Vasa Elektriska går in som delägare i Vasabolaget Comsel System Ab

Vasa Elektriska har köpt 14,9 procent av bolaget Comsel System Ab, som levererar smarta lösningar inom energimätning. Med affären strävar Vasa Elektriska efter att stärka sin produktutveckling och svara på kundernas allt större intresse för tjänster inom energistyrning och energioptimering i hemmet samt efter att stöda den allt vanligare elbilismen.
Bild: Mikko Lehtimäki

- Vi är väldigt stolta över att få berätta om ett stärkt samarbete med vår partner Comsel System, jublar Vasa Elektriskas utvecklingsdirektör Hans-Alexander Öst.

- Med den här lösningen kan vi säkerställa vår position inom branschen vad gäller utbud av smarta produkter och tjänster i våra kunders hem.

- Samarbetet med Comsel System möjliggör bland annat att vi kan erbjuda olika typer av tjänster inom förbrukningsflexibilitet, något som både sparar på kundernas pengar och minskar på deras koldioxidavtryck genom att styra förbrukningen till de timmar när elpriset är lågt och förnybar energi finns tillgänglig. Samtidigt skapar vi viktig flexibilitet i energisystemet, beskriver Öst bakgrunden till affären.

Bild: Mikko Lehtimäki