Vastaanottorahan maksussa ollut viiveitä – nyt maksut nopeutuvat
– Tämä on erittäin ikävä tilanne sotaa paenneille asiakkaille. Vaikka asiakasmäärän nopea kasvu selittää tilannetta, viiveet vastaanottorahan maksamisessa ovat olleet paikoitellen liian pitkiä eikä asiakkaita ole ohjeistettu tarpeeksi hyvin, kertoo vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.
Tilapäistä suojelua hakeva saa palvelut omasta vastaanottokeskuksestaan. Vastaanottopalveluihin kuuluu vastaanottoraha. Vastaanottorahan on tarkoitus kattaa asiakkaan perustarpeet, sen määrään vaikuttaa asiakkaan tulot ja varat.
Maahanmuuttovirasto on selvittänyt haasteiden laajuutta. Osassa vastaanottokeskuksissa vastaanottorahan maksut ovat koko ajan toimineet normaalisti. Joissain vastaanottokeskuksissa viivästykset ovat kuitenkin olleet merkittäviä. Normaalisti vastaanottorahan hakemukset käsitellään lain antamissa määräajoissa, eli yleensä viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa hakemisesta. Nyt maksuja on voitu odottaa useita viikkoja.
– Ongelmakohdat on nyt tunnistettu ja vastaanottorahan maksatukset ovat nopeutumassa. Viivästyneissä tilanteissa vastaanottoraha maksetaan takautuvasti tilapäisen suojelun hakemisajankohdasta alkaen, kertoo Nuutinen.
Vastaanottorahaa voidaan maksaa Maahanmuuttoviraston prepaid-kortille, suomalaiselle pankkitilille tai käteisellä. Asiakas hakee vastaanottorahaa ja prepaid-korttia omasta vastaanottokeskuksestaan.
Viiveitä erityisesti yksityismajoituksessa asuvien maksuissa
Asiakkaiden suuren määrän lisäksi tilanteeseen on vaikuttanut myös yksityisesti majoittuneiden suuri määrä ja aikaa vievät käytännön järjestelyt uusia keskuksia perustettaessa. Viivettä on ollut paikoin myös prepaid-korttien toimituksessa ja asiakkaiden tilien avaamisessa, joten vastaanottorahaa on jouduttu maksamaan käteisellä. Käteismaksut ovat myös aiheuttaneet viiveitä. Prepaid-kortteja saadaan laajemmin uusille asiakkaille kesäkuussa.
– Olemme ratkoneet näitä haasteita yhteisyössä vastaanottokeskusten kanssa ja lisänneet ohjeistusta. Olemme myös nopeuttaneet käytänteitä omalta osaltamme niin paljon kuin mahdollista, kertoo Nuutinen.
Viiveitä on ollut erityisesti yksityismajoituksessa asuvilla asiakkailla. Tilapäistä suojelua hakeneista noin 70 prosenttia asuu yksityismajoituksessa, eli on järjestänyt majoituksensa itse. He asuvat esimerkiksi sukulaisten, ystävien tai vapaaehtoisten luona.
– Yksityismajoituksessa asuvia asiakkaita voi olla vaikeampaa tavoittaa, kuin keskuksissa majoittuvia. Heillä voi olla pitkäkin matka lähimpään keskukseen, mikä on voinut vaikuttaa myös korvaavan ruoka-avun järjestämiseen, kertoo Nuutinen.
Oma vastaanottokeskus turvaa perustarpeet, vaikka maksuissa olisi viivettä
Jos hakemuksen käsittely tai vastaanottorahan maksaminen on viivästynyt, vastaanottokeskuksen velvollisuus on turvata asiakkaan välttämättömät perustarpeet muilla tavoin.
– Vastaanottokeskusten velvollisuus on huolehtia asiakkaiden perustarpeiden turvaamisesta siinäkin tilanteessa, että vastaanottorahan maksussa on haasteita. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi lahjakortteja ruokakauppaan ja maksusitoumusta apteekkiin reseptilääkkeitä varten, kertoo Nuutinen.
Tilapäistä suojelua saaneen oma vastaanottokeskus on yleensä lähin vastaanottokeskus tai yksityismajoittujien palvelupiste. Asiakas saa oman vastaanottokeskuksensa yhteystiedot, kun hän hakee tilapäistä suojelua. On tärkeää, että tilapäistä suojelua hakenut ilmoittautuu omaan vastaanottokeskukseensa.
Jos tilapäistä suojelua saavalla on ongelmia esimerkiksi toimeentulon tai hyvinvoinnin kanssa, hänen kannattaa olla heti yhteydessä omaan vastaanottokeskukseensa. Vastaanottokeskuksissa apua on tarjolla tarvittaessa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Tällä hetkellä toiminnassa on 55 vastaanottokeskusta ja yksityismajoittujien palvelupistettä sekä seitsemän alaikäisyksikköä. Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan Suomessa oli 20 vastaanottokeskusta, alaikäisyksiköiden määrä on pysynyt samana. Maahanmuuttovirasto vastaa vastaanottojärjestelmän toiminnan ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Maahanmuuttoviraston omat vastaanottokeskukset sijaitsevat Helsingissä, Lappeenrannassa (Joutseno) ja Oulussa. Muita vastaanottokeskuksia ylläpitävät järjestöt, kunnat ja yritykset.
Lisätietoa medialle:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen, p. 0295 433 640, sähköposti: etunimi.sukunimi@migri.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto
Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi
Maahanmuuttovirasto on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa päätöksenteko-organisaatio ja ylläpitää vastaanottojärjestelmää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maahanmuuttovirasto
Determination of citizenship status and definition of national travel document for residence permit applications reviewed by Finnish Immigration Service3.10.2025 16:05:09 EEST | Press release
The Finnish Immigration Service has reviewed the definition of a national travel document which is required for issuing a residence permit. Determination of citizenship status has also been examined in this context.
Migrationsverket har bedömt bestämmandet av medborgarskapsstatus och definitionen av ett nationellt resedokument vid ansökan om uppehållstillstånd3.10.2025 16:04:17 EEST | Pressmeddelande
Migrationsverket har bedömt definitionen av ett nationellt resedokument som krävs för att uppehållstillstånd ska kunna beviljas. I anknytning till detta har verket också granskat bestämmandet av medborgarskapsstatus.
Maahanmuuttovirasto arvioi kansalaisuusaseman määrittämistä ja kansallisen matkustusasiakirjan määritelmää oleskelulupaa haettaessa3.10.2025 13:00:32 EEST | Tiedote
Maahanmuuttovirasto on arvioinut oleskeluluvan edellytyksenä olevaa kansallisen matkustusasiakirjan määritelmää. Tähän liittyen on tarkasteltu myös kansalaisuusaseman määrittämistä.
Finnish Immigration Service resumes issuing asylum decisions for Syrians26.9.2025 12:31:43 EEST | Press release
The Finnish Immigration Service suspended making decisions on asylum applications from Syrians in December 2024 because of the considerable changes in the security situation in Syria. The Finnish Immigration Service will now resume issuing decisions for Syrian asylum seekers. The Finnish Immigration Service constantly monitors the security situation in different countries, as the most recent country of origin information is needed to assess the need for protection when processing asylum applications. In order to ensure decision-making of high quality, the Finnish Immigration Service maintains awareness of the security situation and its changes in different countries.
Migrationsverket återupptar beslutsfattandet om asylansökningar som lämnats in av syriska medborgare26.9.2025 12:31:11 EEST | Pressmeddelande
Migrationsverket avbröt beslutsfattandet om asylansökningar från syriska medborgare i december 2024 till följd av att säkerhetsläget i Syrien förändrades väsentligt. Nu återupptar verket beslutsfattandet om asylansökningar som lämnats in av syriska medborgare. Migrationsverket följer upp säkerhetsläget i olika länder hela tiden, eftersom aktuell landinformation behövs vid behandlingen av asylansökningar för att bedöma behovet av skydd. För att säkerställa att beslutsfattandet håller hög kvalitet upprätthåller verket en lägesbild av säkerhetsläget i olika länder och hur läget förändras.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme