Vastaanottorahan maksussa ollut viiveitä – nyt maksut nopeutuvat
– Tämä on erittäin ikävä tilanne sotaa paenneille asiakkaille. Vaikka asiakasmäärän nopea kasvu selittää tilannetta, viiveet vastaanottorahan maksamisessa ovat olleet paikoitellen liian pitkiä eikä asiakkaita ole ohjeistettu tarpeeksi hyvin, kertoo vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.
Tilapäistä suojelua hakeva saa palvelut omasta vastaanottokeskuksestaan. Vastaanottopalveluihin kuuluu vastaanottoraha. Vastaanottorahan on tarkoitus kattaa asiakkaan perustarpeet, sen määrään vaikuttaa asiakkaan tulot ja varat.
Maahanmuuttovirasto on selvittänyt haasteiden laajuutta. Osassa vastaanottokeskuksissa vastaanottorahan maksut ovat koko ajan toimineet normaalisti. Joissain vastaanottokeskuksissa viivästykset ovat kuitenkin olleet merkittäviä. Normaalisti vastaanottorahan hakemukset käsitellään lain antamissa määräajoissa, eli yleensä viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa hakemisesta. Nyt maksuja on voitu odottaa useita viikkoja.
– Ongelmakohdat on nyt tunnistettu ja vastaanottorahan maksatukset ovat nopeutumassa. Viivästyneissä tilanteissa vastaanottoraha maksetaan takautuvasti tilapäisen suojelun hakemisajankohdasta alkaen, kertoo Nuutinen.
Vastaanottorahaa voidaan maksaa Maahanmuuttoviraston prepaid-kortille, suomalaiselle pankkitilille tai käteisellä. Asiakas hakee vastaanottorahaa ja prepaid-korttia omasta vastaanottokeskuksestaan.
Viiveitä erityisesti yksityismajoituksessa asuvien maksuissa
Asiakkaiden suuren määrän lisäksi tilanteeseen on vaikuttanut myös yksityisesti majoittuneiden suuri määrä ja aikaa vievät käytännön järjestelyt uusia keskuksia perustettaessa. Viivettä on ollut paikoin myös prepaid-korttien toimituksessa ja asiakkaiden tilien avaamisessa, joten vastaanottorahaa on jouduttu maksamaan käteisellä. Käteismaksut ovat myös aiheuttaneet viiveitä. Prepaid-kortteja saadaan laajemmin uusille asiakkaille kesäkuussa.
– Olemme ratkoneet näitä haasteita yhteisyössä vastaanottokeskusten kanssa ja lisänneet ohjeistusta. Olemme myös nopeuttaneet käytänteitä omalta osaltamme niin paljon kuin mahdollista, kertoo Nuutinen.
Viiveitä on ollut erityisesti yksityismajoituksessa asuvilla asiakkailla. Tilapäistä suojelua hakeneista noin 70 prosenttia asuu yksityismajoituksessa, eli on järjestänyt majoituksensa itse. He asuvat esimerkiksi sukulaisten, ystävien tai vapaaehtoisten luona.
– Yksityismajoituksessa asuvia asiakkaita voi olla vaikeampaa tavoittaa, kuin keskuksissa majoittuvia. Heillä voi olla pitkäkin matka lähimpään keskukseen, mikä on voinut vaikuttaa myös korvaavan ruoka-avun järjestämiseen, kertoo Nuutinen.
Oma vastaanottokeskus turvaa perustarpeet, vaikka maksuissa olisi viivettä
Jos hakemuksen käsittely tai vastaanottorahan maksaminen on viivästynyt, vastaanottokeskuksen velvollisuus on turvata asiakkaan välttämättömät perustarpeet muilla tavoin.
– Vastaanottokeskusten velvollisuus on huolehtia asiakkaiden perustarpeiden turvaamisesta siinäkin tilanteessa, että vastaanottorahan maksussa on haasteita. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi lahjakortteja ruokakauppaan ja maksusitoumusta apteekkiin reseptilääkkeitä varten, kertoo Nuutinen.
Tilapäistä suojelua saaneen oma vastaanottokeskus on yleensä lähin vastaanottokeskus tai yksityismajoittujien palvelupiste. Asiakas saa oman vastaanottokeskuksensa yhteystiedot, kun hän hakee tilapäistä suojelua. On tärkeää, että tilapäistä suojelua hakenut ilmoittautuu omaan vastaanottokeskukseensa.
Jos tilapäistä suojelua saavalla on ongelmia esimerkiksi toimeentulon tai hyvinvoinnin kanssa, hänen kannattaa olla heti yhteydessä omaan vastaanottokeskukseensa. Vastaanottokeskuksissa apua on tarjolla tarvittaessa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Tällä hetkellä toiminnassa on 55 vastaanottokeskusta ja yksityismajoittujien palvelupistettä sekä seitsemän alaikäisyksikköä. Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan Suomessa oli 20 vastaanottokeskusta, alaikäisyksiköiden määrä on pysynyt samana. Maahanmuuttovirasto vastaa vastaanottojärjestelmän toiminnan ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Maahanmuuttoviraston omat vastaanottokeskukset sijaitsevat Helsingissä, Lappeenrannassa (Joutseno) ja Oulussa. Muita vastaanottokeskuksia ylläpitävät järjestöt, kunnat ja yritykset.
Lisätietoa medialle:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen, p. 0295 433 640, sähköposti: etunimi.sukunimi@migri.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto
Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi
Maahanmuuttovirasto on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa päätöksenteko-organisaatio ja ylläpitää vastaanottojärjestelmää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maahanmuuttovirasto
Finnish Immigration Service introduces automated post-decision monitoring of startup entrepreneurs' permits24.4.2024 10:17:00 EEST | Press release
The Finnish Immigration Service will bring into use automated post-decision monitoring of startup entrepreneurs' residence permits on 24 April 2024. The purpose of post-decision monitoring is to verify that startup entrepreneurs still meet the permit requirements.
Migrationsverket inför automatiserad efterhandskontroll av uppehållstillstånd för tillväxtföretagare24.4.2024 10:16:23 EEST | Tiedote
Migrationsverket inför automatiserad efterhandskontroll av uppehållstillstånd för tillväxtföretagare den 24 april 2024. Genom efterhandskontrollen utreds om tillväxtföretagare fortfarande uppfyller villkoren för det tillstånd som de har beviljats.
Maahanmuuttovirasto aloittaa automaattisen jälkivalvonnan startup-yrittäjien oleskelulupiin24.4.2024 10:15:50 EEST | Tiedote
Startup-yrittäjien oleskelulupien automaattinen jälkivalvonta alkaa 24.4.2024. Jälkivalvonnalla selvitetään, täyttävätkö startup-yrittäjät edelleen heille myönnetyn luvan edellytykset.
Finnish Immigration Service’s report on operations for 2023 has been published27.3.2024 11:07:49 EET | Press release
The operating environment of the Finnish Immigration Service saw many changes in 2023. The economic downturn contributed to the reduced volumes of work-related immigration in the latter half of 2023, whereas the number of international students continued its marked increase.
Migrationsverkets verksamhetsberättelse för år 2023 har publicerats27.3.2024 11:06:15 EET | Tiedote
År 2023 skedde det många förändringar i Migrationsverkets verksamhetsmiljö. Den ekonomiska recessionen hade en minskande inverkan på arbetsrelaterad invandring under det andra halvåret, medan antalet internationella studerande fortsatte att öka kraftigt.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme