Vastuullinen Virtanen kerää AIV-liuosastioita taas syyskuussa

4H-järjestö ja Eastman Chemical Company järjestävät muovisten AIV-liuosastioiden keräyksen 14.–15.9. Keräyspisteitä on yli 50 eri puolilla Suomea, ja niistä huolehtivat nuoret yhdessä paikallisen 4H-yhdistyksen kanssa. Kaikki kerätyt tynnyrit ja kanisterit kierrätetään Suomessa muoviteollisuuden raaka-aineeksi.

Vastuullinen Virtanen -kampanja työllistää nuoria 14.-15.9. Kuvaaja: Johanna Kokkola, Salama Visual.

Nuoria työllistävä ja viljelijöille maksuton valtakunnallinen keräyskampanja kulkee nimellä Vastuullinen Virtanen.

Keräyspisteitä ympäri Suomen

AIV-astioiden keräyskampanja Vastuullinen Virtanen järjestetään nyt jo kolmatta kertaa. Viime vuonna viljelijät palauttivat keräykseen noin 9 000 kanisteria ja 700 tynnyriä.

”Keräyspisteitä löytyy jälleen kattavasti ympäri Suomen, yhteensä yli 50 paikkakunnalta. Keräyspisteistä pohjoisin sijaitsee Kuusamossa, eteläisin Salossa, itäisin Ilomantsissa ja läntisin Jurvassa.”, toteaa Eastman Chemical Companyn Keski-Suomen asiakaspäällikkö Sami Saarikettu.

”Vastuullinen Virtanen on osoittautunut hyväksi tavaksi kerätä vanhentuneet liuosastiat viljelijöiltä. Lisäksi arvostamme mahdollisuutta työllistää maaseudun nuoria 4H:n kautta. Kampanja on Suomessa ainutlaatuinen ja olemme saaneet keräyksestä paljon hyvää palautetta”, Saarikettu lisää.

”4H on aina kantanut huolta maaseutuympäristöstä muun muassa järjestämällä lannoitesäkkikeräyksiä. Haluamme auttaa maatiloja kierrätyksessä ja samalla tarjota töitä maaseudun nuorille”, kertoo yhteyspäällikkö Patrik Lindfors Suomen 4H-liitosta.

Vuonna 2018 keräys toimii näin

Keräys toteutetaan siten, että viljelijät voivat 14.–15.9. ilman maksua toimittaa tyhjät 30 litran AIV-liuoskanisterit ja 200 litran AIV-liuostynnyrit 4H-yhdistysten keräyspisteisiin.

4H-nuori tarkastaa astiat ja pakkaa ne kuljetusta varten yhdessä viljelijän kanssa. Viljelijöitä pyydetään tuomaan mukanaan myös kuormalavoja, joita tarvitaan pakkaamisessa. Eastman huolehtii keräyspisteen tyhjennyksestä keräyksen päätyttyä.

Keräykseen kelpaavat kotimaiset liuosastiat

Keräykseen voi jättää 30 litran AIV-kanistereita ja 200 litran AIV-tynnyreitä, jotka ovat sisältäneet Kemiran, Tamincon tai Eastmanin pakkaamia AIV, Prima, Mestarin Vahva, Stabilizer tai Propcorn -tuotteita. Astioiden tulee olla tyhjiä, ehjiä ja korkkien ja kansien kierrettyinä paikoilleen.

Muita markkinoilla olevia säilöntäainekäytössä olevia astioita ei turvallisuussyistä oteta vastaan.

Nuoria työllistävän ja viljelijöille maksuttoman valtakunnallisen keräyskampanjan järjestävät Suomen 4H-liitto, paikalliset 4H-yhdistykset ja Eastman Chemical Company. Keräyksen rahoittaa Taminco Finland Oy, joka on Eastman Chemical Companyn suomalainen tytäryhtiö.

Tiedot 4H-yhdistysten järjestämistä keräyspaikoista ovat osoitteessa:

ww.4h.fi/AIVkerays

Patrik Lindfors
yhteyspäällikkö
patrik.lindfors@4h.fi
www.4h.fi

Sami Saarikettu
Asiakaspäällikkö, Keski-Suomi
samisaarikettu@eastman.com
Eastman Chemical Company
www.AIV.fi

4H:n avulla Ysit töihin26.10.2018 07:58Tiedote

4H-järjestön Ysit töihin -hankkeessa parannetaan nuorten talous-, yrittäjyys- ja työelämätaitoja tarjoamalla nuorille valmennusta ja koulutusta. Tavoitteena on auttaa nuoria työllistymään vähintään kahden viikon ajaksi 9. luokan jälkeisenä kesänä. Joka vuosi noin 50 000 nuorta päättää peruskoulun. Tuolloin vastuun ottaminen omasta elämästä tulee ajankohtaiseksi, ja lyhytkin työkokemus on tässä vaiheessa erityisen tärkeä.