Vasa Elektriska går in som delägare i Vasabolaget Comsel System Ab

Vasa Elektriska har köpt 14,9 procent av bolaget Comsel System Ab, som levererar smarta lösningar inom energimätning. Med affären strävar Vasa Elektriska efter att stärka sin produktutveckling och svara på kundernas allt större intresse för tjänster inom energistyrning och energioptimering i hemmet samt efter att stöda den allt vanligare elbilismen.

Bild: Mikko Lehtimäki

- Vi är väldigt stolta över att få berätta om ett stärkt samarbete med vår partner Comsel System, jublar Vasa Elektriskas utvecklingsdirektör Hans-Alexander Öst.

- Med den här lösningen kan vi säkerställa vår position inom branschen vad gäller utbud av smarta produkter och tjänster i våra kunders hem.

- Samarbetet med Comsel System möjliggör bland annat att vi kan erbjuda olika typer av tjänster inom förbrukningsflexibilitet, något som både sparar på kundernas pengar och minskar på deras koldioxidavtryck genom att styra förbrukningen till de timmar när elpriset är lågt och förnybar energi finns tillgänglig. Samtidigt skapar vi viktig flexibilitet i energisystemet, beskriver Öst bakgrunden till affären.

Bild: Mikko Lehtimäki

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 125 personer och omsättningen år 2020 utgjorde ca 113 milj. euro.

Kabelprojekt ger färre elavbrott och frigör mark för jord- och skogsbruk3.2.2021 09:15:00 EET | Tiedote

I år gräver Vasa Elnät ner elnätet på en sträcka om sammanlagt cirka 200 km. Under pågående år investerar Vasa Elnät 12 miljoner euro i elnätet. Investeringarna ska förbättra distributionssäkerheten, förnya elstationer och göra nätet allt smartare. I och med att nätet läggs som kabel i marken frigörs upp till 120 hektar mark för jord- och skogsbruk längs nuvarande ledningsgator.

Vasa Elektriska har Finlands – och Nordens – nöjdaste kunder22.12.2020 08:32:56 EET | Tiedote

En undersökning gjord av EPSI Rating i slutet av hösten avslöjar: Vasa Elektriska har landets nöjdaste kunder. Bolaget placerade sig på första plats i undersökningen Eldetaljhandeln 2020 (Sähkön vähittäismyynti 2020) både vad gäller konsumentkunder och företagskunder. Samtidigt kom Vasa Elektriska etta i den nordiska branschjämförelsen, och spurtade således förbi de bästa också i Norge, Sverige och Danmark.