Osuuskauppa ArinaOsuuskauppa Arina

Vastuullisuustekona pyörän takavalot Pohjois-Suomen kolmasluokkalaisille

LähiTapiola Pohjoisen ja Lapin alueyhtiöt sekä Osuuskauppa Arina lahjoittavat Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin 89 koulun kolmasluokkalaisille yhteensä 3000 pyörän takavaloa. Koulut saivat hakea mukaan kampanjaan kesän aikana ja valot toimitetaan koululuokille liikenneturvallisuusviikolla 7.9. - 11.9.2020. Viikon teemana on ”Näe ja näy”.

– Liikennekasvatus on osa opetussuunnitelmaa kaikilla luokka-asteilla, joten otamme lahjoituksen ilolla vastaan. Myös lapset kokevat asian tärkeänä, kertoo rehtori Satu Frantti torniolaisesta Hannulan koulusta.

Pyörän takavaloilla LähiTapiola ja Osuuskauppa Arina turvaavat koululaisten pyörämatkoja. Uudistuneen tieliikennelain mukaisesti polkupyörässä pitää olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävän valaisimen lisäksi jatkossa myös taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin, kun pyörällä ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan tai kun näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi huonontunut. Valaisin voidaan kiinnittää myös kuljettajaan, esim. kypärään.

– Liikenneturvallisuus on aina erityisesti syksyisin iltojen pimetessä ja koulujen alkaessa tärkeä teema, ja nyt aiheesta tekee erityisen ajankohtaisen uudistunut tieliikennelaki. Takavalot lisäävät koululaisten turvallisuutta pimeillä teillä tai näkyvyyden ollessa muuten huono, kertoo LähiTapiola Pohjoisen toimitusjohtaja Veli Rajakangas.

– Iloksemme hakemuksia tuli runsaasti, joten aihe ja sen ajankohtaisuus on selvästi huomattu kouluissa, jatkaa LähiTapiola Lapintoimitusjohtaja Kari Salmela.

– Takavalojen lahjoitus on pohjoissuomalaisten perheiden arjessa vahvasti läsnä olevien osuustoimintayritysten konkreettinen teko pyöräilevien koululaisten turvallisuuden lisäämiseksi ja osa vastuullista toimintaamme, kiteyttää Osuuskauppa Arinan vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen.

Lisätietoja:
LähiTapiola Lappi, liiketoimintajohtaja Heli Kallio, heli.kallio@lahitapiola.fi
LähiTapiola Pohjoinen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Liisa Humalamäki, liisa.humalamaki@lahitapiola.fi
Osuuskauppa Arina, vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen, pasi.ruuskanen@sok.fi

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.