Vastaanottorahan maksussa ollut viiveitä – nyt maksut nopeutuvat
– Tämä on erittäin ikävä tilanne sotaa paenneille asiakkaille. Vaikka asiakasmäärän nopea kasvu selittää tilannetta, viiveet vastaanottorahan maksamisessa ovat olleet paikoitellen liian pitkiä eikä asiakkaita ole ohjeistettu tarpeeksi hyvin, kertoo vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.
Tilapäistä suojelua hakeva saa palvelut omasta vastaanottokeskuksestaan. Vastaanottopalveluihin kuuluu vastaanottoraha. Vastaanottorahan on tarkoitus kattaa asiakkaan perustarpeet, sen määrään vaikuttaa asiakkaan tulot ja varat.
Maahanmuuttovirasto on selvittänyt haasteiden laajuutta. Osassa vastaanottokeskuksissa vastaanottorahan maksut ovat koko ajan toimineet normaalisti. Joissain vastaanottokeskuksissa viivästykset ovat kuitenkin olleet merkittäviä. Normaalisti vastaanottorahan hakemukset käsitellään lain antamissa määräajoissa, eli yleensä viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa hakemisesta. Nyt maksuja on voitu odottaa useita viikkoja.
– Ongelmakohdat on nyt tunnistettu ja vastaanottorahan maksatukset ovat nopeutumassa. Viivästyneissä tilanteissa vastaanottoraha maksetaan takautuvasti tilapäisen suojelun hakemisajankohdasta alkaen, kertoo Nuutinen.
Vastaanottorahaa voidaan maksaa Maahanmuuttoviraston prepaid-kortille, suomalaiselle pankkitilille tai käteisellä. Asiakas hakee vastaanottorahaa ja prepaid-korttia omasta vastaanottokeskuksestaan.
Viiveitä erityisesti yksityismajoituksessa asuvien maksuissa
Asiakkaiden suuren määrän lisäksi tilanteeseen on vaikuttanut myös yksityisesti majoittuneiden suuri määrä ja aikaa vievät käytännön järjestelyt uusia keskuksia perustettaessa. Viivettä on ollut paikoin myös prepaid-korttien toimituksessa ja asiakkaiden tilien avaamisessa, joten vastaanottorahaa on jouduttu maksamaan käteisellä. Käteismaksut ovat myös aiheuttaneet viiveitä. Prepaid-kortteja saadaan laajemmin uusille asiakkaille kesäkuussa.
– Olemme ratkoneet näitä haasteita yhteisyössä vastaanottokeskusten kanssa ja lisänneet ohjeistusta. Olemme myös nopeuttaneet käytänteitä omalta osaltamme niin paljon kuin mahdollista, kertoo Nuutinen.
Viiveitä on ollut erityisesti yksityismajoituksessa asuvilla asiakkailla. Tilapäistä suojelua hakeneista noin 70 prosenttia asuu yksityismajoituksessa, eli on järjestänyt majoituksensa itse. He asuvat esimerkiksi sukulaisten, ystävien tai vapaaehtoisten luona.
– Yksityismajoituksessa asuvia asiakkaita voi olla vaikeampaa tavoittaa, kuin keskuksissa majoittuvia. Heillä voi olla pitkäkin matka lähimpään keskukseen, mikä on voinut vaikuttaa myös korvaavan ruoka-avun järjestämiseen, kertoo Nuutinen.
Oma vastaanottokeskus turvaa perustarpeet, vaikka maksuissa olisi viivettä
Jos hakemuksen käsittely tai vastaanottorahan maksaminen on viivästynyt, vastaanottokeskuksen velvollisuus on turvata asiakkaan välttämättömät perustarpeet muilla tavoin.
– Vastaanottokeskusten velvollisuus on huolehtia asiakkaiden perustarpeiden turvaamisesta siinäkin tilanteessa, että vastaanottorahan maksussa on haasteita. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi lahjakortteja ruokakauppaan ja maksusitoumusta apteekkiin reseptilääkkeitä varten, kertoo Nuutinen.
Tilapäistä suojelua saaneen oma vastaanottokeskus on yleensä lähin vastaanottokeskus tai yksityismajoittujien palvelupiste. Asiakas saa oman vastaanottokeskuksensa yhteystiedot, kun hän hakee tilapäistä suojelua. On tärkeää, että tilapäistä suojelua hakenut ilmoittautuu omaan vastaanottokeskukseensa.
Jos tilapäistä suojelua saavalla on ongelmia esimerkiksi toimeentulon tai hyvinvoinnin kanssa, hänen kannattaa olla heti yhteydessä omaan vastaanottokeskukseensa. Vastaanottokeskuksissa apua on tarjolla tarvittaessa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Tällä hetkellä toiminnassa on 55 vastaanottokeskusta ja yksityismajoittujien palvelupistettä sekä seitsemän alaikäisyksikköä. Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan Suomessa oli 20 vastaanottokeskusta, alaikäisyksiköiden määrä on pysynyt samana. Maahanmuuttovirasto vastaa vastaanottojärjestelmän toiminnan ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Maahanmuuttoviraston omat vastaanottokeskukset sijaitsevat Helsingissä, Lappeenrannassa (Joutseno) ja Oulussa. Muita vastaanottokeskuksia ylläpitävät järjestöt, kunnat ja yritykset.
Lisätietoa medialle:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen, p. 0295 433 640, sähköposti: etunimi.sukunimi@migri.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto
Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi
Maahanmuuttovirasto on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa päätöksenteko-organisaatio ja ylläpitää vastaanottojärjestelmää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maahanmuuttovirasto
Maahanmuuttovirasto tarkastelee linjaustaan oleskelulupahakemuksiin hyväksyttävistä matkustusasiakirjoista5.9.2025 14:00:12 EEST | Tiedote
Oleskelulupalainsäädäntöä muutettiin viime vuoden syyskuussa osana hallitusohjelman tiukentuvaa maahanmuuttopolitiikkaa. Oleskeluluvan saamisen edellytykseksi säädettiin tunnistautuminen kansallisella matkustusasiakirjalla. Maahanmuuttovirasto on muuttuneen lainsäädännön perusteella tehnyt kielteisiä oleskelulupapäätöksiä muun muassa palestiinalaisille. Viranomaisten välisissä keskusteluissa ulkoministeriö on esittänyt, että heidän määritelmänsä kansallisesta matkustusasiakirjasta soveltuu myös oleskelulupalainsäädännössä. Tämä ei käy ilmi laista tai sen esitöistä. Maahanmuuttovirasto haluaa arvioida ulkoministeriön esille nostamat seikat suhteessa soveltamisohjeeseensa.
Gazan palestiinalaiset eivät saa automaattisesti turvapaikkaa14.8.2025 11:58:54 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on käyty keskustelua Maahanmuuttoviraston ohjeesta liittyen Gazan palestiinalaisiin ja kansainvälisen suojelun myöntämiseen. Kyseessä on viraston sisäinen ohje, joka antaa yksittäin esitettynä ja tulkittuna virheellisen kuvan turvapaikkaprosessin kokonaisuudesta, johon liittyy useita muitakin ohjeistuksia. Näitä kaikkia sovelletaan päätöksenteossa, jossa tehdään aina myös yksilöllinen harkinta.
Cooperation helps combat human trafficking31.7.2025 11:00:48 EEST | Press release
According to early-year statistics from the Assistance System for Victims of Human Trafficking, forced marriage and forced labour are the most common forms of exploitation among victims of human trafficking. National and international cooperation are necessary in order to combat trafficking.
Människohandel bekämpas genom samarbete31.7.2025 11:00:35 EEST | Pressmeddelande
Enligt statistik från början av året från hjälpsystemet för offer för människohandel är tvångsäktenskap och tvångsarbete de vanligaste formerna av utnyttjande av människohandelsoffer. För att bekämpa människohandel behövs nationellt och internationellt samarbete.
Ihmiskauppaa torjutaan yhteistyöllä31.7.2025 11:00:23 EEST | Tiedote
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän alkuvuoden tilastoissa pakkoavioliitto ja pakkotyö ovat yleisimmät ihmiskaupan uhrien hyväksikäyttömuodot. Ihmiskaupan torjumiseen tarvitaan kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme