Vastaanottorahan maksussa ollut viiveitä – nyt maksut nopeutuvat
Tilapäistä suojelua saavien vastaanottorahan maksamisessa on ollut paikoittain viiveitä. Vastaanottokeskusten tilanne on ruuhkautunut, kun järjestelmään on tullut yli 20 000 uutta asiakasta kahden kuukauden aikana. Vastaanottorahojen maksu on nyt nopeutumassa.
– Tämä on erittäin ikävä tilanne sotaa paenneille asiakkaille. Vaikka asiakasmäärän nopea kasvu selittää tilannetta, viiveet vastaanottorahan maksamisessa ovat olleet paikoitellen liian pitkiä eikä asiakkaita ole ohjeistettu tarpeeksi hyvin, kertoo vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen.
Tilapäistä suojelua hakeva saa palvelut omasta vastaanottokeskuksestaan. Vastaanottopalveluihin kuuluu vastaanottoraha. Vastaanottorahan on tarkoitus kattaa asiakkaan perustarpeet, sen määrään vaikuttaa asiakkaan tulot ja varat.
Maahanmuuttovirasto on selvittänyt haasteiden laajuutta. Osassa vastaanottokeskuksissa vastaanottorahan maksut ovat koko ajan toimineet normaalisti. Joissain vastaanottokeskuksissa viivästykset ovat kuitenkin olleet merkittäviä. Normaalisti vastaanottorahan hakemukset käsitellään lain antamissa määräajoissa, eli yleensä viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa hakemisesta. Nyt maksuja on voitu odottaa useita viikkoja.
– Ongelmakohdat on nyt tunnistettu ja vastaanottorahan maksatukset ovat nopeutumassa. Viivästyneissä tilanteissa vastaanottoraha maksetaan takautuvasti tilapäisen suojelun hakemisajankohdasta alkaen, kertoo Nuutinen.
Vastaanottorahaa voidaan maksaa Maahanmuuttoviraston prepaid-kortille, suomalaiselle pankkitilille tai käteisellä. Asiakas hakee vastaanottorahaa ja prepaid-korttia omasta vastaanottokeskuksestaan.
Viiveitä erityisesti yksityismajoituksessa asuvien maksuissa
Asiakkaiden suuren määrän lisäksi tilanteeseen on vaikuttanut myös yksityisesti majoittuneiden suuri määrä ja aikaa vievät käytännön järjestelyt uusia keskuksia perustettaessa. Viivettä on ollut paikoin myös prepaid-korttien toimituksessa ja asiakkaiden tilien avaamisessa, joten vastaanottorahaa on jouduttu maksamaan käteisellä. Käteismaksut ovat myös aiheuttaneet viiveitä. Prepaid-kortteja saadaan laajemmin uusille asiakkaille kesäkuussa.
– Olemme ratkoneet näitä haasteita yhteisyössä vastaanottokeskusten kanssa ja lisänneet ohjeistusta. Olemme myös nopeuttaneet käytänteitä omalta osaltamme niin paljon kuin mahdollista, kertoo Nuutinen.
Viiveitä on ollut erityisesti yksityismajoituksessa asuvilla asiakkailla. Tilapäistä suojelua hakeneista noin 70 prosenttia asuu yksityismajoituksessa, eli on järjestänyt majoituksensa itse. He asuvat esimerkiksi sukulaisten, ystävien tai vapaaehtoisten luona.
– Yksityismajoituksessa asuvia asiakkaita voi olla vaikeampaa tavoittaa, kuin keskuksissa majoittuvia. Heillä voi olla pitkäkin matka lähimpään keskukseen, mikä on voinut vaikuttaa myös korvaavan ruoka-avun järjestämiseen, kertoo Nuutinen.
Oma vastaanottokeskus turvaa perustarpeet, vaikka maksuissa olisi viivettä
Jos hakemuksen käsittely tai vastaanottorahan maksaminen on viivästynyt, vastaanottokeskuksen velvollisuus on turvata asiakkaan välttämättömät perustarpeet muilla tavoin.
– Vastaanottokeskusten velvollisuus on huolehtia asiakkaiden perustarpeiden turvaamisesta siinäkin tilanteessa, että vastaanottorahan maksussa on haasteita. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi lahjakortteja ruokakauppaan ja maksusitoumusta apteekkiin reseptilääkkeitä varten, kertoo Nuutinen.
Tilapäistä suojelua saaneen oma vastaanottokeskus on yleensä lähin vastaanottokeskus tai yksityismajoittujien palvelupiste. Asiakas saa oman vastaanottokeskuksensa yhteystiedot, kun hän hakee tilapäistä suojelua. On tärkeää, että tilapäistä suojelua hakenut ilmoittautuu omaan vastaanottokeskukseensa.
Jos tilapäistä suojelua saavalla on ongelmia esimerkiksi toimeentulon tai hyvinvoinnin kanssa, hänen kannattaa olla heti yhteydessä omaan vastaanottokeskukseensa. Vastaanottokeskuksissa apua on tarjolla tarvittaessa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Tällä hetkellä toiminnassa on 55 vastaanottokeskusta ja yksityismajoittujien palvelupistettä sekä seitsemän alaikäisyksikköä. Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan Suomessa oli 20 vastaanottokeskusta, alaikäisyksiköiden määrä on pysynyt samana. Maahanmuuttovirasto vastaa vastaanottojärjestelmän toiminnan ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Maahanmuuttoviraston omat vastaanottokeskukset sijaitsevat Helsingissä, Lappeenrannassa (Joutseno) ja Oulussa. Muita vastaanottokeskuksia ylläpitävät järjestöt, kunnat ja yritykset.
Lisätietoa medialle:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen, p. 0295 433 640, sähköposti: etunimi.sukunimi@migri.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto
Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi
Maahanmuuttovirasto on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa päätöksenteko-organisaatio ja ylläpitää vastaanottojärjestelmää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maahanmuuttovirasto
The Finnish Immigration Service to establish new reception centres 1 July1.7.2022 09:05:09 EEST | Press release
The Finnish Immigration Service is preparing to set up new reception centres due to the increased need to provide accommodation for people fleeing Ukraine.
Migrationsverket grundar nya förläggningar 1.7.1.7.2022 09:04:30 EEST | Tiedote
Migrationsverket förbereder sig för att grunda nya förläggningar, eftersom behovet av inkvartering för flyktingar från Ukraina har ökat i Finland.
Maahanmuuttovirasto perustaa uusia vastaanottokeskuksia 1.7.1.7.2022 09:03:37 EEST | Tiedote
Maahanmuuttovirasto valmistelee uusien vastaanottokeskusten perustamista, koska Ukrainasta paenneiden majoitustarve on Suomessa kasvanut.
Temporary protection in Finland granted to over 25,000 people fleeing Ukraine – changes to reporting of statistics16.6.2022 10:35:25 EEST | Press release
Finland grants temporary protection to those who have fled Ukraine as a result of the Russian attack. After the attack, 28,039 applications for temporary protection have been submitted in Finland. By 15 June 2022, altogether 26,108 applications have been decided.
Över 25 000 flyktingar från Ukraina har beviljats tillfälligt skydd i Finland – rapportering av statistiken ändras16.6.2022 10:34:36 EEST | Tiedote
Finland beviljar tillfälligt skydd för personer som flytt från Ukraina på grund av Rysslands attack. Efter den ryska attacken har det lämnats in 28 039 ansökningar om tillfälligt skydd i Finland. Fram till 15 juni 2022 har det fattats 26 108 beslut.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme