Varushenkilöiden tasa-arvo ei voi olla säästökohde

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) väläyttää, että naisten vapaaehtoinen asepalvelus jäädytettäisiin joksikin aikaa. Niinistön mukaan kansallisen puolustuksen tasosta ei voida tinkiä. Tätä hän kuitenkin juuri esittää ehdottamalla, että asepalveluksesta rajattaisiin ulos kaikista motivoituneimmat palveluksen suorittajat. Tämä luonnollisesti rajoittaisi naisten mahdollisuuksia hakeutua sotilasuralle tai kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin.

“Puolustusministeri Niinistö lähtisi säästämään varushenkilöiden tasa-arvosta ja reservin laadusta. Ajatus on käsittämätön ja kertoo enemmän Niinistön omasta vanhanaikaisesta ajatusmaailmasta kuin puolustusvoimien säästötarpeesta.” Topi Kytölehto linjaa.

“Sen eteen, että naiset voivat suorittaa asepalveluksen, on nähty vuosien työ. Seuraava askel tulisi olla se, että kutsunnat koskisivat tasa-arvoisesti kaikkia. Nyt puolustusministeri haluaa ottaa askeleen taaksepäin. Uskomatonta.” Demariopiskelijoiden varapuheenjohtaja Topi Kytölehto jatkaa.

Demariopiskelijat näkee, että Suomen puolustusvoimia on nykyaikaistettava vastaamaan modernia maailmaa. Asevelvollisuus on uudistettava koko ikäluokkaa koskevaksi kansalaispalvelukseksi. Tällöin puolustusvoimien palvelukseen saataisiin entistä korostuneemmin koko ikäluokan motivoitunein parhaimmisto sukupuoleen tai muuhunkaan jaotteluun perustumatta.

Lisätietoa:

Topi Kytölehto

topi.kytolehto@sonk.fi

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis