Varsinais-Suomen ELY-keskus etsii toimijoita perinnebiotooppien ja lintuvesien kunnostuksiin (Satakunta, Varsinais-Suomi)

Ympäristöministeriön Helmi-elinympäristöohjelma käynnistyi keväällä 2020. Heikentyneitä luonnonympäristöjä kunnostavan monivuotisen ohjelman kohteina ovat mm. perinnebiotoopit eli perinteisen karjatalouden pitkän ajan kuluessa muovaamat niityt, hakamaat ja metsälaitumet sekä lintuvedet. Nyt Varsinais-Suomen ELY-keskus etsii toimijoita toteuttamaan kohteiden kunnostustoimenpiteitä Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueille.

Rantaniittykunnostuksia Oukkulanlahdella. Kuva: Maria Yli-Renko

Viime vuonna ELY-keskuksessa keskityttiin Helmi-kohteiden maastokartoituksiin ja esimerkiksi perinnebiotooppeja kartoitettiin ELY-keskuksen toiminta-alueella yhteensä 1200 hehtaaria. Osalla lintuvesikohteista kartoitusten lisäksi päästiin aloittamaan myös kunnostustoimenpiteitä vuoden 2020 aikana. Tänä vuonna on kuitenkin tarkoitus kääriä hihat ja alkaa toden teolla käytännön kunnostushommiin, vaikka inventointejakin toki vielä jatketaan.

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella perinnebiotooppeja on hoidon piirissä varsin laajasti, mutta on myös kohteita, jotka on jätetty viime vuosina hoitamatta. Nyt onkin tarkoituksena seuloa näiden hoitamattomien kohteiden joukosta ne, joiden laidunnus- tai niittohoitoon palauttaminen on vielä mielekästä ja saada ne jälleen hoidon piiriin.

Rannikon perinnebiotoopeista ja arvokkaista lintuvesikohteista puhuttaessa, puhutaan usein samoista kohteista, sillä ruovikoitumisen seurauksena on menetetty monia ennen avoimena olleita linnustollisesti tärkeitä merenrantaniittyjä.

– Helmi-ohjelman puitteissa onkin tarkoitus kunnostaa kohteita, joilla on merkittäviä perinnebiotooppi- ja linnustoarvoja. Nämä elinympäristöt ovat tärkeitä monille uhanalaisille lajeille ja myös niiden luontotyypit ovat uhanalaistuneet. Kunnostus tehdään aina maanomistajan luvalla, kertoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen perinnebiotooppikoordinaattori Liina Salonen.

Helmi-ohjelmassa ELY-keskuksen on tarkoitus hankkia ostopalveluna kunnostuskohteiden kunnostuksia kuten niittomurskauksia, kunnostusraivauksia ja laidunten aitaamisia.

Pääasiassa kunnostuskohteet pyritään saamaan maatalouden ympäristökorvauksen piiriin uuden Manner-Suomen maatalouden kehittämisohjelmakauden alkaessa. Tällä tavoin varmistetaan kunnostuskohteiden jatkohoito, kun maanomistaja tai alueen vuokralainen vastaa alueen asianmukaisesta hoidosta korvausta vastaan.

Varsinais-Suomen ELY-keskus etsii toimijoita

- Toteuttamaan perinnebiotooppien kunnostus- tai hoitotoimia, kuten puuston tai pensaikon raivausta, aitojen pystyttämistä, niittoa tai laidunnusta. Kohteet vaihtelevat pienistä kalliokedoista kosteisiin rantaniittyihin.

- Kunnostamaan lintuvesiä. Toimet ovat osaltaan samoja kuin perinnebiotoopeilla, mutta lisäksi lintuvesien hoitotoimia ovat mm. ruoppaus ja hoitokalastus ja vesikasvillisuuden niitto.

- Vuokraamaan ja ylläpitämään arvokkaita perinnebiotooppeja laiduntamalla ympäristösopimuksen mukaisin ehdoin.

Varsinais-Suomen ELY-keskus ottaa mielellään vastaan alustavia ilmoittautumisia toimijoilta, jotka toimivat Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilla. Kerro siis meille yrityksestäsi, yritystoiminnastasi, yhdistyksestäsi tai talkooporukasta, joka voisi toteuttaa elinympäristökunnostuksia alueella. Voitte ottaa yhteyttä suoraan Varsinais-Suomen ELY-keskukseen puhelimitse tai sähköpostilla.

Perinnebiotoopit:

Perinnebiotoooppikoordinaattori
Liina Salonen, liina.salonen@ely-keskus.fi, puh. 0295 022 174

Lintuvedet:

Lintuvesikoordinaattori
Maria Yli-Renko, maria.yli-renko@ely-keskus.fi, puh 0295 023 020

Rantaniittykunnostuksia Oukkulanlahdella. Kuva: Maria Yli-Renko

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.

Helpotusta teknologiateollisuuden ja sosiaali- ja terveysalan osaajapulaan: Uusia valtakunnallisia palveluita työperäiseen maahanmuuttoon25.1.2023 11:01:15 EET | Tiedote

Uusien palvelupakettien tavoitteena on, että työnantajat saavat valmiita ammatti- ja erityisosaajia töihin Suomeen. Tarvittava osaaminen on tunnistettu ja testattu sekä työssä tarvittava suomen kieli on koulutettu jo lähtömaassa. Työnantajille tarjotaan räätälöityä palvelua, jossa työnantajan maksuosuus on puolet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Sun 2 Oy:n Huittisten aurinkovoimalahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.1.2023 09:40:51 EET | Tiedote

Sun 2 Oy on toimittanut 20.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee teollisen mittaluokan aurinkovoimalan toteuttamista Huittisiin. Hankealue sijaitsee lähimmillään noin 3 kilometriä lounaaseen Lauttakylän taajamasta ja rajautuu länsilaidaltaan Säkylän kunnan rajaan.

Fonden för en rättvis omställning FRO stärker regionernas livskraft och främjar den gröna omställningen (Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Österbotten, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Landskapen i Västra Finland får tillgång till sammanlagt 137,9 milj. € ny EU-finansiering under programperioden 2021–2027. Finansieringen kommer från EU:s nya fond för rättvis omställning, även känd under förkortningarna FRO eller JTF (Just Transition Fund). Hela Finland får 465 miljoner euro. Avsikten är att finansiera arbetsplatser och möjligheter till affärsverksamhet inom den gröna ekonomin samt att utveckla grön teknologi.