Varman vuosi- ja yritysvastuuraportti kertoo ilmastoriskien hallinnasta ja hiilineutraalin salkun edistymisestä

Varman vuosi- ja yritysvastuuraportti 2020 on julkaistu. Mukana on myös laaja selvitys siitä, miten Varma huomioi ilmastonmuutoksen riskit ja mahdollisuudet sijoituksissaan (TCFD), sekä seurantatietoa hiilineutraalin sijoitussalkun edistymisestä.

Varman ilmastotavoitteissa tähdätään hiilineutraaliin salkkuun vuonna 2035. Yhtenä välietappina on, että osakkeiden ja yrityslainojen päästöjen pitäisi puolittua vuoteen 2027 mennessä.

– Raportissa kerromme, millaisilla keinoilla aiomme hiilineutraaliuden saavuttaa ja miten ilmastotavoitteemme etenevät. Esimerkiksi osakesijoitusten päästöjä on viime vuosina kevennetty 29 prosenttia, mutta tulevaisuudessa muutosvauhdin pitää kiihtyä, kertoo vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela.

Varma raportoi ilmastoriskeistä ja -mahdollisuuksista TCFD:n (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) mukaan ja kannustaa sijoituskohteitaan tekemään samoin. TCFD on kansainvälinen raportointisuositus, jossa ohjeistetaan yrityksiä raportoimaan yhdenmukaisesti ilmastonmuutoksen taloudellisista riskeistä ja mahdollisuuksista.

– Ilmastonmuutoksen hillintä on ollut viime vuodet Varmalle keskeinen vastuullisuustavoite, joten meille on ollut tärkeää olla etujoukoissa kehittämässä läpinäkyvää ilmastoraportointia, kertoo viestintä- ja yritysvastuupäällikkö Katariina Sillander.

Sijoittajalle ilmastonmuutos tuo fyysisiä riskejä, esimerkiksi äärisääolosuhteiden aiheuttamia äkillisiä tuhoja kuten kuivuutta tai rankkasateita. Siirtyminen vähähiiliseen talouteen tarkoittaa myös muutoksia mm. sääntelyyn, teknologiaan ja kuluttajien käyttäytymiseen.

– Ne puolestaan vaikuttavat yritysten kassavirtoihin ja sitä kautta tuottonäkymiin. Toisaalta ilmastonmuutos tuo sijoittajalle myös mahdollisuuksia, sanoo Hanna Kaskela.

Analyysejä salkun päästövähennystarpeista ja tulvariskeistä

Vuosi- ja yritysvastuuraportissaan Varma on kehittänyt erilaisia tapoja avata ilmastonmuutoksen riskejä ja mahdollisuuksia.

– Kerromme esimerkiksi ilmastoriskeille alttiiden toimialojen osuuden sijoitussalkussa sekä miltä toimialoilta valtaosa hiilijalanjäljestämme kertyy. Mukana on myös tulevaisuuteen katsovia skenaarioanalyysejä siitä, miten paljon päästöjä pitäisi vielä keventää, sekä selvitys kiinteistöjen meritulvariskeistä, kertoo Hanna Kaskela.

Varma on saanut ilmastoraportoinnistaan kansainvälistä tunnustusta vastuullista sijoittamista edistävän, YK:n alaisen PRI:n (Principles for Responsible Investment) arvioinnissa, jossa Varma valittiin 36 sijoittajan kärkijoukkoon.

Tuimme asiakkaitamme koronavuoden vaikeuksissa

Vuosi- ja yritysvastuuraportissa kerromme Varman vuoden 2020 keskeiset tulokset sijoitustoiminnassa, strategian ja tavoitteiden toteuttamisessa sekä Varman vastuullisista teoista eläkevarojen hoitamisen, asiakkaiden, henkilöstön ja ympäristön näkökulmista. Kerromme myös, miten luomme arvoa asiakkaillemme.

Koronapandemia koetteli vuonna 2020 yhteiskuntia globaalisti. Varmalle vuosi oli kriisin syvyyteen nähden taloudellisesti yllättävän hyvä: sijoitukset tuottivat positiivisesti, eläkevarallisuus nousi uuteen ennätykseensä, vakavaraisuus säilyi koko vuoden vahvana ja tehokkuus parantui.

Tuimme asiakkaitamme koronavuoden aikana antamalla maksuaikaa vakuutusmaksuille ja vapautuksia liiketilavuokrista. Keskitimme resursseja työnantaja- ja yrittäjäasiakkaiden asiakaspalveluun. Eläkkeiden maksaminen jatkui normaalisti.

Vuosi- ja yritysvastuuraportti 2020 on julkaistu saavutettavana pdf-raporttina osoitteessa varma.fi/vuosikertomus. Raportti on julkaistu GRI-standardien (Global Reporting Initiative) mukaisesti, ja se on ensimmäistä kertaa ulkoisesti varmennettu. Julkaisemme raportin englanniksi ja suppeana kokonaisuutena ruotsiksi viikolla 12.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2020 lopussa 50,2 miljardia euroa.

Uudet tekoälyn eettiset ohjeet ohjaavat tekoälyn hyödyntämistä Varmassa27.3.2024 08:57:39 EET | Tiedote

Haluamme Varmassa tarttua rohkeasti tekoälyteknologian hyödyntämismahdollisuuksiin. Nopeaan kehitykseen liittyy kuitenkin myös eettisiä haasteita, jotka täytyy osata tunnistaa ja arvioida. Varman tekoälyn eettiset ohjeet tehtiin varmalaisten asiantuntijoiden työryhmässä, ja niissä kiteytyvät ne tavoitteet, toimintamallit ja rajat, joita tekoälyn eettisesti kestävä hyödyntäminen edellyttää.

Varma has updated its environmental policy. The new environmental policy is more comprehensive than the previous one, as the revised policy guidelines for Varma’s activities recognise the importance of environmental impacts throughout the value chain. Biodiversity preservation and climate mitigation are given equal weight.

Varma huomioi vastuullisuudessa entistä paremmin luonnon monimuotoisuuden – ruoka- ja vaateteollisuuden yritykset salkunhoitajien erityisseurantaan14.3.2024 09:44:58 EET | Tiedote

Varma on päivittänyt ympäristöpolitiikkaansa. Uusi ympäristöpolitiikka on edellistä kattavampi, sillä uudistetuissa Varman toimintaa ohjaavissa linjauksissa on tunnistettu ympäristövaikutusten merkitys koko arvoketjussa. Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen saa yhtä suuren painoarvon kuin ilmastonmuutoksen hillintä.