Varman Arabian tehdaskorttelista rakentuu luovien alojen kohtauspaikka – Innovation House vetämään coworking-toimintaa

Varman omistama Arabian tehdaskortteli Helsingin Toukolassa saa uuden vuokralaisen yrityksille ja pieniyrittäjille coworking-tiloja tarjoavasta Innovation Housesta. Tehdaskortteli tunnetaan luovien ideoiden ja toteutusten kohtauspaikkana.

– Kiinteistösijoittajana haluamme tukea yrittäjyyttä ja olla kehittämässä nykyaikaisia toimitiloja myös luovien alojen osaajille ja pienyrittäjille. Arabian kortteli tarjoaa tähän ideaalit puitteet, koska alueella on pitkä historia designin ja taidekoulujen kaupunginosana, Varman toimitilajohtaja Toni Pekonen sanoo.

Innovation House koostuu pääomasijoittajista, yrityksistä ja startupeista, ja sen tavoite on luoda työhyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja uudistumista tukeva tulevaisuuden työskentelypaikka. Arabian tehdaskorttelissa Innovation House pystyy tarjoamaan yhteisön yli tuhannelle jäsenelle.

– Innovation Housen toiminta mahdollistaa pienten ja isojen yritysten verkostoitumisen. Meille yhteistyö mahdollistaa pienyrittäjäpalvelujen tuomisen aidosti osaksi kiinteistöpalvelujamme, ja uskomme, että Innovation Housen coworking-tilat houkuttelevat tehdaskortteliin myös muita innovatiivisia yrittäjiä, Pekonen sanoo.

Yhteistyön myötä Innovation House ottaa ison roolin koko korttelin toimintojen kehittämisessä ja erilaisten tapahtumien järjestämisessä.

– Rakennamme uudenlaista innovaatiokulttuuria, joka ylittää toimialojen rajoja ja yhdistää eri ammattialojen osaajia. Ihmiset kaipaavat yhteisöllisyyttä eikä yhden yrityksen ydintoimisto ole enää täysin vallitseva normi, Innovation Housen toimitusjohtaja Petra Erätuli-Kola sanoo.

Varma omistaa Arabia135-tehdaskorttelin, jossa ovat vuokralaisina mm. Fiskars, Metropolian Ammattikorkeakoulu, Pop & Jazz Konservatorio sekä Angel Filmsin studiot. Korttelissa toimii myös virtuaalitodellisuuden osaamisen keskus Helsinki XR Center.

– Metropolian tiloihimme avaama kulttuurikampus oli päänavaus Arabian korttelin kehitykseen. Innovation Housen tuleminen vuokralaiseksi vahvistaa tehdaskorttelia luovien tekijöiden kohtauspaikkana, Pekonen sanoo.

Innovation Housen tuoma bisneskeskittymä luo samalla yhteisöllisyyttä ja lisää yhteistyötä alueen oppilaitosten, yritysten ja kasvuyritysten kanssa. Petra Erätuli-Kolan mukaan Innovation Housella on rooli turvata Metropolian opiskelijoiden luonnollista polkua yrittäjiksi.

– Coworking-ilmiö on tullut jäädäkseen. Me haluamme tehdä Arabian tehdaskorttelista uuden bisneskodin luovien alojen startupeille ja kasvuyrityksille, Erätuli-Kola sanoo.

Aikaisemmat Innovation Housen keskukset sijaitsevat Otaniemessä, Kalliossa ja Singaporessa.

Lisätietoja:

Toni Pekonen, toimitilajohtaja, Varma, puh. 040 523 6610 tai etunimi.sukunimi@varma.fi

Petra Erätuli-Kola, toimitusjohtaja, Innovation House, puh. 0400 415 946 petra@ihf.fi

Marjut Tervola, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 045 673 0120 tai etunimi.sukunimi@varma.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2018 lopussa 44,0 miljardia euroa.

Muistutuskutsu medialle: Ajankohtaista Varman kiinteistösijoituksissa Tampereella ti 28.5. klo 1323.5.2019 09:57:46 EESTKutsu

Varma rakentaa Finlaysonin alueen kupeeseen Puuvillatehtaankatu 6:een uusia vuokra-asuntoja käyttöikänsä loppuun tulleiden asuintalojen tilalle. Samaan kohteeseen tulee myös Varman ensimmäinen helpotetun asumisen asuintalo. Uusi Aika koteja -konsepti huomioi yhteisöllisyyden, asumista helpottavat palvelut ja esteettömän liikkumisen jo suunnitteluvaiheessa. Rakentaminen käynnistyy tänä vuonna. Kutsumme median edustajia kuulemaan ja keskustelemaan Varman omistaman asuintalokorttelin tulevasta muutoksesta. Aika: tiistaina 28.5.2019 klo 13 Paikka: VarmaWorks coworking -tila, Väinö Linnan aukio 15, 4. krs., 33210 Tampere. Liitteenä olevassa kartassa kohta 15. Ohjelma: Varman kiinteistösijoitukset ja vastuullisuus (Kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi) Puuvillatehtaankatu 6:n rakennushanke ja Aika koteja (Kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio) Finlaysonin alue kulttuuri- ja tapahtumakeskuksena (Kiinteistöpäällikkö Kai Niinimäki) Finlayson Art Area 2019 -kuvataidetapahtuma (Ta