Varman yhtiökokous valitsi hallintoneuvostoon kuusi uutta jäsentä

Varman varsinainen yhtiökokous valitsi hallintoneuvostoon kuusi uutta jäsentä 16.3.2021. Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenille sekä toimitusjohtajalle.

Koronavirustilanteen vuoksi yhtiökokous toteutettiin kuuden hengen tilaisuutena valtakirjoja ja virtuaalisia työkaluja hyödyntämällä.

Hallintoneuvoston uusiksi jäseniksi valittiin:

Ari Akseli, Kesko Oyj:n päivittäistavarakaupan toimialajohtaja
Kim Forsström, Danske Bankin liiketoimintajohtaja
Heljä Misukka, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n koulutusjohtaja
Mika Rautiainen, Tokmanni Group Oyj:n toimitusjohtaja
Eeva Sipilä, Metso Outotec Oyj:n talous- ja rahoitusjohtaja
Pekka Tiitinen, ABB Oy:n toimitusjohtaja

Hallintoneuvoston jäseninä jatkavat: Christoph Vitzthum (puheenjohtaja), Petri Vanhala (varapuheenjohtaja), Satu Wrede (varapuheenjohtaja), Juri Aaltonen, Kari Ahola, Eero Broman, Petri Castrén, Lasse Heinonen, Marko Hovinmäki, Olavi Huhtala, Mika Joukio, Jukka Jäämaa, Risto Kalliorinne, Ilkka Kaukoranta, Mari Keturi, Ville Kopra, Tapio Korpeinen, Pekka Kuusniemi, Päivi Leiwo, Johanna Moisio, Teo Ottola, Perttu Puro, Jari Suominen, Jorma Vehviläinen, Anssi Vuorio ja Sauli Väntti.

Yhtiökokous päätti korottaa hallintoneuvoston vuosi- ja kokouspalkkioita. Hallintoneuvoston puheenjohtajan vuosipalkkio on 8 160 euroa (korotus 160 euroa), varapuheenjohtajan 6 120 euroa (korotus 120 euroa) ja muiden jäsenten 4 080 euroa (korotus 80 euroa). Lisäksi maksetaan 612 euron kokouspalkkio (korotus 12 euroa). Palkkioita on korotettu viimeksi vuonna 2018.

Hallintoneuvoston jäsenet on vakuutettu työntekijän eläkelain 8 §:n mukaisesti, minkä perusteella palkkiokorvauksesta maksetaan TyEL-maksu.

Yhtiökokous valitsi tilintarkastajaksi tilikaudelle 2021 tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy:n päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Antti Suominen.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2020 lopussa 50,2 miljardia euroa.

Varma invested EUR 200 million in BlackRock’s sustainable investment fund12.4.2021 09:01:30 EEST | Press release

Earnings-related pension insurance company Varma invested EUR 200 million in the sustainable ETF by the global asset management firm BlackRock. Through its investment, Varma’s intention is to support companies in lowering their carbon emissions and to reduce the carbon footprint of its own investments. BlackRock is one of the largest asset managers in the world. The BlackRock U.S. Carbon Transition Readiness ETF invests in large- and mid-capitalization U.S. companies that may be better positioned to benefit from the transition to a low-carbon economy. The ETF’s benchmark is the Russell 1000 index, which represents the 1,000 top companies ranked by market value in the U.S. Along with lowering carbon emissions, the ETF focusses on sustainability criteria related to the environment, social issues and good governance. The ETF was listed on the New York Stock Exchange on 8 April 2021, and in addition to Varma, other significant global investors will invest in the fund. Varma is the only Nor

Varma sijoitti 200 miljoonaa euroa BlackRockin vastuullisen sijoittamisen rahastoon12.4.2021 09:00:44 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma sijoitti 200 miljoonaa euroa globaalin varainhoitoyhtiön BlackRockin vastuullisen sijoittamisen pörssinoteerattuun rahastoon eli ETF:ään. Sijoituksellaan Varma haluaa tukea yrityksiä hiilipäästöjensä vähentämisessä sekä pienentää omien sijoitustensa hiilijalanjälkeä. BlackRock on yksi maailman suurimmista varainhoitajista. Pörssinoteerattu ETF (BlackRock U.S. Carbon Transition Readiness ETF) sijoittaa suuriin ja keskisuuriin yhdysvaltalaisiin yhtiöihin, jotka voivat hyötyä vähähiiliseen liiketalouteen siirtymisestä. ETF:n perustana on Russell 1000 -indeksi, joka edustaa tuhatta markkina-arvoltaan suurinta yritystä Yhdysvalloissa. Hiilipäästöjen vähentämisen ohella rahasto painottaa ympäristöön, sosiaalisiin asioihin ja hyvään hallintoon liittyviä vastuullisuuskriteerejä. ETF listattiin New Yorkin pörssiin 8.4.2021 ja siinä on mukana myös muita merkittäviä globaaleja sijoittajia Varman lisäksi. Varma on ainoa ETF:n pohjoismainen ankkurisijoittaja. Rahaston koko oli y