Varman omistamasta Annankadun toimistokohteesta kokoushotelli – vuokralaiseksi tulee Scandic

Varma on tehnyt pitkäaikaisen vuokrasopimuksen Helsingin Annankadulla olevasta kohteesta Scandic Hotelsin kanssa. Kohde peruskorjataan täysin nykyaikaiseksi 350 huoneen kokoushotelliksi. Vuokrattavaa pinta-alaa on noin 22 000 neliötä.

Osoitteessa Annankatu 18 toimii tällä hetkellä Euroopan kemikaalivirasto ECHA, jonka vuokrasopimus päättyy vuoden lopussa ja virasto muuttaa uusiin tiloihin. Scandic Avenue -kokoushotelliksi muutettava Annankadun kiinteistö modernisoidaan vastaamaan nykyaikaisia teknisiä ja energiatehokkaita ratkaisuja.

– Annankatu 18 on Varmalle historiallinen osoite, sillä useissa vaiheissa laajennettu kiinteistö on toiminut pitkään myös Varman omassa käytössä. On hienoa, että voimme peruskorjata kohteen uuteen arvoiseensa käyttöön hotelliksi, joka tuottaa meille pitkäjänteistä vakaata vuokrakassavirtaa, kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi sanoo.

Keskeisellä paikalla Vanhan kirkkopuiston laidalla Helsingin keskustassa sijaitsevan Annankadun kohteen nykyiset rakennukset on rakennettu vuonna 1920. Historiallisesti arvokkaan rakennuksen julkisivun selkeät ja tunnistettavat koristeet hyödynnetään hotellin identiteetin rakentamisessa. Tontilla sijaitsevat kadunvarsirakennukset on suojeltu asemakaavalla.

Alun perin Tilgmann Oy:n kirjapainoksi rakennetussa kohteessa toimi Varman pääkonttori vuosina 1980–2008. Rakennukseen tehtiin peruskorjaus ja laajennus 1970-luvun lopussa. Kun Varman pääkonttori siirtyi Salmisaareen 2008, kiinteistö muutettiin Euroopan kemikaaliviraston toimistorakennukseksi.

– Helsingistä on puuttunut laajempi kokoushotelli jo jonkin aikaa. Scandic Avenue pystyy palvelemaan Helsingin kasvavia matkailijamääriä samalla kun saamme avatuksi ydinkeskustaan keskeiselle paikalle uudenlaisen tapahtumapaikan, Scandicin toimitusjohtaja Aki Käyhkö sanoo.

– Toivotamme Scandicin tervetulleeksi Annankadulle. Kiinteistöjen pitkät elinkaaret ja mahdollisuus muuntaa kohteitamme vaihtuviin käyttötarkoituksiin ovat Varmalle tärkeitä arvoja vastuullisena kiinteistösijoittajana, sanoo Varman toimitilajohtaja Toni Pekonen.

Rakennuksen peruskorjaus alkaa keväällä 2020, ja sen on tarkoitus valmistua kesällä 2022. Kiinteistölle tullaan hakemaan BREEAM-ympäristösertifikaatti.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2019 lopussa 46,5 miljardia euroa.

Ennakkokutsu Varman puolivuositulosinfoon 21.8.202014.7.2020 12:19:05 EESTKutsu

Hyvä taloustoimittaja, Varma julkistaa puolivuosituloksensa 2020 perjantaina 21.8.2020 klo 9.00-10.00 mediatilaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Varman toimistolla osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki sekä samanaikaisesti etäyhteydellä. Merkitsethän päivän jo nyt kalenteriin. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee tilaisuudessa Varman puolivuosituloksen ja kertoo talouden näkymistä, ja sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä kertoo Varman sijoitussalkun kehittymisestä ja markkinanäkymistä koronapandemian mullistamassa sijoitusympäristössä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Voit ilmoittautua jo tilaisuuteen Voit jo nyt ilmoittautua tilaisuuteen viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029 (tavoitettavissa 24.7. saakka ja 4.8. alkaen). Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen paikan päällä Varman toimistolla vai etäyhteydellä. Lähetämme uuden kutsun lähemp

Drawing inspiration from the forest, Spring wins architectural competition for Katajanokan Laituri24.6.2020 14:02:01 EESTPress release

Proposal Spring by Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy has won the architectural competition for timber office premises planned in Katajanokka. The carbon neutral building, named Katajanokan Laituri and owned by Varma, will house Stora Enso’s head office, a hotel and other business facilities. In its selection of the winner, the jury emphasised, among other things, the versatile uses offered to citizens in the building.

Metsästä innoitusta ammentava Spring voitti Katajanokan Laiturin arkkitehtuurikilpailun24.6.2020 14:00:08 EESTTiedote

Katajanokalle suunnitteilla olevasta puisesta toimitilasta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun on voittanut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n työ Spring. Katajanokan Laituriksi nimettyyn ja Varman omistamaan hiilineutraaliin rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä muita toimitiloja. Voittajan valinnassa painotetiin muun muassa rakennuksen kaupunkilaisille tarjoamia hyviä käyttömahdollisuuksia.

Työn murros edellyttää uudenlaisia keinoja työkyvyttömyysriskin hallintaan22.6.2020 07:36:27 EESTTiedote

Työelämässä on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä, mutta samalla tutkimukset antavat huolestuttavia signaaleja työkyvyn haasteista. Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet, mielenterveyden ongelmat kasvaneet ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kääntynyt kasvuun. Varman Tietoa työkyvystä -raporttisarjan ensimmäinen osa Työn murros ja työkyky – näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi kokoaa yhteen työkykyyn ja työkyvyttömyy­teen liittyvää tutkimustietoa sekä tarjoaa myös uusia käytännön työvälineitä työkyvyn edistämisen asiantuntijoille.