Vasa Elektriska sänker priset på elenergi

Vasa Elektriska sänker priset på elenergi med 10 procent från maj till september. Prissänkningen gäller elförsäljningsavtal som är ikraft tillsvidare och den kräver inga åtgärder av bolagets kunder.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

- Vi vill underlätta våra kunders vardag i den besvärliga undantagssituation vi lever i. Rabatten minskar våra kunders elräkningar med sammanlagt cirka en miljon euro, konstaterar verkställande direktör Stefan Damlin.

Vasa Elektriska har också tillfört större flexibilitet i betalningstiderna på grund av den pågående situationen. Bolaget uppmanar sina kunder att ta kontakt i god tid innan förfallodagen ifall man är orolig över hur man får el- eller fjärrvärmeräkningen betald.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.

Året inleddes med en tydlig nedgång i andelen såld energi12.5.2020 07:45:00 EESTTiedote

År 2020 inleddes med utmanande förtecken för energibolagen, när en mild, blåsig och regnig vinter möttes av en låg energiförbrukning, vilket pressade ner elpriset. I januari–mars uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 34,8 M€ och rörelsevinsten 10,6 M€. Omsättningen sjönk med 26,1 procent i jämförelse med året innan. Också soliditetsgraden gick ner, men hölls alltjämt på god nivå (51,8 %).

Superresultat av energikoncernen trots stormskador: Ägarandelar och lyckad energianskaffning bakom framgången20.4.2020 11:10:00 EESTTiedote

Koncernen Vasa Elektriska lyckades år 2019 göra ett historiskt bra resultat trots stormen Aapeli, som härjade i början av året. Att avsluta året med mer än dubbelt så mycket under strecket jämfört med året innan var möjligt speciellt tack vare avkastning på ägarandelar samt en lyckad energianskaffning. Också en tillväxt i den riksomfattande kundkretsen ledde till positiva förtecken.