Varman hallitukseen valittiin uusia jäseniä

Varman hallintoneuvosto valitsi kokouksessaan 2.12.2020 kaksi uutta jäsentä yhtiön hallitukseen 1.1.2021 alkaen.

Uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin Wärtsilä Oyj Abp:n konsernijohtaja Jaakko Eskola. Varajäseneksi valittiin Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johtaja Jouni Hakala.

Hallituksen jäsenen Kai Telanteen sekä varajäsenen Ilkka Oksalan toimikaudet päättyvät 31.12.2020.

Erovuorossa olleista jäsenistä Varman hallituksessa jatkavat Teollisuusliitto ry:n puheenjohtaja Riku Aalto, Uponor Oy:n toimitusjohtaja Jyri Luomakoski sekä Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiön toimitusjohtaja Petri Niemisvirta.

Varman hallituksen kokoonpano 1.1.2021

• Riku Aalto, Teollisuusliitto ry:n puheenjohtaja
  • Eila Annala, Hammake Oy:n hallituksen puheenjohtaja
  • Jaakko Eskola, Wärtsilä Oyj Abp:n konsernijohtaja
  • Rolf Jansson, VR Groupin toimitusjohtaja
  • Ari Kaperi, Nordea Bank Oyj:n konsernin luottoriskeistä vastaava johtaja ja Suomen maajohtaja
  • Jyri Luomakoski, Uponor Oyj:n toimitusjohtaja
  • Petri Niemisvirta, Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiön toimitusjohtaja
  • Jari Paasikivi, Oras Invest Oy:n hallituksen puheenjohtaja
  • Antti Palola, STTK ry:n puheenjohtaja
  • Pekka Piispanen, Akava ry:n johtaja
  • Saana Siekkinen, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:n johtaja
  • Mari Walls, Tampereen yliopiston rehtori

Varajäsenet:

• Jouni Hakala, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johtaja
  • Risto Penttinen, Fortum Oyj:n johtaja (Strategy, People and Performance)
  • Timo Saranpää, Suomen Ekonomit ry:n puheenjohtaja

Hallitus valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa 16.12. pidettävässä kokouksessaan.

Hallintoneuvosto päätti korottaa hallituksen palkkioita vuoden 2021 alusta lukien. Vuosipalkkio on puheenjohtajalle 48 195 euroa (nykyisin 47 250 euroa), varapuheenjohtajille sekä tarkastusvaliokunnan puheenjohtajalle 34 272 euroa (nykyisin 33 600 euroa), jäsenille 19 278 euroa (nykyisin 18 900 euroa) ja varajäsenille 13 923 euroa (nykyisin 13 650 euroa). Palkkioita on korotettu viimeksi vuonna 2018.

Hallituksen jäsenten kokouspalkkio 612 euroa. Kokouspalkkio maksetaan hallituksen ja sen puheenjohtajiston erillisistä kokouksista, nimitys- ja palkkiovaliokunnan, tarkastusvaliokunnan ja vaalivaliokunnan kokouksista sekä hallintoneuvoston valvontatoimen kokouksista ja osallistumisista hallintoneuvoston kokouksiin.

Hallituksen jäsenet on vakuutettu työntekijän eläkelain 8 §:n mukaisesti, minkä perusteella palkkiokorvauksesta maksetaan TyEL-maksu.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2020 lopussa 46,8 miljardia euroa.

Varma teki 240 miljoonan dollarin sijoituksen vastuullisuusrahastoon kehittyville markkinoille20.1.2021 10:25:26 EETTiedote

Työeläkeyhtiö Varma teki 240 miljoonan dollarin (noin 196 miljoonan euron) sijoituksen Nordean vastuullisen sijoittamisen rahastoon, joka sijoittaa kehittyville markkinoille. Sijoitus tehtiin, koska se tukee Varman ilmastotavoitteiden ja sekä Varmalle tärkeiden YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämistä. Ympäristö- ja muiden vastuullisuusnäkökohtien huomioiminen on erityisen tärkeää kehittyvillä markkinoilla.

Varma tarkensi sijoituskohteisiin vaikuttamisen tapojaan: vastuuton toiminta voi viedä tarkkailuun tai mustalle listalle  10.12.2020 09:09:49 EETTiedote

Työeläkeyhtiö Varma tarkensi sijoituskohteisiin vaikuttamisen keinojaan, jotta se pystyisi puuttumaan vastuuttomaan toimintaan ja toisaalta edistämään vastuullisuutta yritysten liiketoiminnassa. Varma luokittelee kansainvälisiä normeja rikkovat sijoituskohteet nyt kolmeen eri kategoriaan, joista vakavimmassa yritys voi joutua mustalle listalle, ellei se pysty riittävästi korjaamaan toimintaansa. Toiseksi vakavimman kategorian rikkomukset otetaan mukaan Varman omaan vaikuttamisprosessiin.

Varma etenee tiedolla johtamisessa ottamalla käyttöön uuden ennustemallin työkyvyttömyysriskin tunnistamiseen1.12.2020 07:38:18 EETTiedote

Varma on kehittänyt ennustemallin työkyvyttömyysriskin tunnistamiseen. Pystymme nyt aikaisempaa paremmin arvioimaan datalähtöisesti työkyvyttömyysriskin määrää asiakasyrityksissämme. Asiakkaillemme tämä näkyy tarkempana työkyvyttömyysriskin tunnistamisena, Varman tuen parempana kohdentamisena ja näin parempana vaikuttavuutena sekä myöhemmin kokonaan uusina datalähtöisinä palveluina.