Varman hallitukseen jäsenmuutos

Varman hallintoneuvosto valitsi kokouksessaan 30.11.2022 uuden varajäsenen yhtiön hallitukseen 1.1.2023 alkaen.

Uudeksi varajäseneksi valittiin Suomen Ekonomien toiminnanjohtaja Jari Elo. Varajäsen Timo Saranpään jäsenyys päättyy 31.12.2022.

Erovuorossa olleista jäsenistä Varman hallituksessa jatkavat Pekka Piispanen, Saana Siekkinen, Anu Ahokas ja Mari Walls. Varajäseninä jatkavat Jouni Hakala ja Kari Välimäki.

Varman hallituksen kokoonpano 1.1.2023

Riku Aalto, Teollisuusliitto ry:n puheenjohtaja

Anu Ahokas, StaffPoint-konsernin konsernijohtaja

Jaakko Eskola

Ari Kaperi

Jyri Luomakoski

Petri Niemisvirta, Mandatum-konsernin toimitusjohtaja

Teo Ottola, Konecranes Oyj:n finanssijohtaja

Antti Palola, STTK ry:n puheenjohtaja

Risto Penttinen, Uniper SE:n johtaja

Pekka Piispanen, Akava ry:n johtaja

Saana Siekkinen, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:n johtaja

Mari Walls, Tampereen yliopiston rehtori

Varajäsenet:

Jouni Hakala, Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton (TT-) säätiön asiamies, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry

Jari Elo, Suomen Ekonomit ry:n toiminnanjohtaja

Kari Välimäki, Rud Pedersen Public Affairsin Senior Advisor

Hallitus valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa 15.12.2022 pidettävässä kokouksessaan.

Hallintoneuvosto päätti korottaa hallituksen palkkioita vuoden 2023 alusta lukien.
Vuosipalkkio on puheenjohtajalle 49 160 euroa (nykyisin 48 195 euroa), varapuheenjohtajille 34 960 euroa (nykyisin 34 272 euroa), tarkastusvaliokunnan puheenjohtajalle 34 960 euroa (nykyisin 34 272 euroa), jäsenille 19 670 euroa (nykyisin 19 278 euroa) ja varajäsenille 14 200 euroa (nykyisin 13 923 euroa). Kokouspalkkio on 625 euroa (nykyisin 612 euroa). Palkkioita on viimeksi korotettu vuonna 2021.

Hallituksen jäsenet on vakuutettu työntekijän eläkelain 8 §:n mukaisesti, minkä perusteella palkkiokorvauksesta maksetaan TyEL-maksu.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 945 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2021 Varman maksutulo oli 5,6 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,2 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2022 lopussa 56,4 miljardia euroa.