Varman vuosi- ja yritysvastuuraportti kertoo ilmastoriskien hallinnasta ja hiilineutraalin salkun edistymisestä

Varman vuosi- ja yritysvastuuraportti 2020 on julkaistu. Mukana on myös laaja selvitys siitä, miten Varma huomioi ilmastonmuutoksen riskit ja mahdollisuudet sijoituksissaan (TCFD), sekä seurantatietoa hiilineutraalin sijoitussalkun edistymisestä.

Varman ilmastotavoitteissa tähdätään hiilineutraaliin salkkuun vuonna 2035. Yhtenä välietappina on, että osakkeiden ja yrityslainojen päästöjen pitäisi puolittua vuoteen 2027 mennessä.

– Raportissa kerromme, millaisilla keinoilla aiomme hiilineutraaliuden saavuttaa ja miten ilmastotavoitteemme etenevät. Esimerkiksi osakesijoitusten päästöjä on viime vuosina kevennetty 29 prosenttia, mutta tulevaisuudessa muutosvauhdin pitää kiihtyä, kertoo vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela.

Varma raportoi ilmastoriskeistä ja -mahdollisuuksista TCFD:n (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) mukaan ja kannustaa sijoituskohteitaan tekemään samoin. TCFD on kansainvälinen raportointisuositus, jossa ohjeistetaan yrityksiä raportoimaan yhdenmukaisesti ilmastonmuutoksen taloudellisista riskeistä ja mahdollisuuksista.

– Ilmastonmuutoksen hillintä on ollut viime vuodet Varmalle keskeinen vastuullisuustavoite, joten meille on ollut tärkeää olla etujoukoissa kehittämässä läpinäkyvää ilmastoraportointia, kertoo viestintä- ja yritysvastuupäällikkö Katariina Sillander.

Sijoittajalle ilmastonmuutos tuo fyysisiä riskejä, esimerkiksi äärisääolosuhteiden aiheuttamia äkillisiä tuhoja kuten kuivuutta tai rankkasateita. Siirtyminen vähähiiliseen talouteen tarkoittaa myös muutoksia mm. sääntelyyn, teknologiaan ja kuluttajien käyttäytymiseen.

– Ne puolestaan vaikuttavat yritysten kassavirtoihin ja sitä kautta tuottonäkymiin. Toisaalta ilmastonmuutos tuo sijoittajalle myös mahdollisuuksia, sanoo Hanna Kaskela.

Analyysejä salkun päästövähennystarpeista ja tulvariskeistä

Vuosi- ja yritysvastuuraportissaan Varma on kehittänyt erilaisia tapoja avata ilmastonmuutoksen riskejä ja mahdollisuuksia.

– Kerromme esimerkiksi ilmastoriskeille alttiiden toimialojen osuuden sijoitussalkussa sekä miltä toimialoilta valtaosa hiilijalanjäljestämme kertyy. Mukana on myös tulevaisuuteen katsovia skenaarioanalyysejä siitä, miten paljon päästöjä pitäisi vielä keventää, sekä selvitys kiinteistöjen meritulvariskeistä, kertoo Hanna Kaskela.

Varma on saanut ilmastoraportoinnistaan kansainvälistä tunnustusta vastuullista sijoittamista edistävän, YK:n alaisen PRI:n (Principles for Responsible Investment) arvioinnissa, jossa Varma valittiin 36 sijoittajan kärkijoukkoon.

Tuimme asiakkaitamme koronavuoden vaikeuksissa

Vuosi- ja yritysvastuuraportissa kerromme Varman vuoden 2020 keskeiset tulokset sijoitustoiminnassa, strategian ja tavoitteiden toteuttamisessa sekä Varman vastuullisista teoista eläkevarojen hoitamisen, asiakkaiden, henkilöstön ja ympäristön näkökulmista. Kerromme myös, miten luomme arvoa asiakkaillemme.

Koronapandemia koetteli vuonna 2020 yhteiskuntia globaalisti. Varmalle vuosi oli kriisin syvyyteen nähden taloudellisesti yllättävän hyvä: sijoitukset tuottivat positiivisesti, eläkevarallisuus nousi uuteen ennätykseensä, vakavaraisuus säilyi koko vuoden vahvana ja tehokkuus parantui.

Tuimme asiakkaitamme koronavuoden aikana antamalla maksuaikaa vakuutusmaksuille ja vapautuksia liiketilavuokrista. Keskitimme resursseja työnantaja- ja yrittäjäasiakkaiden asiakaspalveluun. Eläkkeiden maksaminen jatkui normaalisti.

Vuosi- ja yritysvastuuraportti 2020 on julkaistu saavutettavana pdf-raporttina osoitteessa varma.fi/vuosikertomus. Raportti on julkaistu GRI-standardien (Global Reporting Initiative) mukaisesti, ja se on ensimmäistä kertaa ulkoisesti varmennettu. Julkaisemme raportin englanniksi ja suppeana kokonaisuutena ruotsiksi viikolla 12.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2020 lopussa 50,2 miljardia euroa.

Kutsu Varman osavuosituloksen infoon 29.4.202115.4.2021 10:47:03 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Työeläkeyhtiö Varma julkistaa tammi-maaliskuun osavuosituloksensa 2021 torstaina 29.4.2021 klo 9.00 alkaen mediatilaisuudessa. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolla. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä sekä Varman liiketoiminnan kehittymisestä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitussalkun kehittymistä alkuvuonna 2021 ja kuluvan vuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 27.4. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 27.4. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen etäyhteydellä vai paikan pää

Naiset suhtautuvat miehiä tiukemmin kannabikseen, aikuisviihteeseen ja aseisiin – Varma tutki, mihin suomalaiset eivät halua eläkevaroja sijoitettavan13.4.2021 08:41:40 EEST | Tiedote

Suomalaiset eivät halua, että eläkevaroja sijoitetaan ilmastoa tuhoaviin kohteisiin, kiistanalaisiin aseisiin, kannabisteollisuuteen tai uhkapeleihin. Naiset suhtautuvat miehiä jyrkemmin eläkevarojen sijoittamiseen etenkin aikuisviihteeseen ja aseisiin. Tämä selviää työeläkeyhtiö Varman kyselytutkimuksessa, jossa kartoitettiin suomalaisten asenteita eläkesijoittamiseen.

Varma invested EUR 200 million in BlackRock’s sustainable investment fund12.4.2021 09:01:30 EEST | Press release

Earnings-related pension insurance company Varma invested EUR 200 million in the sustainable ETF by the global asset management firm BlackRock. Through its investment, Varma’s intention is to support companies in lowering their carbon emissions and to reduce the carbon footprint of its own investments. BlackRock is one of the largest asset managers in the world. The BlackRock U.S. Carbon Transition Readiness ETF invests in large- and mid-capitalization U.S. companies that may be better positioned to benefit from the transition to a low-carbon economy. The ETF’s benchmark is the Russell 1000 index, which represents the 1,000 top companies ranked by market value in the U.S. Along with lowering carbon emissions, the ETF focusses on sustainability criteria related to the environment, social issues and good governance. The ETF was listed on the New York Stock Exchange on 8 April 2021, and in addition to Varma, other significant global investors will invest in the fund. Varma is the only Nor

Varma sijoitti 200 miljoonaa euroa BlackRockin vastuullisen sijoittamisen rahastoon12.4.2021 09:00:44 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma sijoitti 200 miljoonaa euroa globaalin varainhoitoyhtiön BlackRockin vastuullisen sijoittamisen pörssinoteerattuun rahastoon eli ETF:ään. Sijoituksellaan Varma haluaa tukea yrityksiä hiilipäästöjensä vähentämisessä sekä pienentää omien sijoitustensa hiilijalanjälkeä. BlackRock on yksi maailman suurimmista varainhoitajista. Pörssinoteerattu ETF (BlackRock U.S. Carbon Transition Readiness ETF) sijoittaa suuriin ja keskisuuriin yhdysvaltalaisiin yhtiöihin, jotka voivat hyötyä vähähiiliseen liiketalouteen siirtymisestä. ETF:n perustana on Russell 1000 -indeksi, joka edustaa tuhatta markkina-arvoltaan suurinta yritystä Yhdysvalloissa. Hiilipäästöjen vähentämisen ohella rahasto painottaa ympäristöön, sosiaalisiin asioihin ja hyvään hallintoon liittyviä vastuullisuuskriteerejä. ETF listattiin New Yorkin pörssiin 8.4.2021 ja siinä on mukana myös muita merkittäviä globaaleja sijoittajia Varman lisäksi. Varma on ainoa ETF:n pohjoismainen ankkurisijoittaja. Rahaston koko oli y