Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Kolsa-Juvansuon tuulivoimapuiston YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Abo Wind Oy on toimittanut 16.6.2021 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee Kolsa-Juvansuon tuulivoimapuiston perustamista Laitilaan ja Mynämäelle. Hankealue sijaitsee noin 13 km Laitilan keskustan eteläpuolella ja noin 10 km Mynämäen keskustasta pohjoiseen Porintien (vt8) länsipuolella.

Hankkeen tavoitteena on tuottaa tuulivoimalla sähköä valtakunnalliseen sähköverkkoon. Hankealue sijoittuu osittain Laitilan Kolsaan, johon voimaloita suunnitellaan viittä kappaletta ja Mynämäen Juvansuolle, jonne suunnitellaan seitsemää voimalaa. Hankealueen koko on noin 2000 hehtaaria. Suunnitellut voimalat ovat napakorkeudeltaan noin 200 m, roottorin halkaisija noin 200 m ja maksimikorkeus noin 300 m. Voimaloiden teho tulisi olemaan 5-10 MW. Sähkönsiirto toteutetaan maakaapelein.

Arviointiohjelmasta jätettiin yhteysviranomaiselle 8 lausuntoa ja 21 kommenttia Vaikutusten arvioinnin painopistealueiksi on arviointiohjelmassa asetettu erityisesti vaikutukset maisema- ja kulttuuriympäristövaikutukset, meluvaikutukset, välkevaikutukset, linnustovaikutukset sekä ihmisten asumiseen ja virkistyskäyttöön kohdistuvat vaikutukset. Ympäristövaikutusten arvioinnissa tulee kuitenkin selvittää tarkemmin tuulivoimaloiden maisemallisia vaikutuksia ja eri ympäristövaikutusten merkittävyyden selventämistä. Maisemavaikutusten arvioinnissa on huomioitava hankealueen laajuus, voimaloiden suuri koko, sekä riittävien ja laadukkaiden kuvasovitteiden esittäminen keskeisiltä tarkastelupaikoilta.

YVA-ohjelmavaihe on ensimmäinen vaihe YVA-menettelyä. YVA-menettelyn toisessa vaiheessa eli selostusvaiheessa hankkeen ja sen vaihtoehtojen vaikutukset arvioidaan ja kootaan YVA-selostukseen. Kun YVA-selostus on valmis, se kuulutetaan ja siitä pyydetään lausuntoja ja mielipiteitä. Tämän jälkeen YVA-yhteysviranomainen antaa perustellun päätelmän, joka on johtopäätös hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista.

Arviointiohjelma ja yhteysviranomaisen lausunto kokonaisuudessaan löytyvät hankkeen sivulta: www.ymparisto.fi/kolsajuvansuontuulivoimapuistoYVA

Lisätietoja:
Erityisasiantuntija Frans Duldin, p. 050 3128871

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Lemmenloma tehosi Karvianjoen raakkuvanhuksiin - Konnevedelle viedyt Karvianjoen raakut lisääntyvät! (Varsinais-Suomi, Satakunta)22.10.2021 11:09:13 EEST | Tiedote

Raakkuja vietiin nyt loppusuoralla olevan Freshabit LIFE IP -hankkeen (2016-2022) toimesta Konneveden tutkimusasemalle lisääntymään neljästä eri joesta. Pelastusoperaation ansiosta Isojoen, Ähtävänjoen ja Mustionjoen raakut on saatu jo aiemmin lisääntymään, mutta erittäin heikossa kunnossa olleiden Karvianjoen raakkujen osalta saatiin jännittää tähän saakka. Ensimmäiset raakut vietiin Karvianjoelta Konnevedelle jo vuonna 2017 ja lomalaisia täydennettiin vielä vuosi sitten noin 100 raakulla.

De fyra NTM-centralernas gemensamma riktlinje för arbetstillstånd träder i kraft den 27 oktober 2021 (Österbotten, Mellersta Österbotten, Södra Österbotten, Norra Österbotten, Kajanaland)21.10.2021 13:40:45 EEST | Tiedote

De fyra NTM-centralernas gemensamma riktlinje för arbetstillstånd grundar sig på regeringens ramförhandlingar om inledandet av försöket med att lindra bedömningen av tillgången på arbetskraft. Försöket pågår 27.10.2021–28.2.2023. Riktlinjen för arbetstillstånd uppdateras regelbundet varje halvår.

Talvirajoituksiin siirtyminen Itä-Suomen teillä tapahtuu ensi viikolla (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)21.10.2021 12:30:08 EEST | Tiedote

Talven ja pimeyden tulon myötä nopeusrajoituksia alennetaan liikkujien turvallisuuden vuoksi. Rajoituksien vaihto tapahtuu koko maassa perjantai-iltaan 29.10.2021 mennessä. Pääosin vaihto tapahtuu torstaina 28.10.2021. Maan pohjoisosissa muutos tehdään mahdollisesti aikaisemmin. Muuttuneet rajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on vaihdettu.

Påverka vattentjänsternas framtid i västra Finland (Egentliga Finland, Satakunta, Birkaland, Egentliga Tavastland, Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Österbotten)19.10.2021 12:38:07 EEST | Tiedote

I västra Finland har en gemensam vattentjänststrategi som gäller hela fältet av vattentjänster varit under arbete. Utkastet till strategi och det första åtgärdsprogrammet som syftar till att verkställa strategin har nu lagts ut för kommentar. Alla som vill har ännu goda möjligheter att påverka vattentjänsternas framtid i området.