Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden kaupallinen digihanke; Yhteinen Finnish Archipelago 2025. Digitaalisella matkailutuotteistolla kestävää kasvua

Ylimaakunnallisen yhteishankkeen muodostavat Finnish Archipelago-konsortio, johon kuuluu Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kemiönsaaren kunta, Paraisten kaupunki, Visit Turku ja Visit Naantali, joka on hankkeen hallinnoija. Osallistuvien alueiden yhteenlaskettu matkailutulo oli 1 mrd.€ ja työllistävä vaikutus 5470 htv.

Yhä suurempi osa matkailijoista suunnittelee mutta myös ostaa matkapalvelut sähköisten myyntikanavien kautta.
Matkailijat arvostavat palveluiden helppoa löydettävyyttä ja ostomahdollisuutta suoraan eri nettisivuilta.

Alueorganisaatioiden eli Visit -organisaatioiden rooli tulee kasvamaan, jotta kuluttajat löytävät alueen yrittäjien matkailutuotteet yhdestä paikasta ja jakelukanavien verkoista.
Hankkeen tuloksena alueen yritysten on helpompi hallita kapasiteettiaan monikanavaisesti ja tarjota matkailijoille kiinnostavia palveluita. Alueorganisaatioille luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia digitaalisesta myynnistä ja
markkinointitoimenpiteet johtavat suoraan myyntiin, josta johtuen yksittäisten matkailijoiden kauppa kasvaa ja viipymä pitenee.

Kaikki aluetta myyvät yritykset saavat alueorganisaatioilta laadukkaita tuotekokonaisuuksia ja kiertopaketteja digitaaliseen jälleenmyyntiin.
Kolmantena tuloksena luodaan tiedolla johdettu digitaalinen toimintamalli, jolla hallitaan sähköistä asiakaspolkua.

Hankkeen aikana kehitetään ja johdetaan Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailun toimintaympäristöä ja luodaan
uusia liiketoimintamalleja koronan jälkeiseen aikaan, jotta matkailijamääriä pystytään palauttamaan aikaan ennen pandemiaa.

Koronapandemian negatiiviset vaikutukset matkailuelinkeinoon ovat olleet merkittävät. Edistääkseen matkailuelinkeinon
elpymistä koronakriisistä työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi kehittämishankkeiden hankehaun, jolla tuetaan alueiden
mahdollisuuksia kehittää alueensa matkailua, vahvistaa alueensa matkailukehittämisen johtamista ja koordinointia sekä tehostaa yhteistyötä kansallisen tason toimenpiteisiin. Hankehaku kanavoitiin Varsinais-Suomen ja Etelä-Savon maakuntaliittojen kautta.

Matkailutoimintaympäristön muutokseen ovat vaikuttaneet ja tulee vaikuttamaan mm. kuluttajien arvomaailman muutos, esim. suosittelumarkkinoinnin kasvava merkitys, verkkomyynnin kasvu, monikanavainen asiakaskokemus ja mobiilin korostuminen.

Lisätiedot:
Visit Naantali/Naantalin Matkailu Oy, hankkeen hallinnoija