Vastuullisuus on kasvava trendi viinien kysynnässä. S-ravintoloiden asiakasomistajaviinit ovat tarjonneet viinitietoutta jo 20 vuotta.

Asiantuntijoiden huolella valitsemia asiakasomistajaviinejä on myyty S-ryhmän ravintoloissa jo 20 vuotta. Voidaankin sanoa, että asiakasomistajaviinit ovat osaltaan opettaneet suomalaisia tutustumaan viineihin ja nauttimaan niitä aterian yhteydessä. Viinivalikoiman avulla halutaan myös tukea kestävää kehitystä, ja siksi tänäkin vuonna vastuullisuus oli tärkeä viinien valintakriteeri. Juhlavuoden viinit ovat sisilialaisia Barone Montalton viinejä, kaikki vegaanisia ja luomuviinejä. Asiakasomistajasamppanjana jatkaa Nicolas Feuillatte Brut.

Asiakasomistajaviinit 2020

”Asiakasomistajaviinit ovat S-ravintoloissa monen ravintolavieraan luotettu ja helppo valinta illallisen oheen tai seurustelujuomaksi. Tällä valikoimalla olemme nimenomaan tähdänneet siihen, että viinien valinta olisi mahdollisimman mutkatonta”, markkinointipäällikkö Ulla Kivilaakso S-ravintoloista kertoo. ”Niinpä suosio on kasvanut vuosi vuodelta, ja nykyään niiden osuus on jo 40 % kaikesta ravintoloissamme myytävästä viinistä. Asiakasomistajaviinien kautta meille kaikille on avautunut mahdollisuus oppia lisää viinitietoutta.”

20-vuotisjuhlavuoden valko-, puna-, rosee- ja kuohuviini tulevat Etelä-Italiasta, sisilialaiselta Barone Montalton viinibrändiltä, jonka toiminnassa kestävä kehitys näkyy vahvasti.

Ravintola-asiakkaiden kiinnostus vastuullisiin viineihin on kasvanut aikana, jolloin ekologiset valinnat pätevät kaikilla elämänaloilla. ”Barone Montalto on Italiassa edelläkävijä viinintuotannon vastuullisuudessa; heillä kestävä kehitys ulottuu koko tuotantoketjuun viinitiloilta pullotukseen ja pakkauslaatikoihin. Yrityksellä on jopa yhdeksän erilaista vastuullisuussertifikaattia hallussaan. Se on vastuullisena toimijana tunnetulle S-ryhmälle tärkeää”, Kivilaakso kertoo.

Yksi asiakasomistajaviinien valintakriteereistä on niiden sopivuus jokaiseen makuun. ”Olen ilahtunut siitä, että S-ryhmässä päädyttiin näiden neljän sisilialaisviinin valikoimaan. Suomalaiset ovat aina pitäneet italialaisista viineistä, ja juuri nyt trendaavat erityisesti eteläitalialaiset viinit. Ne ovat laadukkaita monitoimiviinejä, jotka sopivat suomalaiseen makumaailmaan ja toimivat niin illanviettoihin kuin pizzalle ja pihville”, Senior Brand Manager Marina Degerth maahantuoja Solera Finlandilta toteaa.

Degerth ennustaa talvikaudella isointa menekkiä punaviinille. ”Sanotaan, että sisilialaisiin punaviineihin on pullotettu Italian aurinkoa. Se tuo mehevyyttä viiniin ja iloa viinin nauttijalle.  Nyt  asiakasomistajaviinien joukkoon paluun tehnyttä roseeta on meillä pidetty erityisesti kesähetkien viininä, mutta suosittelen sitä ehdottomasti ympärivuotiseksi juomaksi. Erityisen hyvin rosee sopii pikkujoulu- ja joulupöytään, sillä viinin hapokkuus taittaa hyvin suomalaisten jouluruokien makua”, Degerth neuvoo.

Lisätietoja:

Ulla Kivilaakso, markkinointipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus

/ S-ravintolat, ulla.kivilaakso@sok.fi, puh. 050 66 288

Marina Degerth, Senior Brand Manager, Solera Finland, marina.degerth@solera.fi,

Asiakasomistajaviinit

Viinit valitaan Suomen suurimmalla viinikilpailutuksella vuosittain. Viinien valinnan kriteereinä ovat muun muassa monikäyttöisyys, sopivuus monen makuun, laatu, saatavuus ja vastuullisuus. Tarjoamalla asiakasomistajille huolella valittuja, hyvän hinta-laatusuhteen viinejä, halutaan taata jokaiselle asiakkaalle mutkaton mahdollisuus tilata ja nauttia viinejä ravintolassa sekä auttaa asiakkaita tekemään ympäristön kannalta kestäviä valintoja.

Asiakasomistajien viinit 2020–2021

Barone Montalto Organic Bianco

-       mukavan hapokas, raikas

-       sopii muun muassa pastalle, kanalle, kasvisruoille sekä kala- ja äyriäisruoille

Barone Montalto Organic Rosso

-       tummanpunainen, keskitäyteläinen, maussa voi tuntea hennon vivahduksen vadelmaa ja kirsikkaa

-       sopii punaiselle lihalle, burgereille, pizzalle, juustoille

Barone Montalto Organic Nero D’Avola Rosato

-       vaaleanpunertava, hedelmäinen, kuiva

-       Erinomainen aperitiivi sekä ruokajuoma kalalle, kanalle, salaateille ja kasvisruoille. Toimii loistavasti suomalaisessa joulupöydässä

Barone Montalto Organic Brut

-       raikas, kuiva ja kukkea

-       sopii juhlamaljaksi, seurusteluun, antipastille sekä kalan ja äyriäisten kanssa

Nicolas Feuillatte Brut

-       pehmeän hedelmäinen, maussa aistittavissa omenaa, makeaa päärynää ja raikasta sitrusta

-       toimii aperitiivina, nautiskelujuomana tai läpi aterian

Termejä:

- vegaaninen viini = vegaaniviiniä ei kirkasteta eläinperäisillä aineilla, kuten liivatteella, maitoproteiinilla tai kananmunalla

- luomuviini = tehty ilman synteettisiä torjunta-aineita viljellyistä rypäleistä. Kaikilla luomuviinien raaka-aineiden toimittajilla tulee olla luomusertifikaatti

- kevytpullo = lasinen viinipullo, jonka tyhjäpaino on maksimissaan 420 gr

Ulla Kivilaakso
Markkinointipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus
s-posti ulla.kivilaakso@sok.fi, puh. 050 66 288

Asiakasomistajaviinit 2020
Asiakasomistajaviinit 2020, Barone Montalto.

Presso-kahviloissa on tavattu tuoreen pullan äärellä jo 20 vuotta9.10.2020 09:15:00 EESTTiedote

Kodikkaissa Presso-kahviloissa paistetaan tuoretta pullaa aamusta iltaan. Tuoksuva pulla ja vastakeitetty kahvi ovat houkutelleet suomalaisia kokoontumaan ja kahvittelemaan Pressoihin jo parikymmentä vuotta. Kahviloiden leivonnaistarjonnassa näkyy ja tuntuu Presso-paakarien kädenjälki sekä ylpeys omasta työstä. Juhlavuonna Pressot levittävät pullakahvien positiivista sanomaa laajemminkin ympärilleen. Lämpimistä leivonnaisista nautitaan muun muassa vanhustentaloissa.

Herkku Africa -kahvit edustavat uudenlaista toimintamallia: Paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa8.10.2020 08:25:00 EESTTiedote

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa ilman välikäsiä. S-ruokakauppojen valikoimiin lisätään nyt Herkku Africa -merkillä aromikkaita kahviuutuuksia, jotka on jalostettu ja pakattu paikan päällä Afrikassa.