Vasa Elnät slopar avgiften för överföring av egenproducerad el till nätet: solpaneler ger större inbesparing

Vasa Elnät slopar överföringsavgiften för småskalig energiproduktion, vilket bland annat betyder att överskottsenergin från solpaneler framöver ger större nytta. Avgiften slopas tillsvidare.

Foto: Ann-Sofi Berg

Överföringen av överskottsel till elnätet har haft en liten avgift, 74 cent per megawattimme, dvs. 0,074 cent per kilowattimme. Ändringen ger med andra ord en liten inbesparing för den som producerar egen energi, men är framför allt ett sätt för bolaget att förenkla sina processer.

- Vi vill främja ett koldioxidfritt och elektrifierat samhälle samt utvecklingen av konsumenternas egen närproduktion, berättar Vasa Elnäts verkställande direktör Juha Rintamäki.

- Det här är ett sätt för oss att göra det enklare att dra nytta av solenergi. Ett annat exempel var vår lösning från i fjol när vi införde nettoberäkning på timbasis.

Ändringen träder i kraft 1.8.2022 och den gäller småskalig energiproduktion inom Vasa Elnäts område.

Foto: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 135 personer och omsättningen år 2021 utgjorde ca 209 milj. euro. År 2022 fyller Vasa Elektriska 130 år.

Det höga marknadspriset utmanar både elanvändare och energibolag26.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

I januari–juni uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 126,2 miljoner euro (83,3 M€). Det utmanande energimarknadsläget ledde dock till en lägre rörelsevinstprocent än året innan. Rörelsevinsten var 5,4 procent (9,5 %). Soliditetsgraden sjönk till 49,1 procent (53,6 %). Orsaken till resultatet var framför allt de höga anskaffningskostnaderna för el som hos Vasa Elektriska påskyndar en övergång till nya typer av elprodukter. Elhandeln hade ännu inte under det första halvåret skapat någon vinst.

Nuläget på elmarknaden kräver nya typer av avtal10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

I januari–mars uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 62,3 miljoner euro (51,0 M€). Den höga omsättningen ledde ändå inte till någon vinst. Rörelsevinsten blev negativ och landade på -3,3 miljoner euro (6,5 M€). Soliditetsgraden sjönk till 45,3 procent (53,0 %). Orsaken till det svaga resultatet ligger framför allt i höga anskaffningskostnader för el, något som påskyndar framtagning av nya verksamhetssätt i energibranschen.