Varman uudistettu kestävän kehityksen osakesalkku edistää YK:n tavoitteita ja omia ilmastotavoitteitaan

Työeläkeyhtiö Varma uudistaa vastuullisiin sijoituskohteisiin sijoittavan osakesalkkunsa, jotta salkku vastaisi paremmin Varman sijoitustoiminnan ilmastotavoitteisiin sekä edistäisi valittuja YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Valittuina teemoina ovat mm. ilmastonmuutoksen torjunta ja vastuullinen kuluttaminen. Salkun tavoitekoko on pitkällä aikavälillä 500-1 000 miljoonaa euroa.

Varman uudistetun kestävän kehityksen osakesalkun rakennus on parhaillaan käynnissä ja sijoituskohteiksi valitaan yhtiöitä, jotka edistävät Varman valitsemia YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (SDG) ja edesauttavat Varmaa pääsemään omiin vastuullisen sijoittamisen tavoitteisiinsa.

– Ensimmäiset sijoitukset osakesalkusta tehtiin kesäkuussa. Tällä hetkellä salkun koko on 250 miljoonaa euroa, ja se pitää sisällään sijoituksia 150 yhtiöön. Koko salkun tavoitekoko on pitkällä aikavälillä 500-1 000 miljoonaa euroa markkinatilanteesta riippuen, sanoo Varman salkunhoitaja Kaisa Ojainmaa.

Sijoituskohteiden teemoiksi YK:n kestävän kehityksen tavoitteista on valittu ilmastonmuutoksen torjunta, vastuullinen kuluttaminen ja kiertotalous, uusiutuva energia, lääkkeiden ja rokotteiden tasapuolinen saatavuus myös kehittyville markkinoille, tutkimus- ja kehitystyö sekä innovaatiot sekä kestävän infrastruktuurin rakentaminen. Osakesalkku sijoittaa edellä mainittujen teemojen mukaisesti pörssilistattuihin osakkeisiin Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa sekä Aasian kehittyneillä markkinoilla kuten Japanissa ja Hongkongissa sekä Australiassa.

Varma on linjannut, että se haluaa tehdä koko 45 miljardin sijoitussalkustaan hiilineutraalin vuoteen 2035 mennessä.

– Tämä tarkoittaa kestävän kehityksen osakesalkussa sitä, että voimme pienentää sijoitustemme hiiliriskiä joka kuukausi. Lisäksi sijoitamme niihin yrityksiin, jotka pyrkivät hillitsemään ilmastonmuutosta kunnianhimoisilla hiilipäästöleikkaustavoitteilla tai ovat hiilineutraaleja tai saavat toiminnallaan aikaan hiilinieluja, sanoo Varman vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela.

Osakesalkku koostuu passiivisesta ja aktiivisesta osasta

Osakesalkku koostuu passiivisesta ydinosasta sekä aktiivisesti hoidetusta osasta. Koko osakesalkun hoidossa noudatetaan Varman vastuullisen sijoittamisen periaatteita.

– Passiivinen osa seuraa mahdollisimman tarkasti globaalia ESG-vertailuindeksiään. Sijoituksista on rajattu pois kiistanalaiset aseet kuten ydin- tai kemialliset aseet, öljy-yhtiöt, tupakkatuotteet ja kivihiiltä tuottavat yritykset. Lisäksi pannassa ovat kansainvälisiä sopimuksia rikkovat yhtiöt, kertoo Varman vastuullisen sijoittamisen analyytikko Vesa Syrjäläinen, jonka vastuulla on salkun passiivinen osa.

Passiivisen salkunosan hoidossa hyödynnetään lisäksi Varman ilmastotavoitteiden mukaista hiili-intensiteettikäyrää.

– Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaisen salkun tasapainotuksen yhteydessä rajoitetaan entistä tiukemmin sijoitusten tekemistä hiilipäästöjä aiheuttaviin yrityksiin. Tällä pidetään huoli siitä, että salkku on jatkuvasti linjassa Varman vuosille 2023, 2025 ja 2027 asetettujen ilmastotavoitteiden kanssa, Syrjäläinen jatkaa.

Aktiivisesti hoidettuun salkun osaan valitaan loppuvuoden aikana 15–20 yhtiötä, jotka edistävät Varman valitsemia YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Valittuja YK:n tavoitteita edistävien yhtiöiden analysointi- ja valintatyö on parhaillaan käynnissä.

Varman valitsemat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ovat virallisilta nimiltään ilmastotekoja (SDG 13), vastuullista kuluttamista (SDG 12), edullista ja puhdasta energiaa (SDG 7), terveyttä ja hyvinvointia (SDG 3) sekä kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja (SDG 9).

–Valitut vastuullisuusteemat tarjoavat riittävästi hajautusmahdollisuuksia eri toimialoille ja maantieteellisesti. Ne pitävät sisällään pitkäntähtäimen globaaleja tavoitteita ja auttavat hahmottamaan sijoitusten vaikutusta reaalimaailmaan, sanoo salkun aktiivista osaa hoitava Kaisa Ojainmaa.

Lisätiedot

Kaisa Ojainmaa, salkunhoitaja, Varma, puh. 040 592 9004, kaisa.ojainmaa(at)varma.fi

Hanna Kaskela, vastuullisen sijoittamisen johtaja, Varma, puh. 040 584 5045, hanna.kaskela(at)varma.fi

Vesa Syrjäläinen, vastuullisen sijoittamisen analyytikko, Varma, puh. 050 311 2185, vesa.syrjalainen(at)varma.fi

Suvi Vesterinen, viestintäpäällikkö, Varma, puh. 040 555 8029, suvi.p.vesterinen(at)varma.fi

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2019 Varman maksutulo oli 5,3 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,9 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2020 lopussa 45,3 miljardia euroa.

Varma etenee tiedolla johtamisessa ottamalla käyttöön uuden ennustemallin työkyvyttömyysriskin tunnistamiseen1.12.2020 07:38:18 EETTiedote

Varma on kehittänyt ennustemallin työkyvyttömyysriskin tunnistamiseen. Pystymme nyt aikaisempaa paremmin arvioimaan datalähtöisesti työkyvyttömyysriskin määrää asiakasyrityksissämme. Asiakkaillemme tämä näkyy tarkempana työkyvyttömyysriskin tunnistamisena, Varman tuen parempana kohdentamisena ja näin parempana vaikuttavuutena sekä myöhemmin kokonaan uusina datalähtöisinä palveluina.

Varmas delårsresultat januari–september 2020: Fortsatt återhämtning för Varmas placeringsintäkter – Finlands sysselsättningsutveckling är viktigare för pensionssystemet än placeringarnas avkastning30.10.2020 11:07:54 EETTiedote

Arbetspensionsbolaget Varmas placeringsintäkter fortsatte att återhämta sig under årets tredje kvartal efter vårens dramatiska kursras till följd av coronakrisen. Placeringarnas marknadsvärde ökade med 1,5 miljarder euro jämfört med slutet av juni och uppgick vid utgången av september till 46,8 miljarder euro. Enligt verkställande direktör Risto Murto är Finlands ekonomiska tillväxt och sysselsättningsutveckling ännu viktigare faktorer för pensionssystemet än pensionsplaceringarnas avkastning.

Varma’s interim result for January–September 2020: Varma’s investment returns continued to recover – the development of employment in Finland is even more critical to the pension system than realised returns30.10.2020 11:03:31 EETPress release

Varma’s investment returns continued to recover in the third quarter from the abrupt fall in share prices caused by the coronavirus crisis early in the year. The market value of the investments increased by EUR 1.5 billion compared to the situation at the end of June and totalled EUR 46.8 billion at the end of September. According to President and CEO Risto Murto, an issue that is even more critical for the pension system than realised returns is the development of employment.

Varman tammi-syyskuun 2020 osavuositulos: Varman sijoitustuotot jatkoivat elpymistään - Suomen työllisyyden kehitys on eläkejärjestelmälle toteutuneita tuottojakin kriittisempi asia30.10.2020 11:00:09 EETTiedote

Työeläkeyhtiö Varman sijoitustuotot jatkoivat elpymistään vuoden kolmannella neljänneksellä alkuvuoden rajusta koronan aiheuttamasta kurssilaskusta. Sijoitusten markkina-arvo nousi 1,5 miljardilla eurolla kesäkuun loppuun verrattuna ja oli syyskuun lopussa 46,8 miljardia euroa. Toimitusjohtaja Risto Murron mukaan eläkejärjestelmälle toteutuneita tuottojakin kriittisempi kysymys on Suomen talouden kasvu ja työllisyyden kehitys.