Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Satavesi-ohjelma järjestävät Selkämeriseminaarin Sataveden 20-vuotisen taipaleen kunniaksi (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Satakunnan vesien hyvä tila on haasteellinen tavoite meille kaikille. Satavesi-ohjelma on vuodesta 2002 alkaen edistänyt eri intressiryhmien yhteistyön kehittymistä sekä kymmenien paikallisten ja alueellisten vesienhoitohankkeiden toteutumista. Ohjelman 20-vuotista taipaletta paaluttavan seminaarin luontevaksi aiheeksi valikoitui Selkämeri, kaikkien Satakunnan alueen vesien vastaanottaja. Kaikille kiinnostuneille suunnattu avoin seminaari järjestetään 8.12.2022 Raumalla. Seminaarissa kuullaan ajankohtaista tietoa Selkämeren nykytilasta ja toimenpiteistä, sekä luodaan katse myös tulevaan.

Tervetuloa Satavesi 20 vuotta - Selkämeri-seminaariin

Aika: torstai 8.12.2022 klo 12–16, seminaarin ohjelma tapahtumakalenterissa
Paikka: Rauma-sali, (Satamakatu 26, 26100 Rauma) tai mahdollista osallistua myös Teams-etäyhteydellä
Ilmoittautumiset 5.12.2022 mennessä: Tapahtumakalenteri (ely-keskus.fi/varsinais-suomi)

- Selkämeren valuma-alueen järvistä ja joista suuri osa on tyydyttävässä tai sitä huonommassa tilassa, kun tavoitteena on vähintään hyvä tila. Selkämeren tila on heikentynyt 2000-luvulla huolestuttavasti. Heikentymisen syyt tuleekin selvittää, etsiä ratkaisuja ja ottaa ne käyttöön laajalla rintamalla, sanoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen johtava asiantuntija Janne Suomela.

Seminaarin ensimmäinen osio käsittelee merialueiden ja erityisesti Selkämeren tilan seurantaa, tilamäärityksiä ja uusinta tutkimustietoa alueelta. Puhujina ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen johtava asiantuntija Janne Suomela sekä Suomen ympäristökeskuksen johtava tutkija Harri Kuosa.

Seuraavaksi päästään kuulemaan merialuesuunnittelun ajankohtaiskatsaus, johon meidät johdattaa merialuesuunnittelun koordinaattori Mari Pohja-Mykrä Varsinais-Suomen liitosta. Suomen merialuesuunnitelma valmistui joulukuussa 2020, ja sen toimeenpanovaihe on menossa.

Tämän jälkeen kuulemme Selkämeren kalaston nykytilasta erikoistutkija Jari Raitaniemeltä. Raitaniemi palasi r/v Arandan kalastokartoitusmatkalta lokakuun alussa, mukaan saadaan tuore käsitys sekä aiemman tutkimusaineiston kautta selviävät trendit.

Lopuksi puheenvuoron saa Meremme tähden – vaikuta paikallisesti -projektin aktiivi Raimo Vahanto. Häneltä kuulemme lyhyesti Meremme tähden -tapahtumien toiminnasta ja mahdollisesta jatkosta.

Selkämeri-seminaari päättyy vajaan tunnin mittaisella paneelilla, jossa ovat mukana Mari Pohja-Mykrä, Jari Raitaniemi, Harri Kuosa, sekä Suomen ympäristökeskuksen johtava tutkija Hermanni Kaartokallio. Paneelissa keskustellaan, mitä Selkämeren tilaa voitaisiin tehokkaimmin parantaa sekä minkälaista toimintaa Selkämeren alueelle voitaisiin lisätä. Paneelin ja seminaarin juontaa yksikönpäällikkö Mirja Koskinen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vesiyksiköstä.

Lisätietoja:

Anna Soirinsuo, p. 029 5022 096, anna.soirinsuo@ely-keskus.fi
Ylitarkastaja, Varsinais-Suomen ELY-keskus
Satavesi-ohjelman koordinaattori

Teemasivusto: www.ely-keskus.fi/satavesi

© Anna Soirinsuo

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Talent Boost Summit esittelee palveluita, jotka tukevat kansainvälisiä rekrytointeja ja vahvistavat Suomen vetovoimaa17.11.2022 07:30:00 EET | Tiedote

Talent Boost Summit on valtakunnallinen yrityksille ja sidosryhmille suunnattu tapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Kyseessä on kansainvälisen työvoiman rekrytointiin ja monimuotoisten työyhteisöjen kehittämiseen keskittyvä tapahtuma, jonka pääpaino on hyviksi todetuissa käytänteissä ja tarjolla olevissa palveluissa.

En ny guide har publicerats till stöd för dikningar och vattenrestaureringsprojekt11.11.2022 10:11:09 EET | Tiedote

Guiden ”Vesitalousisännöitsijän opas” (guide för vattenhushållningsdisponenter) har utarbetats i brett samarbete och riktas i synnerhet till disponenter, men också andra som ansvarar för dikningsprojekt eller vattenrestaureringsprojekt har nytta av den. Guiden innehåller konkreta anvisningar om bland annat dikningssammanslutningen och dess förvaltning, en översikt över dikning och juridiska synpunkter på torrläggning av mark samt grundläggande information om planering och genomföring av dikning och möjligheterna att få finansiering för ändamålet.

Uusi opas avuksi ojituksiin ja vesistökunnostushankkeisiin11.11.2022 10:11:07 EET | Tiedote

Laajana yhteistyönä valmistunut ”Vesitalousisännöitsijän opas” on suunnattu erityisesti isännöitsijöille, mutta myös muille ojitushankkeista tai vesistökunnostushankkeista vastaaville. Opas on konkreettinen ohjeisto, jossa kerrotaan muun muassa ojitusyhteisöstä ja sen hallinnosta, annetaan katsaus ojitukseen ja maankuivatuksen oikeudellisiin näkökohtiin sekä perustietoa ojituksen suunnittelusta, toteuttamisesta ja avustusmahdollisuuksista.