Varushenkilöiden tasa-arvo ei voi olla säästökohde

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) väläyttää, että naisten vapaaehtoinen asepalvelus jäädytettäisiin joksikin aikaa. Niinistön mukaan kansallisen puolustuksen tasosta ei voida tinkiä. Tätä hän kuitenkin juuri esittää ehdottamalla, että asepalveluksesta rajattaisiin ulos kaikista motivoituneimmat palveluksen suorittajat. Tämä luonnollisesti rajoittaisi naisten mahdollisuuksia hakeutua sotilasuralle tai kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin.

“Puolustusministeri Niinistö lähtisi säästämään varushenkilöiden tasa-arvosta ja reservin laadusta. Ajatus on käsittämätön ja kertoo enemmän Niinistön omasta vanhanaikaisesta ajatusmaailmasta kuin puolustusvoimien säästötarpeesta.” Topi Kytölehto linjaa.

“Sen eteen, että naiset voivat suorittaa asepalveluksen, on nähty vuosien työ. Seuraava askel tulisi olla se, että kutsunnat koskisivat tasa-arvoisesti kaikkia. Nyt puolustusministeri haluaa ottaa askeleen taaksepäin. Uskomatonta.” Demariopiskelijoiden varapuheenjohtaja Topi Kytölehto jatkaa.

Demariopiskelijat näkee, että Suomen puolustusvoimia on nykyaikaistettava vastaamaan modernia maailmaa. Asevelvollisuus on uudistettava koko ikäluokkaa koskevaksi kansalaispalvelukseksi. Tällöin puolustusvoimien palvelukseen saataisiin entistä korostuneemmin koko ikäluokan motivoitunein parhaimmisto sukupuoleen tai muuhunkaan jaotteluun perustumatta.

Lisätietoa:

Topi Kytölehto

topi.kytolehto@sonk.fi

Ei ruusuja, vaan tasa-arvoa Suomen uusi hallitus8.3.2019 14:30:10 EETTiedote

Naistenpäivä on historiallinen jäänne siltä ajalta, kun tasa-arvon tavoitteluksi riitti kerran vuodessa asian pahoitteleminen äideille, tyttärille ja vaimoille. Sekä sen kuuluisan ruusun antaminen. Yhden päivän voimalla naiset joutuvat kestämään Euroopan pahinta lähisuhdeväkivaltaa, miehiä huonompaa palkkausta ja epävakaata työmarkkina-asemaa. Suurin osa korkeakouluopiskelijoista on naisia, mutta korkeampi koulutusaste ei siltikään näyttäydy korkeampana palkkauksena tai johtotehtävien jakautumisessa. Rahan sanotaan olevan yhteiskunnassamme arvostuksen todellinen mittari, ja nykyinen hallitus on todellakin näyttänyt mitkä sen arvot ovat. Tällä hallituskaudella tasa-arvo on ottanut merkittäviä askeleita taaksepäin. Erityisen miesvaltaisia ovat hallituspuolueiden keskustan ja sinisten eduskuntaryhmät, ja tämä on näkynyt karulla tavalla hallituksen politiikassa. Tasa-arvon vastaiset teot ovat surullista luettavaa suomalaiselle yhteiskunnalle. Ensin hallitukselta unohtui tasa-arvosuunnitelm

Toisen asteen opinto-ohjaus tarvitsee lisäresursseja6.3.2019 14:19:47 EETTiedote

Jokin aikaa sitten Helsingin Sanomissa julkaistiin artikkeli nimeltä Liikaa vaihtoehtoja, joka keskittyi multipotentiaaleihin. Multipotentiaalit ovat artikkelin mukaan henkilöitä, joilla ei ole kutsumusta tietylle alalle vaan useita kiinnostuksen kohteita. Artikkelissa puhuttiin myös siitä, kuinka toisella asteella pitäisi valita oma urapolku ja entäpä jos ei ole selvää suuntaa mihin jatkaa. Multipotentiaali tai ei, mutta toisella asteella pitäisi osata vastata vastata siihen lopullisen tuntuiseen ja vähän pelottavaankin kysymykseen “mikä musta tulee isona”. Olen itse valmistunut ylioppilaaksi 2015 ja oman kokemukseni perusteella lukio-opetuksessa opinto-ohjaus painottui nimenomaan lukiokurssien valintaan eikä niinkään jatko-opintojen suunnitteluun. Itse päädyin opiskelemaan vasta välivuoden jälkeen ja nyt vietän uutta välivuotta pohtien mitä oikeastaan haluaisin tehdä. Moni muu on kokenut saman. Koulutus kannattaa -selvityksen (2015) mukaan noin 30 prosenttia ylioppilastutkinnon suori

Toisen asteen maksuttomuus on myös korkeakoulutuksen saavutettavuuden edellytys26.2.2019 10:47:39 EETTiedote

Suomessa toisen asteen koulutus on pitkään ollut tosiasiallinen peruskoulutusaste. Nykyään pelkällä peruskoululla on lähes mahdoton saada työtä ja näiden paikkojen määrä vähenee entisestään. Korkeakoulutututkinnon suorittaneiden määrä Suomessa laskee tasaiseen tahtiin ja korkeakoulutettujen osuus väestöstä on jo alle OECD-maiden keskiarvon. Näiden tilastojen valossa toisen asteen koulutuksen kustannukset opiskelijoille ovat suorastaan hälyttävät. Esimerkiksi lukion käymisen kustannukset saattavat nousta 2600 euroon. Suomen lukiolaisten liiton selvityksen mukaan 60 prosentille perheistä kustannukset aiheuttavat taloudellisia haasteita. Toisen asteen hintalappu paitsi aiheuttaa päänvaivaa, rajaa myös myöhempiä koulutusmahdollisuuksia: lähes kymmenesosalla opiskelijoista taloudellinen tilanne vaikuttaa opiskelupaikan valintaan toisella asteella. Suomen koulutuspolku on raivauksen tarpeessa. Hyvin koulutettu väestö on pienelle maalle menestymisen elinehto, eikä meillä ole varaa rajata opis

SONK-taustainen Yannick Lahti on valittu SDP:n eurovaaliehdokkaaksi19.1.2019 17:07:45 EETTiedote

Yannick Lahti valittiin viime torstaina SDP:n eurovaaliehdokkaaksi. Tällä hetkellä hän tekee Bolognassa väitöskirjaansa eurooppalaisesta populistisesta poliittisesta retoriikasta. Hän on valmistunut maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan puheviestintä. Yannick on toiminut viime vuosina osaston puheenjohtajana sekä ollut vaikuttamassa muun muassa YESin kongressissa. "Minulle eurooppalaisuus ja kansainvälisyys ovat aina olleet tärkeitä asioita. Sosialidemokraattisten ja eurooppalaisten arvojen nostaminen vuonna 2019 on äärimmäisen tärkeää kun Euroopan unioni etsii suuntaansa. Lähdin eurovaaleihin koska haluan rakentaa huomisen Eurooppaa. Haluan esittää sosialidemokraattisten arvojen mukaisia vaihtoehtoja helpoille populistisille heitoille. Eurooppalaisuus on itselleni arvo jo sinänsä, voin olla paitsi flaamilainen, myös keskisuomalainen. Tämä on sitä, mistä eurooppalaisuus parhaimmillaan on", Lahti kertoo. Yannickia kiehtoi demariopiskelijoissa erityisesti kansainvälisyys ja eu