Vastuullisuusraportointi on rakennusalalla vielä harvinaista – DEN julkaisi alan edelläkävijänä vastuullisuusraportin jo toistamiseen

Toistaiseksi vastuullisuusraportointi on ollut pakollista vain pörssiyhtiöille, mutta vuoden 2024 alusta Euroopan komission kestävyysdirektiivin mukainen raportointivelvoite laajenee. DEN julkaisee vastuullisuusraportin jo toista vuotta putkeen ja viime vuoden osalta laajennetuin tiedoin, vaikka lainsäädäntö ei sitä vielä edellytäkään.

Vuotta 2022 värittivät erilaiset kriisit. Venäjän järkyttävä hyökkäys Ukrainaan ja sitä seuranneet energiakriisi, ostovoiman heikentyminen, inflaatio ja korkojen nousu vaikuttivat asuntomarkkinoihin ja asiakkaiden käyttäytymiseen. Tästä huolimatta DENillä rakentamisen volyymi kasvoi ja myyntitulokset olivat olosuhteisiin nähden hyvät.

Vastuullisuustyö jatkui myös kriisien keskellä

Vaikka rakentamisen volyymi vuonna 2022 kasvoi, DEN onnistui pienentämään toimintansa hiilijalanjälkeä yhdeksän prosenttia. Liikevaihtoon suhteutettuna hiilijalanjälki pieneni 16 prosenttia.

Hiilijalanjäljen pienenemiseen vaikuttivat eniten myytyjen talojen energiatehokkuuden paraneminen entisestään, uusiutuvien energianlähteiden lisääntyminen toteutetuissa kohteissa sekä uusiutuvan energian osuuden lisääminen omassa tuotannossa.

– Toimintaympäristön kriisien keskellä jouduimme tekemään hartiavoimin työtä liiketoiminnan kannattavuuden eteen, ja olen erityisen ylpeä siitä, että veimme samaan aikaan ympäristötyötämme määrätietoisesti eteenpäin, kertoo DENin markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maria Mroue.

DENin hiilijalanjälki on laskettu kansainvälisen Greenhouse Gas Protocol -standardin mukaan. Hiilijalanjälkeen sisältyvät toiminnan suorat ja epäsuorat päästöt sekä asiakkaille luovutettujen rakennusten elinkaaren aikaisia hiilipäästöjä.

DEN julkaisee vastuullisuusraportin vuosittain

DENin vastuullisuustyön painopisteitä ovat ympäristö, turvallisuus ja terveellisyys sekä hyvä hallintotapa.

– Me haluamme olla myös vastuullisuudessa edelläkävijä toimialallamme ja kehittyä jatkuvasti. Läpinäkyvä ja faktoihin perustuva raportointi auttaa vaikuttavien toimenpiteiden valinnassa sekä todentaa tuloksia. Siksi julkaisemme vastuullisuusraportin jatkossa vuosittain, DENin vastuullisuustyöstä vastaava johtaja Maria Mroue kertoo.

Tiedotteen liitteenä on DENin tuore vastuullisuusraportti vuodelta 2022.

Den Finland Oy
Pakkalankuja 7

DEN on Suomen suurin pientalorakentaja, jonka juuret yltävät yli 30 vuoden taakse. Meitä ohjaavat yhdessä valitut arvomme: arvostus, rohkeus, vastuullisuus ja onnellisuus. Konsernissa työskentelee yli 400 ammattilaista. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 226 miljoonaa euroa.

DENin muodostavat muuttovalmiiden omakotitalojen edelläkävijä Designtalo, luonnollisesti parhaiden hirsikotien Finnlamelli ja K-Raudan yhteistyömallistomme Ainoakoti. Lue lisää: den.fi.