Varman sijoitukset tuottivat 8,8 % eli 3,9 miljardia euroa

Varman sijoitukset toivat tammi–syyskuussa vahvan 8,8 %:n sijoitustuoton. Sijoitukset tuottivat 3,9 miljardia euroa ja sijoitusten markkina-arvo nousi 47,4 miljardiin euroon.

Tammi–syyskuu oli Varman tuottoisin kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen jakso 10 vuoden takaisen finanssikriisin jälkeen.

– Sijoitusmarkkinoilla vuosi on ollut hyvä. Eläkesijoittajan kannalta kulunut kymmenen vuotta on ollut poikkeuksellisen pitkä yhtäjaksoisen nousun kausi, mikä on nostanut merkittävästi suomalaista eläkevarallisuutta, Varman toimitusjohtaja Risto Murto sanoo.

Sijoitustuotto oli 8,8 (3,5) % ja sijoitusten markkina-arvo 47,4 (46,9) miljardia euroa. Vakavaraisuuspääomaa vahvistui 11,3 (9,6 vuoden alussa) miljardiin euroon. Erityisen hyvin tuottivat osakkeet 16,3 (6,6) %, joista noteeratut osakkeet 18,0 (5,5) %. Myös korkosijoitusten tuotot kehittyivät suotuisasti ja toivat 4,2 (-1,2) %:n tuoton. Pääomasijoitusten tuotto oli 11,9 (12,2) %, hedgesijoitusten 3,6 (4,9) % ja kiinteistösijoitusten 2,6 (4,0) %.

– Vaikka talouskasvun ja poliittisen ympäristön epävarmuus on kasvanut, riskipitoisena omaisuuslajina pidettyjen osakkeiden kehitys on ollut positiivista ja sijoitusmarkkina on pysynyt rauhallisena. Keskuspankit ovat ryhtyneet toimenpiteisiin avittaakseen hidastuvaa talouskasvua rahapolitiikalla, sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä sanoo.

– Suomen talousnäkymiä painavat kauppasodat ja kansainvälinen teollisuustaantuma. Nämä eivät ole merkittävästi tarttuneet Suomeen, mutta riskit talouskasvun hidastumiseen ovat ilmeiset. Etenkin kauppasodasta uhkaa jäädä pitkäaikaisia vaikutuksia suomalaisten yritysten toimintaympäristöön, vaikka sopimuksia kauppaneuvotteluissa saataisiinkin loppuvuodesta aikaan, Risto Murto sanoo.

PRI nosti Varman vastuullisten sijoittajien kärkijoukkoon

Vastuullista sijoittamista edistävä, YK:n alainen PRI (Principles for Responsible Investment) nosti Varman vastuullisten sijoittajien kärkijoukkoon kansainvälisessä arvioinnissa. PRI tunnisti sijoittajia, joilla oli erinomaiset käytännöt vastuullisesta sijoittamisesta, kun ne valitsevat ulkoisia varainhoitajia ja arvioivat niiden toimintaa.

Varman kehittämä vastuullinen pörssinoteerattu rahasto (ETF) listattiin Lontoon pörssiin. ETF on luotu yhdessä varainhoitoyhtiö LGIM:n ja indeksisijoittamiseen erikoistuneen sijoituspalveluyhtiö Foxberryn kanssa. Varman suunnittelema ETF seuraa eurooppalaisia osakkeita vastuullisuusnäkökulmat laajasti huomioiden.

Varma osallistui ensimmäisen kerran kiinteistöjen vastuullisuuden GRESB-arviointiin (Global Real Estate Sustainability Benchmark) ja sai tulokseksi 68 pistettä, joka oikeutti kahteen tähteen viidestä. GRESB:issa arvioidaan kiinteistöjen vastuullisuutta koko suoran kiinteistösalkun tasolla.

Varma on edelleen työeläkealan tehokkain yhtiö

Uusia eläkepäätöksiä annettiin syyskuun loppuun mennessä 16 700, mikä on 1,3 % viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän. Eläkelajeista osittaisen vanhuuseläkkeen suosio kasvoi jälleen. Hakemuksia osittaiselle vanhuuseläkkeelle tuli 1 746 (1 448) kappaletta, yli viidennes enemmän kuin vuotta aiemmin.

Työkyvyttömyyseläkehakemusten kasvu jatkui viime vuonna hakemusmäärissä tapahtuneen käänteen jälkeen. Hakemuksia tuli kaikkiaan tammi–syyskuussa 9 506 (8 826) kappaletta, mikä on 8 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Varma maksoi eläkkeitä tammi–syyskuussa yhteensä 4,3 (4,1) miljardia euroa.

Varmaan on siirtynyt tammi–syyskuun aikana TyEL-maksutuloa 41 miljoonaa euroa muista eläkeyhtiöistä.  Työkykyjohtamisen palveluja on uudistettu lisäämällä digitaalisia palveluja ja huomioimalla entistä paremmin työelämän muutokset. Tehokkuus säilyi hyvänä, ja Varma on työeläkealan tehokkain yhtiö. Varma käytti liikekuluihin tarkoitetusta hoitokustannusosasta 66 %.

Varmassa oli syyskuun lopussa vakuutettuna 557 000 (560 000 vuoden alussa) työntekijää ja yrittäjää sekä 343 000 (343 000 vuoden alussa) eläkkeensaajaa.

Varma on uudistanut strategiansa vuosille 2020–2025. Varman perustehtävä on eläkkeiden turvaaminen. Varma tarjoaa asiakkailleen työeläkealan parhaat asiakashyvitykset ja palvelut.

–  Työeläkevakuutusyhtiönä meillä on selkeä perustehtävä: vastaamme osana suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää Varmassa vakuutettujen työntekijöiden ja yrittäjien lakisääteisestä eläketurvasta. Haluamme tarjota yrityksille kilpailukykyisen vaihtoehdon järjestää työntekijöiden eläketurva niin, että se tukee myös pitempiä työuria, Risto Murto sanoo.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2019 lopussa 47,4 miljardia euroa.

Ennakkokutsu Varman puolivuositulosinfoon 21.8.202014.7.2020 12:19:05 EESTKutsu

Hyvä taloustoimittaja, Varma julkistaa puolivuosituloksensa 2020 perjantaina 21.8.2020 klo 9.00-10.00 mediatilaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Varman toimistolla osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki sekä samanaikaisesti etäyhteydellä. Merkitsethän päivän jo nyt kalenteriin. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee tilaisuudessa Varman puolivuosituloksen ja kertoo talouden näkymistä, ja sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä kertoo Varman sijoitussalkun kehittymisestä ja markkinanäkymistä koronapandemian mullistamassa sijoitusympäristössä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Voit ilmoittautua jo tilaisuuteen Voit jo nyt ilmoittautua tilaisuuteen viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029 (tavoitettavissa 24.7. saakka ja 4.8. alkaen). Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen paikan päällä Varman toimistolla vai etäyhteydellä. Lähetämme uuden kutsun lähemp

Drawing inspiration from the forest, Spring wins architectural competition for Katajanokan Laituri24.6.2020 14:02:01 EESTPress release

Proposal Spring by Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy has won the architectural competition for timber office premises planned in Katajanokka. The carbon neutral building, named Katajanokan Laituri and owned by Varma, will house Stora Enso’s head office, a hotel and other business facilities. In its selection of the winner, the jury emphasised, among other things, the versatile uses offered to citizens in the building.

Metsästä innoitusta ammentava Spring voitti Katajanokan Laiturin arkkitehtuurikilpailun24.6.2020 14:00:08 EESTTiedote

Katajanokalle suunnitteilla olevasta puisesta toimitilasta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun on voittanut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n työ Spring. Katajanokan Laituriksi nimettyyn ja Varman omistamaan hiilineutraaliin rakennukseen tulee Stora Enson pääkonttori, hotelli sekä muita toimitiloja. Voittajan valinnassa painotetiin muun muassa rakennuksen kaupunkilaisille tarjoamia hyviä käyttömahdollisuuksia.

Työn murros edellyttää uudenlaisia keinoja työkyvyttömyysriskin hallintaan22.6.2020 07:36:27 EESTTiedote

Työelämässä on tapahtunut paljon myönteistä kehitystä, mutta samalla tutkimukset antavat huolestuttavia signaaleja työkyvyn haasteista. Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet, mielenterveyden ongelmat kasvaneet ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kääntynyt kasvuun. Varman Tietoa työkyvystä -raporttisarjan ensimmäinen osa Työn murros ja työkyky – näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi kokoaa yhteen työkykyyn ja työkyvyttömyy­teen liittyvää tutkimustietoa sekä tarjoaa myös uusia käytännön työvälineitä työkyvyn edistämisen asiantuntijoille.