Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden kaupallinen digihanke; Yhteinen Finnish Archipelago 2025. Digitaalisella matkailutuotteistolla kestävää kasvua

Ylimaakunnallisen yhteishankkeen muodostavat Finnish Archipelago-konsortio, johon kuuluu Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kemiönsaaren kunta, Paraisten kaupunki, Visit Turku ja Visit Naantali, joka on hankkeen hallinnoija. Osallistuvien alueiden yhteenlaskettu matkailutulo oli 1 mrd.€ ja työllistävä vaikutus 5470 htv.

Yhä suurempi osa matkailijoista suunnittelee mutta myös ostaa matkapalvelut sähköisten myyntikanavien kautta.
Matkailijat arvostavat palveluiden helppoa löydettävyyttä ja ostomahdollisuutta suoraan eri nettisivuilta.

Alueorganisaatioiden eli Visit -organisaatioiden rooli tulee kasvamaan, jotta kuluttajat löytävät alueen yrittäjien matkailutuotteet yhdestä paikasta ja jakelukanavien verkoista.
Hankkeen tuloksena alueen yritysten on helpompi hallita kapasiteettiaan monikanavaisesti ja tarjota matkailijoille kiinnostavia palveluita. Alueorganisaatioille luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia digitaalisesta myynnistä ja
markkinointitoimenpiteet johtavat suoraan myyntiin, josta johtuen yksittäisten matkailijoiden kauppa kasvaa ja viipymä pitenee.

Kaikki aluetta myyvät yritykset saavat alueorganisaatioilta laadukkaita tuotekokonaisuuksia ja kiertopaketteja digitaaliseen jälleenmyyntiin.
Kolmantena tuloksena luodaan tiedolla johdettu digitaalinen toimintamalli, jolla hallitaan sähköistä asiakaspolkua.

Hankkeen aikana kehitetään ja johdetaan Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailun toimintaympäristöä ja luodaan
uusia liiketoimintamalleja koronan jälkeiseen aikaan, jotta matkailijamääriä pystytään palauttamaan aikaan ennen pandemiaa.

Koronapandemian negatiiviset vaikutukset matkailuelinkeinoon ovat olleet merkittävät. Edistääkseen matkailuelinkeinon
elpymistä koronakriisistä työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi kehittämishankkeiden hankehaun, jolla tuetaan alueiden
mahdollisuuksia kehittää alueensa matkailua, vahvistaa alueensa matkailukehittämisen johtamista ja koordinointia sekä tehostaa yhteistyötä kansallisen tason toimenpiteisiin. Hankehaku kanavoitiin Varsinais-Suomen ja Etelä-Savon maakuntaliittojen kautta.

Matkailutoimintaympäristön muutokseen ovat vaikuttaneet ja tulee vaikuttamaan mm. kuluttajien arvomaailman muutos, esim. suosittelumarkkinoinnin kasvava merkitys, verkkomyynnin kasvu, monikanavainen asiakaskokemus ja mobiilin korostuminen.

Lisätiedot:
Visit Naantali/Naantalin Matkailu Oy, hankkeen hallinnoija
toimitusjohtaja, hankekoordinaattori Tarja Rautiainen
tarja.rautiainen@visitnaantali.com, p. 040 7478847

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.

Artesaaniruoan mestaruutta Raisiossa tavoittelee 66 yritystä 130 tuotteella6.10.2020 13:19:10 EESTTiedote

Raisiossa lokakuun 14. – 16. päivä järjestettävään Artesaaniruoka SM 2020 -kilpailuun on ilmoittautunut 66 yritystä yli 130 tuotteella. – Kilpailu järjestetään nyt viidennen kerran ja tällä kertaa osallistujia on kaikkialta Suomesta, iloitsee Suomen Artesaaniruoka ry:n puheenjohtaja Eija Lamsijärvi. – Kaikki tuotteet ovat käyneet läpi esikarsintaseulan, jossa on tarkastettu, että ne täyttävät artesaaniruoan kriteerit. Niitä ovat mm. se, että tuote on valmistettu paikallisista raaka-aineista ilman keinotekoisia aromeja tai säilöntä- ja väriaineita. Samalla on myös varmisteltu, että tekijän kädenjälki näkyy tuotantoketjussa, Lamsijärvi jatkaa.

LUONTOKOKOUKSET SAARISTOSSA KOETAAN EDELLEEN TURVALLISIKSI3.9.2020 08:10:00 EESTTiedote

Yritystilaisuuksien varaustilanne saariston kokouskohteissa näyttää positiiviselta koronapandemiasta huolimatta, vaikkakin ryhmäkoot ovat pienentyneet. Fyysisen yhdessäolon ja tiimiytymisen merkitys on edelleen suuri, ja kun tarve yhteen kokoontumiselle tulee, koetaan turvalliseksi lähteä kokoustamaan ja virkistäytymään ulos luontoon, missä on tilaa. Esimerkiksi Naantalin saaristossa sijaitsevan Herrankukkaron lähes viiden hehtaarin alueella riittää luonnollisia turvavälejä ja yritystilaisuuksia on syksylle varattu lähes saman verran kuin viime vuonna.