Varman tammi-syyskuun 2020 osavuositulos: Varman sijoitustuotot jatkoivat elpymistään - Suomen työllisyyden kehitys on eläkejärjestelmälle toteutuneita tuottojakin kriittisempi asia

Työeläkeyhtiö Varman sijoitustuotot jatkoivat elpymistään vuoden kolmannella neljänneksellä alkuvuoden rajusta koronan aiheuttamasta kurssilaskusta. Sijoitusten markkina-arvo nousi 1,5 miljardilla eurolla kesäkuun loppuun verrattuna ja oli syyskuun lopussa 46,8 miljardia euroa. Toimitusjohtaja Risto Murron mukaan eläkejärjestelmälle toteutuneita tuottojakin kriittisempi kysymys on Suomen talouden kasvu ja työllisyyden kehitys.

Varman sijoitustuotot jatkoivat heinä-syyskuussa toisella vuosineljänneksellä alkanutta elpymistään. Sijoitusten markkina-arvo nousi 1,5 miljardilla eurolla eli 3,3 prosentilla vuoden toiseen neljännekseen verrattuna ja oli 46,8 (47,4) miljardia euroa. Sijoitusten tuotto oli tammi-syyskuussa -2,6 (8,8) prosenttia, kun se vuoden ensimmäisellä puoliskolla oli -5,7 prosenttia.

– Vuosi on ollut eläkesijoittajalle hyvin ristiriitainen. Reaalitalous ja yhteiskunnat maailmanlaajuisesti ovat koronan vuoksi syvässä kriisissä, mutta sijoitusmarkkinoiden kehitys on ollut maltillista. Tämä näkyi myös Varman sijoitustuotoissa. Tällä hetkellä eläkejärjestelmälle kriittisin kysymys on Suomen talouden kasvu ja työllisyyden kehitys eivätkä toteutuneet sijoitustuotot, sanoo Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

Sijoitustoiminnan riskipuskurina toimiva vakavaraisuuspääoma pysyi vahvalla tasolla. Vakavaraisuuspääoma nousi vuoden kolmannella neljänneksellä 0,9 miljardilla eurolla kesäkuun loppuun verrattuna ja oli 9,7 (11,6 vuoden alussa) miljardia euroa. Vakavaraisuusaste oli 125,7 (130,8 vuoden alussa) prosenttia.

Kiinteistösijoitukset toivat positiivista tuottoa

Varman sijoitustuotot jatkoivat elpymistään kolmannella vuosineljänneksellä, mutta tammi-syyskuun tuotot jäivät vielä negatiivisiksi. Negatiiviseen tuottoon vaikuttivat eniten noteeratut osakkeet sekä hedgerahastosijoitusten hidas toipuminen.

– Nostimme hieman sijoitustemme osakepainoa kesäkuun lopun tilanteesta lähemmäksi viime vuosien normaalitasoa. Yhdysvaltojen osakemarkkinan lisäksi myös Helsingin pörssi pärjäsi hyvin, ja yrityslainamarkkinoiden tuototkohenivat osakemarkkinan vanavedessä, sanoo Varman sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä.

Varman sijoituksista parhaiten tuottivat kiinteistösijoitukset,1,2 (2,6) prosenttia. Niiden tuottoa painoi kolmannella neljänneksellä kirjattu negatiivinen arvonmuutos,19 miljoonaa euroa, sekä koronakriisin seurauksena liiketila- ja hotellivuokralaisille myönnetyt vuokravapaat ja maksuaikajärjestelyt. Osakesijoitusten tuotto parantui kesäkuun lopun tilanteesta, mutta oli vielä negatiivinen, -3,2 (16,3) prosenttia. Noteerattujen osakkeiden tuotto oli -4,3 (18,0) prosenttia ja korkosijoitusten 0,0 (4,2) prosenttia. Muiden sijoitusten tuotto oli -6,4 (3,3) prosenttia, joista hedgerahastosijoitusten -5,4 (3,6) prosenttia.

– Yritysten tuloksentekokykyyn vaikuttaa loppuvuonna se, kuinka laajasti koronan leviämistä estävät toimenpiteet vaikuttavat taloudelliseen aktiviteettiin ja ennen kaikkea kulutuskysyntään. Keskuspankkien ja valtioiden elvytyksestä huolimatta sijoitusmarkkina ei ole täysin immuuni koronan leviämiselle. Myös Yhdysvaltain vaalien lopputulokset vaikuttavat sijoitusmarkkinoiden lähiaikojen tunnelmaan, Rytsölä jatkaa.

Korona aiheuttaa vakavan riskin kotimaiselle palvelusektorille

Yritysten ja yrittäjien tilanne parantui vuoden kolmannella neljänneksellä alkuvuoden koronapudotuksesta. Toimintansa lopettaneita yrityksiä oli vähemmän kuin viime vuonna, ja yrittäjät tekivät muutoksia YEL-vakuutuksen työtuloihin vähemmän kuin keväällä.Myös TyEL-vakuutuksen palkkasumma nousi kevään pudotuksen jälkeen edellisvuoden kolmannen vuosineljänneksen tasolle.

– Varmassa asiakasyritysten pahimmat skenaariot eivät näkyneet alkuvuonna. Valitettavasti kriisi on kuitenkin pitkittynyt erityisesti matkailu- ja ravintola-aloilla, ja talvesta on tulossa vaikea. Korona aiheuttaa vakavan riskin kotimaiselle palvelusektorille, Risto Murto sanoo.

Varman asiakkaiden koronapandemian vuoksi lykkäämistä YEL-maksuista 93 prosenttia ja TyEL-maksuista 79 prosenttia oli maksettu syyskuun loppuun mennessä. Asiakkailla oli mahdollisuus siirtää maalis-kesäkuussa erääntyneiden TYEL- ja YEL-vakuutusmaksujen maksamista 1–3 kuukaudella eteenpäin pandemian vuoksi ja lykättyjen maksujen maksaminen alkoi kesällä.

Varma voitti katsauskaudella uutta vakuutusmaksutuloa yhteensä 136 (104) miljoonaa euroa. Tämä sisältää uusmyynnin ja muista eläkelaitoksista siirtyneen maksutulon nettovaikutuksen.

Varma toistamiseen PRI:n vastuullisen sijoittamisen kärkijoukkoon

Vastuullista sijoittamista edistävä, YK:n alainen Principles for Responsible Investment (PRI) nosti toistamiseen arviossaan Varman vastuullisten sijoittajien kansainväliseen kärkijoukkoon eli Leaders’ Groupiin. Tänä vuonna PRI vertaili sijoittajia ilmastoraportoinnissa, ja arvion mukaan Varmalla on erinomaiset käytännöt ilmastoraportoinnin toteuttamisessa.

Varma on kehittänyt vastuullisiin kohteisiin sijoittavaa osakesalkkuaan, jotta se vastaisi paremmin Varman ilmastotavoitteisiin sekä edistäisi YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Edistettävinä teemoina ovat mm. ilmastonmuutoksen hillintä ja vastuullinen kuluttaminen. Salkun tavoitekoko on pitkällä aikavälillä 500–1 000 miljoonaa euroa.

Varmassa oli syyskuun lopussa vakuutettuna 553 000 (542 000 vuoden alussa) työntekijää ja yrittäjää sekä 343 000 (344 000 vuoden alussa) eläkkeensaajaa.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2020 lopussa 46,8 miljardia euroa.

Varmas delårsresultat januari–september 2020: Fortsatt återhämtning för Varmas placeringsintäkter – Finlands sysselsättningsutveckling är viktigare för pensionssystemet än placeringarnas avkastning30.10.2020 11:07:54 EETTiedote

Arbetspensionsbolaget Varmas placeringsintäkter fortsatte att återhämta sig under årets tredje kvartal efter vårens dramatiska kursras till följd av coronakrisen. Placeringarnas marknadsvärde ökade med 1,5 miljarder euro jämfört med slutet av juni och uppgick vid utgången av september till 46,8 miljarder euro. Enligt verkställande direktör Risto Murto är Finlands ekonomiska tillväxt och sysselsättningsutveckling ännu viktigare faktorer för pensionssystemet än pensionsplaceringarnas avkastning.

Varma’s interim result for January–September 2020: Varma’s investment returns continued to recover – the development of employment in Finland is even more critical to the pension system than realised returns30.10.2020 11:03:31 EETPress release

Varma’s investment returns continued to recover in the third quarter from the abrupt fall in share prices caused by the coronavirus crisis early in the year. The market value of the investments increased by EUR 1.5 billion compared to the situation at the end of June and totalled EUR 46.8 billion at the end of September. According to President and CEO Risto Murto, an issue that is even more critical for the pension system than realised returns is the development of employment.

Muistutuskutsu Varman osavuosituloksen infoon 30.10.202027.10.2020 10:44:48 EETKutsu

Hyvä taloustoimittaja, Vielä ehdit ilmoittautua Varman tammi-syyskuun osavuosituloksen 2020 infoon, joka pidetään perjantaina 30.10. klo 11.00 alkaen. Mediatilaisuus järjestetään Varman toimistolla osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee tilaisuudessa Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä, ja sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä kertoo Varman sijoitussalkun kehittymisestä ja markkinanäkymistä koronapandemian keskellä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 28.10. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 28.10. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen paikan päällä Varman toimistolla vai etäyhteydellä sekä mahdollisesta erikoisruokavaliostasi. Lähetämme linkin etäinfoo

Kutsu Varman osavuosituloksen infoon 30.10.202019.10.2020 11:28:18 EESTTiedote

Hyvä taloustoimittaja, Varma julkistaa tammi-syyskuun 2020 tuloksensa perjantaina 30.10.2020 klo 11.00 alkaen mediatilaisuudessa. Tilaisuus järjestetään Varman toimistolla osoitteessa Salmisaarenranta 11, Helsinki. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee tilaisuudessa Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä, ja sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä kertoo Varman sijoitussalkun kehittymisestä ja markkinanäkymistä koronapandemian keskellä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 28.10. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 28.10. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä mahdollisesta erikoisruokavaliostasi ja oletko osallistumassa tilaisuuteen paikan päällä Varman toimistolla vai etäyhteydellä. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lä