Vastuullisuus on kasvava trendi viinien kysynnässä. S-ravintoloiden asiakasomistajaviinit ovat tarjonneet viinitietoutta jo 20 vuotta.

”Asiakasomistajaviinit ovat S-ravintoloissa monen ravintolavieraan luotettu ja helppo valinta illallisen oheen tai seurustelujuomaksi. Tällä valikoimalla olemme nimenomaan tähdänneet siihen, että viinien valinta olisi mahdollisimman mutkatonta”, markkinointipäällikkö Ulla Kivilaakso S-ravintoloista kertoo. ”Niinpä suosio on kasvanut vuosi vuodelta, ja nykyään niiden osuus on jo 40 % kaikesta ravintoloissamme myytävästä viinistä. Asiakasomistajaviinien kautta meille kaikille on avautunut mahdollisuus oppia lisää viinitietoutta.”
20-vuotisjuhlavuoden valko-, puna-, rosee- ja kuohuviini tulevat Etelä-Italiasta, sisilialaiselta Barone Montalton viinibrändiltä, jonka toiminnassa kestävä kehitys näkyy vahvasti.
Ravintola-asiakkaiden kiinnostus vastuullisiin viineihin on kasvanut aikana, jolloin ekologiset valinnat pätevät kaikilla elämänaloilla. ”Barone Montalto on Italiassa edelläkävijä viinintuotannon vastuullisuudessa; heillä kestävä kehitys ulottuu koko tuotantoketjuun viinitiloilta pullotukseen ja pakkauslaatikoihin. Yrityksellä on jopa yhdeksän erilaista vastuullisuussertifikaattia hallussaan. Se on vastuullisena toimijana tunnetulle S-ryhmälle tärkeää”, Kivilaakso kertoo.
Yksi asiakasomistajaviinien valintakriteereistä on niiden sopivuus jokaiseen makuun. ”Olen ilahtunut siitä, että S-ryhmässä päädyttiin näiden neljän sisilialaisviinin valikoimaan. Suomalaiset ovat aina pitäneet italialaisista viineistä, ja juuri nyt trendaavat erityisesti eteläitalialaiset viinit. Ne ovat laadukkaita monitoimiviinejä, jotka sopivat suomalaiseen makumaailmaan ja toimivat niin illanviettoihin kuin pizzalle ja pihville”, Senior Brand Manager Marina Degerth maahantuoja Solera Finlandilta toteaa.
Degerth ennustaa talvikaudella isointa menekkiä punaviinille. ”Sanotaan, että sisilialaisiin punaviineihin on pullotettu Italian aurinkoa. Se tuo mehevyyttä viiniin ja iloa viinin nauttijalle. Nyt asiakasomistajaviinien joukkoon paluun tehnyttä roseeta on meillä pidetty erityisesti kesähetkien viininä, mutta suosittelen sitä ehdottomasti ympärivuotiseksi juomaksi. Erityisen hyvin rosee sopii pikkujoulu- ja joulupöytään, sillä viinin hapokkuus taittaa hyvin suomalaisten jouluruokien makua”, Degerth neuvoo.
Lisätietoja:
Ulla Kivilaakso, markkinointipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus
/ S-ravintolat, ulla.kivilaakso@sok.fi, puh. 050 66 288
Marina Degerth, Senior Brand Manager, Solera Finland, marina.degerth@solera.fi,
puh. 040 574 3753
Asiakasomistajaviinit
Viinit valitaan Suomen suurimmalla viinikilpailutuksella vuosittain. Viinien valinnan kriteereinä ovat muun muassa monikäyttöisyys, sopivuus monen makuun, laatu, saatavuus ja vastuullisuus. Tarjoamalla asiakasomistajille huolella valittuja, hyvän hinta-laatusuhteen viinejä, halutaan taata jokaiselle asiakkaalle mutkaton mahdollisuus tilata ja nauttia viinejä ravintolassa sekä auttaa asiakkaita tekemään ympäristön kannalta kestäviä valintoja.
Asiakasomistajien viinit 2020–2021
Barone Montalto Organic Bianco
- mukavan hapokas, raikas
- sopii muun muassa pastalle, kanalle, kasvisruoille sekä kala- ja äyriäisruoille
Barone Montalto Organic Rosso
- tummanpunainen, keskitäyteläinen, maussa voi tuntea hennon vivahduksen vadelmaa ja kirsikkaa
- sopii punaiselle lihalle, burgereille, pizzalle, juustoille
Barone Montalto Organic Nero D’Avola Rosato
- vaaleanpunertava, hedelmäinen, kuiva
- Erinomainen aperitiivi sekä ruokajuoma kalalle, kanalle, salaateille ja kasvisruoille. Toimii loistavasti suomalaisessa joulupöydässä
Barone Montalto Organic Brut
- raikas, kuiva ja kukkea
- sopii juhlamaljaksi, seurusteluun, antipastille sekä kalan ja äyriäisten kanssa
Nicolas Feuillatte Brut
- pehmeän hedelmäinen, maussa aistittavissa omenaa, makeaa päärynää ja raikasta sitrusta
- toimii aperitiivina, nautiskelujuomana tai läpi aterian
Termejä:
- vegaaninen viini = vegaaniviiniä ei kirkasteta eläinperäisillä aineilla, kuten liivatteella, maitoproteiinilla tai kananmunalla
- luomuviini = tehty ilman synteettisiä torjunta-aineita viljellyistä rypäleistä. Kaikilla luomuviinien raaka-aineiden toimittajilla tulee olla luomusertifikaatti
- kevytpullo = lasinen viinipullo, jonka tyhjäpaino on maksimissaan 420 gr
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ulla Kivilaakso
Markkinointipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus
s-posti ulla.kivilaakso@sok.fi, puh. 050 66 288
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme