTiedote

Työelämässä on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä, mutta samalla tutkimukset antavat huolestuttavia signaaleja työkyvyn haasteista. Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet, mielenterveyden ongelmat kasvaneet ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kääntynyt kasvuun. Varman Tietoa työkyvystä -raporttisarjan ensimmäinen osa Työn murros ja työkyky – näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi kokoaa yhteen työkykyyn ja työkyvyttömyy­teen liittyvää tutkimustietoa sekä tarjoaa myös uusia käytännön työvälineitä työkyvyn edistämisen asiantuntijoille.