Varman puisen toimitilan päävuokralaiseksi Stora Enso – Katajanokan tontista arkkitehtuurikilpailu

Varma käynnistää kansainvälisenä arkkitehtuurikutsukilpailuna toteutettavan uuden puurakenteisen toimitilahankkeen suunnittelun Katajanokanlaituriin. Uusiutuvasta luonnonmateriaalista rakennettavaan toimitilarakennukseen valmistuvat nykyaikaiset tilat Stora Enson uudelle pääkonttorille. Varmalla on suunnitelmissa sijoittaa rakennukseen myös hotelli.

Varman puurakenteinen toimitila nousee  osoitteeseen Katajanokanlaituri 4.
Varman puurakenteinen toimitila nousee osoitteeseen Katajanokanlaituri 4.

Varma tavoittelee puurakenteisesta toimitilahankkeesta noin 20 000 neliön kokonaisuutta, josta Stora Enson käyttöön tulevien tilojen koko on noin 5 500 neliötä. Varma on aloittanut rakennukseen sijoittuvan hotelliyrittäjän etsinnän. Hotellin ja Stora Enson pääkonttorin lisäksi rakennukseen tulee toimistotiloja muille yrityksille ja palveluntarjoajille.

– Vastuullisena kiinteistöjen omistajana haluamme edistää puurakentamista. Puu pienentää kiinteistöjen hiilijalanjälkeä ja tukee myös hiilineutraaliustavoitteitamme. Katajanokan lisäksi meillä on suunnitteilla puurakenteinen toimistotalo Keilaniemen Portti, jonka rakentaminen on tarkoitus käynnistää 2020. Olemme iloisia, että saamme tehdä yhteistyötä Stora Enson kanssa, joka on puurakenteisen hankkeen toteuttamiseen paras mahdollinen kumppani, kiinteistöistä vastaava sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi sanoo.

– Uusiutuvien materiaalien yhtiönä me Stora Ensossa haluamme pääkonttorimme sijaitsevan vastuullisesta ja uusiutuvasta puusta toteutetussa rakennuksessa. On hienoa olla osana toteuttamassa modernia maailmanluokan puurakentamista Helsinkiin ja luomassa samalla ensiluokkaisia työtiloja henkilöstöllemme, Stora Enson Suomen maajohtaja Seppo Parvi sanoo.

Tontin osoite on Katajanokanlaituri 4. Varma ja Stora Enso tekevät tilojen käytöstä pitkäaikaisen vuokrasopimuksen. Vastuullisuusnäkökulmat laajasti huomioivalle rakennukselle tullaan hakemaan LEED Platinum -ympäristösertifikaatti.

Kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu huomioi arvokkaan rantatontin

Katajanokan hankkeesta järjestetään kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu kutsukilpailuna, millä halutaan varmistaa rakennuksen korkea arkkitehtoninen laatu ja hankekokonaisuuden suunnittelu avoimesti. Rakennuksen suunnittelussa otetaan huomioon merellisen rantaviivan asettamat maisemalliset vaatimukset, kulkureitit, ympäristö ja tontin keskeinen sijainti. Hanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Stora Enson ja Helsingin kaupungin kanssa.

– Helsingille tämä on hyvin kannatettava hanke ja merkittävänä toimitilahankkeena tukee Helsingin keskustan elinvoimaa. Korkeatasoinen puuarkkitehtuurikohde on hyvin linjassa kaupungin kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden kanssa. Mielestäni on tärkeä pitää huolta siitä, että arvokkaalle tontille tuleva rakennus luo myös viihtyisää ja elävää kaupunkitilaa, sanoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Asemakaavoitus käynnistyy vuoden vaihteessa. Kaavan valmistelu ja arkkitehtuurikilpailu ajoitetaan niin, että avoin ja osallistava keskustelu kilpailuehdotuksista toteutuu. Rakennuksen on tarkoitus valmistua 2023.

Lisätietoja:

Ilkka Tomperi, sijoitusjohtaja, kiinteistösijoitukset, Varma, puh. 050 379 1903

Marjut Tervola, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 045 673 0120

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Stora Enso, puh. 040 832 7458

Heikki Mäntymäki, viestintäpäällikkö, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala, puh. 050 413 1729

Varman puurakenteinen toimitila nousee  osoitteeseen Katajanokanlaituri 4.
Varman puurakenteinen toimitila nousee osoitteeseen Katajanokanlaituri 4.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2019 lopussa 47,4 miljardia euroa. www.varma.fi

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 10,5 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Ennakkokutsu Varman puolivuositulosinfoon 21.8.202014.7.2020 12:19:05 EESTKutsu

Hyvä taloustoimittaja, Varma julkistaa puolivuosituloksensa 2020 perjantaina 21.8.2020 klo 9.00-10.00 mediatilaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Varman toimistolla osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki sekä samanaikaisesti etäyhteydellä. Merkitsethän päivän jo nyt kalenteriin. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee tilaisuudessa Varman puolivuosituloksen ja kertoo talouden näkymistä, ja sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä kertoo Varman sijoitussalkun kehittymisestä ja markkinanäkymistä koronapandemian mullistamassa sijoitusympäristössä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Voit ilmoittautua jo tilaisuuteen Voit jo nyt ilmoittautua tilaisuuteen viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029 (tavoitettavissa 24.7. saakka ja 4.8. alkaen). Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen paikan päällä Varman toimistolla vai etäyhteydellä. Lähetämme uuden kutsun lähemp

Drawing inspiration from the forest, Spring wins architectural competition for Katajanokan Laituri24.6.2020 14:02:01 EESTPress release

Proposal Spring by Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy has won the architectural competition for timber office premises planned in Katajanokka. The carbon neutral building, named Katajanokan Laituri and owned by Varma, will house Stora Enso’s head office, a hotel and other business facilities. In its selection of the winner, the jury emphasised, among other things, the versatile uses offered to citizens in the building.

Metsästä innoitusta ammentava Spring voitti Katajanokan Laiturin arkkitehtuurikilpailun24.6.2020 14:00:08 EESTTiedote

Katajanokalle suunnitteilla olevasta puisesta toimitilasta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun on voittanut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n työ Spring. Katajanokan Laituriksi nimettyyn ja Varman omistamaan hiilineutraaliin rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä muita toimitiloja. Voittajan valinnassa painotetiin muun muassa rakennuksen kaupunkilaisille tarjoamia hyviä käyttömahdollisuuksia.

Työn murros edellyttää uudenlaisia keinoja työkyvyttömyysriskin hallintaan22.6.2020 07:36:27 EESTTiedote

Työelämässä on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä, mutta samalla tutkimukset antavat huolestuttavia signaaleja työkyvyn haasteista. Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet, mielenterveyden ongelmat kasvaneet ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kääntynyt kasvuun. Varman Tietoa työkyvystä -raporttisarjan ensimmäinen osa Työn murros ja työkyky – näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi kokoaa yhteen työkykyyn ja työkyvyttömyy­teen liittyvää tutkimustietoa sekä tarjoaa myös uusia käytännön työvälineitä työkyvyn edistämisen asiantuntijoille.