Vauhdin hurmaa Vuoristoradalla jo 65 vuotta

Linnanmäen klassinen Vuoristorata täyttää tällä viikolla 65 vuotta. Juhlapäivänä 13.7. huvipuisto tarjoaa kävijöille kyydit tervantuoksuisessa puuvuoristoradassa maksutta.
Linnanmäen Vuoristorata

Syksyllä 1950 Linnanmäellä vieraili tanskalainen tivolilaitteisiin erikoistunut rakennusmestari Valdemar Lebeck, joka ehdotti radan rakentamista Linnanmäelle. Vuoristorata rakennettiin talvella 1950 Lebeckin piirustusten pohjalta, esikuvana Kööpenhaminassa sijaitseva Dyrehavsbakkenin vuoristorata. Linnanmäen Vuoristoradan avajaisia juhlittiin 13.7.1951, valmistuessaan se oli Pohjoismaiden suurin vuoristorata.

Vuoristorata pyörii kesän aikana noin 47 000 kierrosta. Rata on 960 metriä pitkä ja sen pisin lasku on 48 metriä. Junat vedetään vaijerilla ylös, jonka jälkeen jarrumies säätelee vauhtia jarrustaagista eli kahvasta.

- Hauskimpia hetkiä jarrumiehen työssä on, kun vaunun kyytiin tulee lapsi, joka on saanut äitinsä houkuteltua mukaan huoltajaksi. Vaijerin päässä ylhäällä äiti tajuaa, kuinka korkealla todella ollaan. Äiti kiljuu jännityksestä ja lapsi ilosta koko kierroksen ajan. Lopuksi molemmat ovat yhtä vauhdikasta elämystä kokeneempia, vuodesta 1988 lähtien jarrumiehenä työskennellyt Ilpo Maaronen kertoo.

Linnanmäellä työskentelee kesän aikana noin kaksikymmentä jarrumiestä. Uuden jarrumiehen astuessa palvelukseen hän saa numeron, joka pienenee työvuosien mukana. Numero yksi on varattu yksinoikeudella Topi Lipposelle, joka työskenteli vuoristoradan jarrumiehenä 37 kesän ajan, vuosina 1974–2011 ennen eläköitymistään.

- Jarrumiehillä on oma yhdistys, johon kuuluu entisiä ja nykyisiä jarrumiehiä sekä kannattajia. Vuosien varrelta monesta jarrumieskollegasta on tullut myös hyvä ystävä, numerolla 2 työskentelevä Ilpo Maaronen jatkaa.

Vuoristorata on kaikkien aikojen suosituin laite Linnanmäellä, jossa sukupolvi toisensa jälkeen on turvallisesti nauttinut vauhdin hurmasta. Juhlavuoden kunniaksi Linnanmäellä on tullut myyntiin myös tervanmakuinen, vuoristoradan mallinen salmiakkimakeinen.

Tiesitkö tämän Vuoristoradasta?

- Vuoristoradan rakentaminen maksoi 48 miljoonaa markkaa.

- Vuoristoradan kestoiäksi arvioitiin enintään 15 vuotta.

- Kun Vuoristorata aikoinaan avattiin, pidettiin sitä niin hurjana, että ensimmäiset jarrumiehet palkattiin armeijan lentäjien joukosta työn vaativuuden takia.

- Yleensä Vuoristorataa ei pysäytetä puiston muun ohjelman vuoksi. Paul Ankan esiintyminen puistossa oli poikkeus.

- Yhdysvaltalainen vuoristoratakerho ACE (American Coaster Enthusiasts) on julistanut Vuoristoradan virallisesti ’klassikoksi’. Nämä vaatimukset täyttää vain 40 rataa koko maailmassa.

Lisätietoja:
Pia Adlivankin, toimitusjohtaja, Linnanmäki, p. 040 418 7788,
pia.adlivankin@linnanmaki.fi

Heli Hemgård, viestintäpäällikkö, Linnanmäki, p. 040 901 5219,
heli.hemgard@linnanmaki.fi

Linnanmäen Vuoristorata
Linnanmäen tervanmakuinen vuoristoratamakeinen

Lasten Päivän Säätiön ovat perustaneet kuusi lastensuojelujärjestöä: Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Barnavårdsföreningen i Finland, Ensi- ja turvakotien liitto, Parasta Lapsille ja Pelastakaa Lapset. Lasten Päivän Säätiö on jo 65 vuotta ylläpitänyt ja kehittänyt Linnanmäen Huvipuistoa kerätäkseen varoja suomalaiselle lastensuojelutyölle. Vuonna 2015 lahjoitettiin 4,1 miljoonaa euroa ja tavoite vuodelle 2016 on 4,3 miljoonaa euroa. Huvittelemalla Linnanmäellä kaikki asiakkaamme tukevat suomalaista lastensuojelutyötä.

Linnanmäen pääyhteistyökumppanit vuonna 2016 ovat SOK/HOK Elanto, Unilever Finland Oy, Oy Hartwall Ab, MTV Oy sekä Bauer Media Oy. Linnanmäen yhteistyökumppaneina nämä yritykset tukevat omalla panoksellaan arvokasta lastensuojelutyötä.